ولایت علی (ع)،کمال شریعت نبی (ص)

emam-ali01

عید غدیر سرآمد اعیاد شیعیان است، زیرا سالروز اعلام ولایت، بزرگی و سروری انسانی کامل در ابعاد دینی و الهی است. روزی که با این ولایت، دین و شریعت خدا به کمال رسید و رسالت نبی مکرم اسلام(ص) نیز کامل شد و روزی که دنیا کمال هدایت را در ولایت علی بن ابیطالب(ع) و اولاد پاکش یافت. به همین مناسبت از بیان حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدهادی مشیری» دبیر اتاق فکرتبلیغ خراسان درباره عید ولایت بهره‌می‌بریم.

ولایت امام علی(ع)
شریعت اسلام که از حضرت آدم تا نبی خاتم(ص) بر پیامبران الهی یک به یک نازل شده است، درعصر پیامبر اسلام(ص) بعد از تعیین علی بن ابیطالب(ع) به‌عنوان ولی و وصی و جانشین بعد از نبی در حجه‌الوداع و در غدیر خم کامل شد. نشان این کلام آیه اکمال دین در قرآن است که بعد از ابلاغ بر پیامبر (ص) نازل شد و فرمود: «امروز دین شما را کامل  و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به‌عنوان آیین برای شما برگزیدم».  وقتی اکمال دین و شریعت به ولایت علی(ع) ختم می‌شود اهمیت موضوع را می‌رساند، زیرا قبل از اعلام ولایت علی(ع) آیه‌ای نازل شد که اگر امروز ولایت علی (ع) را بر مردم اعلام نکنی بدان که رسالتت را کامل نکردی.
ولایت ادامه راه انبیا و حکومت دین بر دنیا و سبب نجات امت رسول اکرم (ص) است، چراکه اگر ادامه‌ای برای تبلیغ و رفع مشکلات مردم در برخورد با دین و نیز مدیریت جنبه‌های گوناگون دین متصور نباشیم، عقلا رها کردن مردم در این شرایط پسندیده
نیست.  حال آنکه خداوند متعال که خود عقل کل و عالم به این موضوع است، محال است دین و مردم را رها کند. بنابراین تکمیل اسلام و جاودانگی آن را در ابلاغ ولایت می‌بیند.

جانشین پیامبر
پیامبر اکرم(ص) در جنگ‌هایی که نزدیک مدینه بود علی را با خود می‌برد و در مدینه کسی را که همچون ابن‌ام مکتوم کور، ابن مسعود یا دیگران که بعد از پیامبر هوای ریاست نداشته باشند، می‌گذاشت تا نمازجماعت بخوانند. در غزوه تبوک مسافرت پیامبر(ص) ۲ ماه طول می‌کشید و نمی‌شد که پیامبر مرکز اسلام را ۲ ماه تنها بگذارد، یا به دست افرادی بسپرد که قبلاً می‌سپرد. در این غزوه، پیامبر اکرم(ص) علی(ع) را فرماندار مدینه کرد. منافقان گفتند «پیامبراز پسر عمویش ملول شده است». حضرت امیر(ع) لباس جنگ پوشید و به پیامبر اکرم(ص) ملحق شد. پیامبر فرمود «‌پسر ابوطالب را چه می‌شود؟‌» حضرت عرض کرد: «منافقان گفتندپیامبر از پسر عمویش ملول گشته است.» در صحیح بخاری آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود «‌آیا خشنود نمی‌شوی که منزلتت نزد من مانند منزلت هارون به موسی باشد، جز اینکه هارون نبی بود اما نبوت با من ختم می‌شود؟»

فلسفه غدیر
گفتارهای پیامبر(ص) که فقط در نزد صحابه بود، قابل کنترل نبود. اعلام ولایت درغدیر برای این بود که پیامبر سخنی در مورد علی(ع) بگوید که بین صحابه تنها نباشد، بلکه جایی باشد که همه مسلمانان بشنوندو حجت بر همه تمام شود و الاّ حضرت رسول(ص) مکرر در مورد جانشینی او صحبت کرده بود و حتی اسامی دوازده امام را بیان کرده بود.
باید تعیین علی(ع) در جایی باشد که از کنترل کردن صحابه در مدینه خارج باشد. به همین دلیل در آخرین سال حیات پیامبر اکرم(ص) از جانب خداوند متعال به ایشان خطاب آمد که به همه مسلمانان اعلام کند، هر که می‌تواند به حج بیاید وپس از آن در برگشت در منطقه غدیر خم که راه یمن و شام و مدینه جدا می‌شد این مهم را اعلام کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8