آمادگی حوزه علمیه برای مناظره با وهابیت /تاکید رهبر انقلاب بر حرمت جایگاه مراجع تقلید

arm
حوزه علمیه آمادگی دارد که با هر کس از صاحب نظران وهابیت در هرجای عالم، در یک بحث دوستانه و منطقی ثابت کنیم که توحید حقیقی با ولایت و امامت، مانند رسالت گره خورده است.

خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز در مراسم اختتامیه مرحله نهایی مسابقات علمی  طلاب نخبه حوزه های علمیه که باحضور آیت الله العظمی صافی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد گفت: عید قربان چون عید فطر، دارای چندین وجه است؛ یکی از وجوه اعیاد اسلامی، ارتباط آن با امامت و ولایت است.

وی افزود: دو عید فطر و قربان روز کرنش در مقابل خداوند است و تجلی توحید در این دو عید است، همگان می دانند که توحید و اعتقاد به خداوند، با مقوله رسالت و امامت و ولایت گره خورده است؛ امامت و ولایت برآمده از مشعل رسالت و نبوت است و همه این امور تجلیات توحید خداوند در روی زمین است.

توحید بدون رسالت و امامت و ولایت معنی ندارد

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: به همین دلیل، توحید با امامت و ولایت قوام پیدا می کند؛ کسانی که امامت، ولایت و زعامت را در مقابل توحید می دانند و کوته فکرانه آن را در مقابل توحید ترسیم می کنند، عقاید نادرست و تفکرات کوتاه دارند؛ بدانند،توحید بدون رسالت و امامت و ولایت معنی ندارد؛ امامت و ولایت تجلی توحید در عالم است و خطای تکفیریون است که توحید را مقابل ولایت می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلات وهابیون آن است که توحید را به خوبی نشناخته اند؛ حوزه علمیه آمادگی دارد که با هر کس از صاحب نظران وهابیت در هرجای عالم، در یک بحث دوستانه و منطقی ثابت کنیم که توحید حقیقی با ولایت و امامت چونان رسالت گره خورده است؛ توحیدی که وهابیون با تکیه به ابن تیمیه و دیگر صاحب نظران کوته اندیش، می اندیشند آلوده است.

وی گفت: فقهای ما به سادگی کسی را به کفر و شرک متهم نمی کنند و به راحتی دست به شمشیر نمی برند، زیرا به دوستی میان مسلمانان معتقد هستیم؛ اتصال توحید و عید عبودیت خدا با زعامت و ولایت الهی است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه های علمیه در عصر ما مسئولیت های خطیری به دوش می کشند؛ حجم تولیداتی که انجام می شود و سوالات جدیدی در مقابل فقه و کلام و اندیشه اسلامی قرار می گیرد بسیار بالاست؛ امروزه هرگز با دنیای قبل قابل مقایسه نیست؛ هر ساعت در عرصه الهیات و کلامی و حقوقی و فکری در رشته های مختلف ،فکر تولید می شود که بسیاری از آنها با اندیشه اسلامی ناسازگار است.

وی افزود: هر روزه سوالات و شبهات جدیدی متوجه مباحث اعتقادی و نظامات کلامی و فقهی ما است؛ در عرصه علوم اسلامی و انسانی و الهیات جدید در دنیای غرب به شیوه های مختلف کار می شود و این تفکرات به سرعت در عرصه فضای مجازی منتشر می شود.

  حوزه باید در مقابل شبهات قوی باشد

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: هر یک از نخبگان حوزوی وظیفه دارند که بنیه های فقهی و کلامی و فکری خود را به شکلی قوی کنند که  بتوانند در مقابل خطرات بایستند؛ در این عرصه نهاد حوزوی باید قوی باشد؛ هر ثانیه انواع سوالات به سمت ما و با پیشرفته ترین وسایل زمانه حرکت می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کلام و تفسیر و فقه و اصول ما باید بر منهج اجتهادی دقیقی استوار شود و تازمانی که در همه این عرصه ها صاحبت نظران قوی نداشته باشیم در مقابل این هجمات مشکل خواهیم داشت؛ پایه های ادبیات و اصول و فقه و کلام و تفسیر و رجال و…. باید در حوزه تقویت شود و سپس می توانیم به عرصه های جدید ورود کنیم.

وی گفت: امروزه در عصر انقلاب اسلامی هستیم و نیاز انقلاب اسلامی نیز نیاز بسیار مهمی است که حوزه های قوی باید به این نکات جواب دهد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: بیت آیت الله العظمی گلپایگانی خانه علم و جهاد و انقلاب و مجاهدت است؛ بنده در قبل از انقلاب به این خانه و در عرصه های مختلف رفت و آمد داشتم؛ در اشغال جنوب لبنان طلاب به محضر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی حضور پیدا کردیم که ایشان با سخنرانی انقلابی خود موجی عظیم در حوزه ایجاد کردند.

وی افزود: اینجا بیتی است که فقه و علم و اخلاق و عرفان ومجاهدت در راه خدا تجلی پیدا کرده و امروزه آیت الله العظمی صافی گلپایگگانی از استوانه ها و قله های عظیم فقه و اخلاق و علمی حوزه های علمیه ما هستند.

تاکید رهبر انقلاب بر جایگاه مراجع تقلید

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: رهبر انقلاب در دیدار خصوصی که اخیرا در محضر ایشان حضور داشتم بر جایگاه مرجعیت تاکید کردند و به طور خاص از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نام بردند؛ در همین راستا همه ما باید راه خود را در مسیر مرجعیت قرار دهیم و بر قدرت حوزه های علمیه بیافزاییم و پایه تمامی این امور اخلاق و تزکیه نفس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسابقات علمی حوزه مسابقه خیرات و محل ارزیابی طلاب است که در این زمینه باید از مراجع و علما و شخصیت های حوزه بیاموزیم و قدم های بلندی در راه تعالی حوزه های علمیه برداریم.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 4 =