عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ : شبهه باطلی است که لباس حق بر تن دارد

عضو هیأت امنای اتاق فکر و تبلیغ حوزه علمیه خراسان:
حجت‌الاسلام دهشت با بیان این که شبهه باطلی است که لباس حق بر تن دارد، گفت: حضرت عسکری(ع) سفارش کرده‌اند که در مواجهه با شبهه مکث باید کرد و به سرعت تصمیم نگرفت و با انسان عاقل و بزرگی مشورت کرد تا موضوع روشن و واضح شود.
حجت الاسلام مرتضی دهشت، عضو هیأت امنای اتاق فکر و تبلیغ حوزه علمیه خراسان،‌ شب گذشته در مسجد الرسول (ص) مشهد مقدس در ارتباط با امام حسن عسکری(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: اولین و مهمترین سفارشی که ائمه معصومین(ع) بر آن تأکید داشته‌اند قرآن کریم است.

وی در ادامه افزود: ائمه اطهار(ع) بعد از سفارش به قرآن کریم به تقوای الهی بسیار تأکید کرده‌اند، انسان مؤمن نباید کاری انجام دهد که در آن رضایت خداوند وجود ندارد، این پرهیز از گناه گاهی به عنوان تقوا و گاهی به عنوان ورع است.

حجت‌الاسلام دهشت در توضیح تفاوت تقوا با ورع، اظهار داشت: تقوا، پرهیزکاری و دوری از گناه‌های مسلم و قطعی است اما ورع به دوری کردن از کاری می‌گویند که در آن احتمال گناه وجود دارد و گناه قطعی نیست.

وی افزود: ورع در لغت به معنای سپر است، شاید به این دلیل دوری از شبهات را ورع نامیدند زیرا سپری است در برابر آتش احتمالی جهنم.

عضو هیأت امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، ابراز داشت: ائمه معصومین(ع) در ارتباط با ورع فرمایشات بسیار زیادی دارند، امام حسن عسکری(ع) در این‌باره می‌فرمایند که با ورع‌ترین مردم شخصی است که در هنگام مواجه شدن با شبهات توقف می‌کند.

وی در تشریح معنای شبهه، گفت: بهترین و روشن‌کننده‌ترین معنا را از کلمه شبهه حضرت علی(ع) بیان کرده‌اند، ایشان می‌فرمایند؛ به شبهه، شبهه می‌گویند زیرا باطلی است که لباس حق بر تن کرده است، مثال واضح و روشن شبهه در جنگ صفین روی داد، زیرا در آنجا باطلی مانند معاویه، با قرآن بر سر نی کردن لباس حق بر تن خود کرد و تعدادی از یاران ساده‌لوح حضرت امیر(ع) فریب آن را خوردند.

حجت‌الاسلام دهشت با بیان این‌که ممکن است انسان را با قرآن کریم نیز فریب بدهند، اظهار داشت: در قرآن کریم آمده است که ممکن است با من یعنی خود قرآن کریم که کتاب هدایت و روشنگری است عده‌ای سودجو و حیله‌گر مردم را بفریبند تا به مطامع دنیایی خویش برسند.

وی افزود: در قرآن کریم از یک جهت، دو نوع آیه وجود دارد، آیات محکمات و آیات متشابهات، آیات محکمات آیاتی هستند که منظور و هدف آیه مشخص است اما در آیات متشابهات مانند «یدالله فوق أیدیهم» منظور خود آیه روشن نیست، در چنین مواردی به آیات محکمات مراجعه می‌کنیم تا معنای آیه متشابه مشخص شود.

عضو هیأت امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان با اشاره به این‌که شبهه یک ظاهری دارد و یک باطنی، گفت: شبهه باطلی است که لباس حق بر تن کرده است، بنابراین حضرت عسکری(ع) سفارش کرده‌اند که در مواجهه با شبهه مکث باید کرد و به سرعت تصمیم نگرفت و با انسان عاقل و بزرگی مشورت کرد تا موضوع روشن و واضح شود.

لازم به ذکر است، سخنرانی حجت‌الاسلام دهشت به مدت ۱۰شب از ابتدای ماه ربیع‌الاول در مسجد الرسول(ص) برگزار می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10