حوزه باید در عرصه تربیت فقیه اهتمام ویژه ای داشته باشد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر ضرورت پرداختن به تربیت فقیه در حوزه‌های علمیه، افزود: با وجود این که فقاهت شرایط زیادی دارد اما آرزو دارم که در حوزه‌های علمیه فقهای بیشتری تربیت شود.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی اظهار داشت: عرصه فعالیت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی وسیع است و اگر وارد چند موضوع مهم و خاص شود بهتر است.

وی با تأکید بر این که نتیجه عمل مهم است، گفت: اگر کاری کوچک باشد و به نتیجه برسد، بهتر از آن است که کارهای متعددی انجام بگیرد، ولی ناقص بماند؛ موسسه موضوع شناسی احکام فقهی باید به اولویت بندی موضوعات بپردازد و کار خود را قدم به قدم جلو ببرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: افرادی باید در زمینه احکام وارد شوند که متخصص و فقیه باشند؛ این افراد متخصص باید بتوانند از دریای معارف اهل‌بیت(ع) موضوعات فقهی را استخراج کنند.

وی یکی از مشکلات کنونی جامعه را کمبود فقیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه باید بیشتر به تربیت فقیه اهتمام داشته باشند؛ در گذشته هر شهری چندین فقیه داشت، اما امروزه شهرهای کشور از فقها خالی شده‌ است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر ضرورت پرداختن به تربیت فقیه در حوزه‌های علمیه، افزود: با وجود این که فقاهت شرایط زیادی دارد اما آرزو دارم که در حوزه‌های علمیه فقهای بیشتری تربیت شود.

وی با اشاره به شرایط فقیه در کتاب شرح لمعه، بیان داشت: تسلط بر علومی نظیر لغت، اصول، احادیث و رجال از جمله شرایط فقیه است؛ در کتاب وسائل‌الشیعه ۳۵ هزار حدیث و در کتاب مستدرک الوسائل ۲۲ هزار حدیث وجود دارد و باید احادیث فقهی در این دو کتاب مورد بررسی قرار گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شهید ثانی می‌گوید که ۵۰۰ آیه از قرآن کریم درباره موضوع فقه است؛ فقه اهل‌بیت(ع) وسیع و آموزنده است و این فقه در تمام ابعاد زندگی حتی مسائل سیاسی و اجتماعی ورود کرده است.

وی پرداختن به موضوع تاریخ فقه شیعی را ضروری دانست و ابراز داشت: تاریخ فقه شیعه باید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که در هر دوره‌ای از تاریخ شیعه، فقه در چه وضعیتی قرار داشته است.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در یک مقطعی طلاب شیعه و سنی در یک مدرسه علمیه در کنار هم درس می‌خواندند و همین مسأله باعث به وجود آمدن فقه مقارن شد.

وی تصریح کرد: در یک دوره کرسی فقه شیعه در دانشگاه الأزهر تأسیس شد، اما عربستان با پول توانست بر این دانشگاه اثرگذار باشد؛ اخیرا هم دولت مصر اعلام کرد که شیعیان حق عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها را ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به سفر خود به مصر اشاره و خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفری به مصر داشتم و در آنجا کرسی تدریس فقه جعفری را به من نشان دادند که خالی بود و یک فقیه توانمند نیاز بود تا در زمینهٔ فقه مقارن در این کرسی تدریس کند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همه جهان می‌خواهند که با برنامه فقهی و قوانین ایران اسلامی آشنا شوند؛ همچنین می خواهند به آن‌ها راه معنوی و سیاسی نشان بدهیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: اکنون فضا برای پذیرفته شدن فقه اهل‌بیت(ع) در جهان مهیا شده است، اما نکته اصلی این است که باید قدرت عرضه آن را داشته باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به گستردگی موضوعات فقهی در شیعه اشاره کرد و گفت: فقه اهل‌بیت(ع) در تمام ابواب زندگی مسائلی دارد؛ همان طور که در رساله‌ها موضوع نماز بیان می‌شود، باید به بحث سیاست هم پرداخته شده و در رساله ها گنجانده شود.

وی با انتقاد از بی توجهی نسبت به محیط زیست، تصریح کرد: در زمینهٔ کاشت درخت، روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) موجود است و مردم به این کار تشویق شده اند؛ دین مبین اسلام تأکید زیادی بر حفظ محیط‌ زیست دارد، اما متأسفانه به این مسأله بی‌توجهی شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: زمانی که بنده سال ۱۳۲۲ به قم آمدم، این شهر پر از درخت و باغ بود اما اکنون دیگر به آن شکل نیست؛ این در حالی است که ائمه معصوم(ع) تأکید زیادی بر درخت کاری داشته‌اند و باید به این مسأله توجه بیشتری شود.

وی به مسئله استهلال ماه اشاره و توصیه کرد: مسأله استهلال ماه نباید موجب اختلاف شود؛ در قرآن کریم آمده که فقط یک ماه داریم و حرکت آن هم مشخص است؛ نظر بنده این است که اگر ماه در نقطه‌ای از جهان‌دیده شود، کفایت می کند و نباید انتظار داشته باشیم که همه آن را ببینند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 11