آیت الله مروی: طلاب از تبلیغ در فضای مجازی غفلت نکنند/ رمز پیشرفت و هدایت خاصه عمل به وظیفه تبلیغی است

img23590473

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در درس خارج خود با بیان این که هدایت به دو نوع عامه و خاصه تقسیم می شود، گفت: اگر انسان به وظایفی که بر عهده او است عمل کند و دستورات الهی را انجام دهد دل برای پذیرش هدایت خاصه آماده می شود.

وی افزود: هدایت خاصه تفضلاتی است که انسان راه را بهتر درک کرده و بهتر می بیند، اگر کسی به وظایف خود عمل کند نوری به او می دهد که جلوتر را بییند، غیر از مرحله اعلی هدایت خاصه که مخصوص اهل بیت(ع) است بقیه مراحل برای انسان قابل وصول است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نخستین قدم برای تلقی هدایت خاصه این است که انسان باید مزه گناه را از کام خود بیرون ببرد، اظهار داشت: در این زمینه تقریبا کار نکردیم یعنی اگر در جایی دست به سوی گناه دراز نمی کنیم نه این است که مذاق ما از گناه تلخ بلکه از عقوبت آن می ترسیم، اگر  فقط نگاه ترس ازعقوبت باشد لغزشگاه ها زیاد است.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که گناه در کام ما مزه نداشته باشد، اگر مزه گناه در کام انسان باشد نباید توقع هدایت خاصه داشت؛ ما با طلبه شدن در فضایی آمده ایم که یک رسالت بزرگ ما دستگیری از ایتام آل محمد(ص) است.

آیت الله مروی با بیان این که وظیفه تبلیغ و رساندن معارف اهل بیت(ع) به دیگران بر عهده روحانیت است، ابراز داشت: بسیاری از سلب توفق ها و عدم پیشرفت ها در طلاب علتش همین است، بسیاری از توفیقات هم مدیون رفتن این مسیر است از این رو نباید توجه کنیم و کلان سر خود بگذاریم.

وی عنوان کرد: در کنار تحصیل آیا رسالت دست گیری از دیگران را نداریم، آیا می توانیم نسبت به گمراهی مردم بی تفاوت باشیم و هدایت خاصه اهل بیت(ع) شامل حال ما شود، کسانی که بالفعل توان تبلیغ دارند مبادا از این توان صرف نظر کنند؛ کسانی که توان دست گیری بالفعل  ندارند باید بالقوه را به بالفعل برسانند؛ فضای تبلیغی فراوانی وجود دارد که باید زمینه های آن را فراهیم کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: چقدر سلف صالح ما از ابزار درست روز برای تبلیغ و رساندن حرف مکتب استفاده می کردند، شیخ طوسی از کتاب تبیان از ابزار شعر برای رساندن معارف اهل بیت(ع) استفاده می کند، استفاده از ابزار هنر برای رساندن مطالب اهل بیت(ع) امری مهم است.

وی اضافه کرد: امروز نباید غفلت کنیم، کسی که می تواند در تبلیغ رو در رو که تبلیغی موفق برای مکتب اهل بیت(ع) است باید حضور داشته باشد، اگر این حضور کمرنگ شود و ظواهر اثباتی ما را از تبلیغ باز دارد مثلا بگویند فلانی تو رسائل و مکاسب می گویی و شخصیتی برای خودت هستی؛ متأسفانه تبلیغ برای عده ای کسر شأن شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت تبلیغ در فضای مجازی از سوی طلاب و فضلا گفت: نباید از فضای بسیار گسترده ای که امروز وجود دارد غفلت کنیم، راه مقابله بایکوت و بستن و این حرف ها نیست که جواب نمی دهد.

وی افزود: اگر کسی می تواند و استعداد دارد در این فضا برای مکتب اهل بیت(ع) کار کند باید تبلیغ کند، رمز توفیق در زمینه پیشرفت و یکی از مقدمات وصل هدایت خاصه این است که به وظیفه تبلیغی خود عمل کنیم، نباید غفلت از وظیفه کنیم؛ اگر شیطان ما را از این وظیفه اصلی جدا کرد توفیقی نخواهیم داشت و در این صورت اصطلاحات به درد این دنیا و آخرت ما نخواهد خورد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =