دلایل عقلی و نقلی لزوم حفظ وحدت مسلمانان

 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اختلاف نظر همواره میان مذاهب بوده است اما دشمن سعی دارد این اختلافات را ابتدا تبدیل به تفاوت و سپس تبدیل به ستیز و درگیری کند. بلندگوهای متعددی از منابع واحد به اقدام در این باره می پردازند.
 
حسن رحیم پور ازغدی در مراسم گرامیداشت هفته وحدت که در محل مسجد جامع شهرک شهید رجایی برگزار شد، در تبیین ضرورت وحدت میان امت اسلام اظهار کرد: درباره ضرورت وحدت میان مذاهب اسلامی دلایل بدیهی وجود دارد که هم عقلی است و هم نقلی. از دلایل عقلی بدیهی بودن وحدت به طور عام بین بشر و به طور خاص در درون امت مورد تاکید هر دو مذهب است اما امروزه فضاسازی های مسموم کم سابقه ای در جریان است که مدام بر عدم وحدت و اختلاف استدلال می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اختلاف نظر همواره میان مذاهب بوده است اما دشمن سعی دارد این اختلافات را ابتدا تبدیل به تفاوت و سپس تبدیل به ستیز و درگیری کند. بلندگوهای متعددی از منابع واحد به اقدام در این باره می پردازند. این بلندگوها که امروزه از طرف تشیع با عنوان شیعه لندنی و انگلیسی و از طرف تسنن تکفیری ناصبی و وهابی شناخته می شوند، خود را سخنگوی تشیع و تسنن می خوانند درصورتی که واقعا سخنگوی هیچکدام نیستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در درون خود تشیع و تسنن نیز انشعابات و اختلاف نظرهایی داریم؛ چه اختلافات فقهی و چه کلامی برای نمونه در شیعه دو نمونه اخباریون و اصولیون را داریم اما در محکمات و ضروریات اسلام و فقه و تفسیر شیعه و سنی نداریم. ما هم اکنون در شبکه های ماهواره ای یک شبکه نداریم که اشتراکات را بگوید اما صدها شبکه و سایت وجود دارد که اختلافات را بازگو می کنند و تبدیل به تضاد و تکفیر و درگیری می کنند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: جریان شیعه لندنی نسبت های ناروایی با به غیرتشیع می دهند و آنها را حرام لقمه می دانند گرچه محب اهل بیت باشند. در صورتی که ابوحنیفه و ابوشافعی در جریانات سیاسی بر علیه بنی امیه و بنی عباس در کنار اهل بیت بودند و حتی زندانی و بازداشت شدند و ابوشافعی حتی تا پای چوبه دار هم رفتند. ابوشافعی درباره امام حسین (ع) و واقعه کربلا شعر هم دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر دو جریان تکفیری وهابی و تشیع لندنی رابطه خوبی با اسراییل دارند و مرگ بر اسراییل نمی گویند. جهاد را هم فقط بر ضد هم می دانند اما جهاد بر علیه کفر و استکبار و اشغالگران را لازم نمی دانند.

وی با اشاره به مستندات روایی تشیع و تسنن پیرامون مقوله وحدت اسلامی اظهار کرد: در روایات تشیع و تسنن موارد فراوانی درباره وحدت و معاشرت با هم داریم. حر عاملی در وسائل الشیعه در نحوه معاشرت با دگراندیشان مسلمان می گوید «معاشرت و دوستی با همه مردم ولو غیر شیعیان واجب است.» ادای امانت آن ها، شهادت برای آن ها، عیادت مریض های شان، شرکت در تشییع جنازه بستگان شان، شرکت در نماز جماعت آنان نیز سفارش شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 9