پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید نماد علم و اخلاق اسلامی باشد/ شهرسازی باید روی موضوع تفریح سالم کار کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شهر و معماری اسلامی توجه به تجمیع امت و صله رحم ضروری است، گفت: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی جهان اسلام باید نماد علم، فرهنگ، تمدن، مبانی و اخلاق اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، حسن رحیم‌پورازغدی شامگاه جمعه در همایش «جان شیعه جان سنی» که هم‌زمان با شب میلاد فرخنده حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) و از سوی فرهنگسرای زیارت برگزار شد، اظهار داشت: مشهد بنا است در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود بنابراین در شهر اسلامی مشهد که صاحب اصلی آن امام رضا(ع) هستند باید همه‌چیز نمونه و امام رضایی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شهر و معماری اسلامی توجه به تجمیع امت و صله رحم ضروری است، گفت: مشهد به عنوان  پایتخت فرهنگی و معنوی جهان اسلام باید نماد علم، فرهنگ، تمدن، مبانی و اخلاق اسلامی باشد.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تمدن اسلامی مسیر و گام‌ها روشن است و باید به آن‌ها توجه کرد یادآور شد: این برای ما تلخ و دردآور است که  شهرهای غیر اسلامی تمیزتر، صادق‌تر و راست‌گوتر از شهرهای اسلامی باشد چراکه برای جوامع اسلامی تلخ است وقتی اشخاص غیرمسلمان از بی‌نظمی، تفاوت، دروغ، گران‌فروشی و کثیفی در شهرهای اسلامی سخن می‌گویند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در کشورهای غیر اسلامی همه‌چیز در بی‌دینی دیده نمی‌شود؛ خاطرنشان کرد: اسلام مسیر درست رسیدن به تمدن و فرهنگ والای دینی را برایمان روشن‌بیان کرده، تلخ است نسخه پیش خودمان باشد و این جوامع  از جوامع اسلامی انتقاد کنند و راه‌نشانمان دهند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه عده‌ای سعی دارند بگویند دین ما دین گریه و عزاداری است گفت: مراسم جشن و عزا در تمامی جوامع و همه ادیان وجود دارد اما برپایی جشن یا عزاداری برای چه چیزی و چه کسی است که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی از وحدت و تمدن اُمت اسلامی در شهر امام رضا(ع) سخن میگوییم باید اهدافمان مشخص‌شده باشد تا با تصمیمات غلط موجبات سودجویی دشمنان را فراهم نیاوریم.

وی با بیان اینکه برخی حکومت‌ها نام ۱۴ معصوم و حتی حضرت عباس(ع) و حضرت رقیه(س) را ذکر می‌کنند؛ گفت: آن‌ها این نام‌های متبرک را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند و در کشورهایی مانند اسپانیا تمدن‌های عظیم اسلامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در خراسان و مشهد آثار باستانی زیادی وجود دارد و گفت: برخی از زائران امام رضا(ع) اهل سنت هستند که این امر مهم‌تر از آثار باستانی آثار فرهنگی است بنابراین شهر اسلامی باید به‌درستی معرفی شود که البته در این راستا، ایفاگر مهم‌ترین نقش، مردم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه مناسبات شهری، نظافت شهر، فضای شهر و رنگ‌ها در شهر هم مردم نقشی کلیدی دارند بیان کرد: ترافیک، دود، بی‌نظمی و اختلاف طبقاتی از ویژگی‌های یک شهر اسلامی نیست و از سوی دیگر متأسفانه از بازارهای مشهد به نیکی یاد نمی‌شود و این  امر برای شهری همچون مشهد شایسته نیست.

رحیم‌پورازغدی تصریح کرد: شهرسازی باید روی موضوع تفریح سالم کار کند و اگر این‌گونه نباشد تفریح‌های ناسالم فاسد زیرزمینی اعم از اعتیاد، فساد اخلاقی، فساد جنسی و غیره گسترش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بیکاری جوانان و تعطیلی کارخانه‌ها موجب گسترش فساد در جامعه می‌شود، تأکید کرد: باید برای شهروندان در شهر اسلامی فرهنگ سالم، تفریحات سالم و اشتغال مناسب ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اهمیت ویژه‌ای برای کودکان قائل بودند و با آن‌ها همبازی می‌شدند ادامه داد: چنین کاری را امام علی(ع) هم انجام دادند اما این مهم در میان پدران و مادران مسلمان امروز ما که پیرو این بزرگان هستند کمتر دیده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در یک شهر و جامعه اسلامی باید سبک زندگی اسلامی را ترویج دهیم؛ بیان کرد: باید جنبش دینی و علوم دینی را گسترش دهیم چراکه جهان در انتظار این جنبش دینی و تمدن اسلامی بوده بنابراین روشن است که انقلاب اسلامی ایران نقشی کلیدی در نهضت بیداری اسلامی داشته و دارد.



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4