عضو اتاق تبلیغ خراسان: امام سجاد با لطافت و نرمی، شخصیت اسلام را به جوامع بشری نشان داد

حجت‌الاسلام تقوی گفت: امام سجاد(ع) از دهه شصت، بار مسؤولیت امامت را به دوش گرفتند در حالی که شیوه امامت ایشان با دیگر ائمه فرق می‌کرد، ایشان با لطافت و نرمی و انسانیت، شخصیت اسلام را به جوامع بشری نشان دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی‌اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) شب گذشته در مراسم شهادت امام سجاد(ع) ضمن قرائت خطبه امام سجاد(ع)، گفت: در روز یا شب عاشورا امام حسین(ع) همه را اطراف خود جمع کردند و فرمودند که در نقطه‌ای راه را بر ما بستند که گرم ترین، خشک‌ترین و دوردست‌ترین منطقه به  منطقه‌ مسکونی است.

وی افزود: ظاهرا در آن‌ طرف فرات روستاهایی بوده که در این روستاها اکثر شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) ساکن بودند اما عبیدالله زیاد به فرمانده خود نامه نوشته بود که راه را در جایی سد کند که نه دسترسی به آب نه سایه و نه مردم داشته باشند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه بیانات امام حسین(ع) اینچنین یادآور شد: امام (ع) می‌فرمایند که تمام این شرایط بیان‌گر این است اینجا فردا غیر از شهادت چیزی توزیع نمی‌کنند، آنان که دوست دارند بمانند و آنان که دوست ندارند بروند، بعد به عنوان امام جامعه مسلمین می‌فرمایند که من بیعتم را از شما برداشتم اینکه بیعت را امام بر می‌دارد یعنی خطر بزرگی را از آنانی برداشتند که امام را ترک کردند.

وی با بیان حدیث حضرت رسول اکرم «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که اگر یک مسلمان بشنود، یک همسایه، یک همکار و شریک و رفیق نیاز به کمک دارد و کمک نکند او مسلمان نیست و از جرگه مسلمانی خارج شده است.

وی در ادامه افزود: در آن شب که عده‌ای از همراهان امام حسین(ع) از لشکر ایشان جدا شدند امام(ع) مقام تک‌تک یارانشان را نشان دادند و نحوه شهادت آن‌ها را فرمودند. در آن جمع حضرت سجاد (ع) نیز حضور داشتند اما امام(ع) نکته‌ای درباره شهادت ایشان نفرمودند. یکی از یاران از ایشان دلیل نگفتن نحوه شهادت امام سجاد (ع) را می‌پرسند.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: امام (ع) در پاسخ به آن شخص فرمودند که در صلب ایشان هشت امام است که باید زنده بمانند تا سیر امامت ادامه داشته باشد، این فرمایش امام(ع) نشان می‌دهد که دلیل شهید نشدن امام سجاد (ع) بیماری و ناتوانی نبوده است بلکه امر بزرگی در پیش روی ایشان بوده است.

وی در توضیح روش امامت حضرت زین‌العابدین(ع)، اظهار داشت: این امام عزیز از دهه شصت بار مسؤولیت امامت را به دوش گرفتند، در حالی که شیوه امامت ایشان با دیگر ائمه فرق می‌کند، ایشان با لطافت و نرمی و انسانیت، شخصیت اسلام را به جوامع بشری نشان دادند.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در ادامه افزود: امام سجاد(ع) کاری را شروع کردند که آرامش را به مردم برگرداندند، ۱۵سفر با شتر به مکه رفتند و یک تازیانه بر این شتر نزدند این چه تأثیری می‌تواند بر مردم داشته باشد؟!

گفتنی است، در پایان این مراسم حجت‌الاسلام تقوی خطبه امام سجاد (ع) را قرائت کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15