تحول، همسویی و همراهی همه حوزویان را می طلبد

 تحول، همسویی و همراهی همه حوزویان را می طلبد

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت همسویی و همراهی همه حوزویان در مسیر تحول، از ایجاد تحولی ملموس تا پایان سال در این حوزه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله عاملی در جمع طلاب مدرسه علیه امام محمدباقر(ع) به تبیین مولفه های تحول در حوزه علمیه پرداخت و درباره مولفه حرکت علمی و اجتهادی، با اشاره به اینکه انسان باید بداند که چگونه می تواند نقش ایفا کند، ژرف نگری و حرکت عمیق علمی با پشتوانه استدلال را مهم ارزیابی کرد.وی این حرکت اجتهادی را منطبق با شرایط زمان، کاربردی وپاسخگو به زمان و نظام خواند و گفت: حرکت تحولی عمیق در جامعه همان بعثت رسول خدا(ص) است که بازتابی از حرکت عمیق تحولی دردرون، اندیشه، روح و جان آن حضرت می باشد که به وحی متصل شده و بازتابش انفجار نور در جامعه بود.
مدیر حوزه علمیه خراسان دومین مولفه را تزکیه دانست و ابراز کرد: علم و اجتهاد زمانی مؤثر است که خودش نور باشد و درواقع تزکیه و تعلیم همزمان و با هم باشند که البته تزکیه واقعی زمانی اتفاق می افتد که با علم و عقل همراه باشد.
وی آگاهی را سومین امر در حرکت تحولی اثربخش، کاربری و پاسخگو عنوان و به سه نوع آگاهی مورد نیاز در حرکت تحولی مؤثر در مقابله با دشمن اشاره و خاطرنشان کرد: آگاهی های اعتقادی با شناخت مرزها نخستین نوع آن است که در برابر نفوذ دینی، مذهبی و اعتقادی منحرف بایستد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: باید آگاهی های اعتقادی به گونه ای باشد که نسبت به نحله های مختلف آشنا بوده و در واقع کسی باید اعتقادات را درس بدهد که نحله شناس باشد.
وی اضافه کرد: این کار در حوزه علمیه شروع شده و کلیت آن به همین سمت در حال حرکت است تا خدای ناکرده نحله های منحرف دینی در مدارس علمیه نفوذ نکنند.
آیت الله عاملى، آگاهی های سیاسی را دومین نوع آگاهی برشمرد و ابراز کرد: طبق حدیث، باید حق و باطل را شناخت زیرا با این ویژگی معیار دست انسان خواهد بود.
وی یادآور شد: شناخت ابعاد سیاسی اسلام، نظام، انقلاب و ولایت و رهبری همان آگاهی سیاسی است که به دنبال آن سایر جریان های سیاسی را می توان شناخت.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به دیدارش با مقام معظم رهبری، ابراز کرد: تاکید ایشان نسبت به برنامه ریزی برای افزایش آگاهی های سیاسی طلاب جوان بود.
وی آگاهی های اجتماعی را سومین نوع و مهم خواند و یادآورشد: خدمت اصلی طلاب و روحانیان به جامعه و نظام است و به همین علت باید اجتماع  را درست شناخت.
آیت الله عاملی مؤلفه دیگر در حرکت تحولی را اخلاق دانست که معجزه کارساز و جذاب پیامبر(ص) بوده است.
وی با بیان اینکه اگر در زندگی یک روحانی اخلاق باشد، می تواند نقش خود را ایفا کند، گفت: حوزه علمیه خراسان به همه مؤلفه های علمی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی توجه دارد و تلاش می کنیم تحول با همکاری و همسویی حوزویان ایجاد شود.
مدیرحوزه علیه خراسان تصریح کرد: با این همسویی، حرکت تحولی تا پایان سال در این حوزه به طور کامل مشهود خواهد بود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با ابرازامیدواری از اینکه به زودی چند مدرسه علمیه در اطراف حرم کلنگ زنی شود، گفت: علاوه بر برنامه ریزی برای ایجاد امکانات ورزشی در حوزه علمیه خراسان، به دنبال ایجاد و احداث۳-۲ اردوگاه در دو سال آینده هستیم.
وی در پایان با بیان اینکه فعالیت تحولی در حوزه علمیه خراسان  در بخش برنامه ریزی با کمک نخبه های فاضل و نظریه پرداز انجام می شود، توضیح داد: در کنار حضور حضرات آیات مرتضوی، رضازاده، مروارید، علم الهدی وتولیت آستانقدس  و حجه الاسلام والمسلمین فرزانه در شورای عالی این حوزه، درباره نظام سازی در قالب تشکیل کمیسیون ها اقدام شده است.
گفتنی است، مدیر حوزه علمیه خراسان پس از این سخنرانی، از مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) بازدید کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 12