«حوزه انقلابی» رویکردی باقی‌‌مانده از زمان شیخ مفید/ هنر رهبر انقلاب در احیای هویت حوزه انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با بیان این‌که تعبیر «حوزه انقلابی» سخن جدیدی نیست، گفت: این تعبیر یادآور رویکردی است که از زمان شیخ مفید تا کنون وجود داشته است اما به فراخور زمان دچار ضعف و قوتهای متعددی شده است؛ هنر مقام معظم رهبری احیای این هویت برای نسل کنونی حوزه‌های علمیه است.
خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مدرسه علمیه عالی نواب به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای باید به سوی حوزه انقلابی پیش برویم. در بطن این تعبیر مسؤولیت‌های متعددی برای حوزه وجود دارد.

وی افزود: با مشورتها و جلسات متعددی که تشکیل شد سال تحصیلی جدید را با عنوان «حوزه انقلابی؛ اندیشه و عمل» شروع می‌کنیم. حوزه انقلابی تنها یک شعار نیست بلکه یک هویت است و رهبر معظم انقلاب این هویت را با این عنوان، بیان کرده‌اند.

وی با بیان این‌که تعبیر «حوزه انقلابی» سخن جدیدی نیست، گفت: این تعبیر یادآور رویکردی است که از زمان شیخ مفید تا کنون وجود داشته است اما به فراخور زمان دچار ضعف و قوتهای متعددی شده است، هنر مقام معظم رهبری احیای این هویت برای نسل کنونی حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به عبارت «حوزه انقلابی؛ اندیشه و عمل»، بیان داشت: این عبارت دو قسمت مهم و تأثیرگذار دارد. اول، اندیشه است، مراد از اندیشه فهم عمیق و علم همه جانبه می‌باشد. همچنین مجهز شدن به نرم‌افزار اندیشه‌ای فکری و عقلی و عملی که توان پاسخگویی به جامعه و جهان را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی دیگر به حوزه علمیه و ایران محدود نمی‌شود و مانند خورشید عالم تاب بر همه جهان نورش رسیده است. این موضوع مسؤولیت حوزه‌های علمیه را بیش از پیش سنگین می‌کند. دیگر امروزه برای پاسخگویی به مسائل نمی‌توان به یک سلسله دانشهای خاص اکتفا کرد و نیاز به مباحث جدید وجود دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به قسمت دوم عبارت «حوزه انقلابی؛ اندیشه و عمل» اشاره کرد و گفت: عمل باید انقلابی باشد. یکی از عناصر تحول انقلابی عنصر انسانی آن است بنابراین در حوزه عمل مدیر، استاد و طلبه باید انقلابی بیندیشند و انقلابی عمل کنند.

گفتنی است پیش از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی به سخنرانی پرداخت همچنین در پایان مراسم طلاب ممتاز مدرسه علمیه عالی نواب هدایایی اهدا شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 5 =