بهره گیری از توکل و توسل در زندگی از راه های رسیدن مقصد است

حجت الاسلام فرازی نیا با تاکید بر اینکه باید از طریق توسل به ائمه معصومین علیهم السلام سوخت گیری معنوی داشت، گفت: انسان مومن باید در مسیر زندگی که مقصدش بندگی خداوند است از توکل و توسل بهره مند شود

حجت الاسلام عباس فرازی نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس و سخنران حرم رضوی، امشب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی (ره)، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، این شخصیت را مجاهد و استوانه نظام انقلاب اسلامی دانست و گفت: این مرحوم در نیم قرن اخیر، خدمات بسیاری به اصل انقلاب، نظام و دوران دفاع مقدس و ملت مسلمان کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز شیعیان با شاخصه زیارت ائمه معصومین (ع) شناخته می شوند، اظهار داشت: مسلمانان، پیروان مکتب اهل بیت(ع) هستند که نسبت به موضوع زیارت و انس با ائمه اطهار (ع) هزینه و سرمایه گذاری می کنند.

زیارت، جلوه تولی و تبری است

حجت الاسلام فرازی نیا با اشاره به اینکه زیارت، جلوه تولی و تبری و اظهار ارادت به امام معصوم و هم اظهار برائت از دشمنان است، تاکید کرد: باید با سنت، سیره رفتاری و گفتاری امامی که زیارتش می کنیم آشنا باشیم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا همرنگی، هم سنخی و تشابه بین امامی که زیارتش می کنیم به وجود بیاید، ادامه داد: سفرهای زیارتی و نشست و برخواست در اماکن مذهبی و حرم های ائمه معصومین علیهم السلام باید تقویت شود.

بهره گیری از توکل و توسل در زندگی

سخنران حرم رضوی با تاکید بر اینکه باید از طریق توسل به ائمه معصومین علیهم السلام سوخت گیری معنوی داشت، ادامه داد: انسان مومن باید در مسیر زندگی که مقصدش بندگی خداوند است از توکل و توسل بهره مند شود.

وی تصریح کرد: توکل بر خداوند، بدین معناست که انسان بر مبنای عقل،فکر و قدرت با تکیه بر امید، عنایت و فضل پروردگار متعال حرکت کند.

حجت الاسلام فرازی نیا با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُواْ فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» گفت: خداوند متعال در قرآن کریم، تقوا و قانون مداری در مسیر خداوند را از مومنان انتظار دارد و باید با توکل بر خداوند، این قانون را رعایت کرد.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم» گفت: خداوند متعال، تقوایی که انسان ها آن را رعایت می کنند، می بیند.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس با بیان اینکه باید از وسایلی که انسان را به خداوند نزدیک می کند استفاده کرد، به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: این امام همام می فرمایند: ما اهل بیت عصمت و طهارت، وسیله نجات هستیم و باید متوسل به ما اهل بیت شوید تا سفارش شما را انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که هر کس به من توکل می کند آنها را دوست دارم، دو اصل توکل و توسل، را لازمه و مورد نیاز در زندگی دانست و ابراز داشت: متوکلان بر خداوند وظیفه دارند تقوا را رعایت کنند و زندگی آنها در همه امورات بر اساس تقوا پیش برود.

حجت الاسلام فرازی نیا تقرب به خداوند به وسیله ائمه معصومین علیهم السلام را وظیفه متوکلان بر خداوند دانست و گفت: امام رضا (ع) فرمودند: نمک سفره هایتان را از ما بخواهید و در جزئیات زندگی، متوجه ما اهل بیت باشید.

وی با بیان اینکه واسطه رزق و روزی، امام معصوم و حجت خداوند است و به گل روی ائمه معصومین علیهم السلام این عالم پابرجا است، گفت: همه خلائق، مومن و غیر مومن به گل روی انسان کامل و حجت الله زندگی دنیایی اشان می گذرد.

سخنران حرم رضوی با اشاره به روایت«لولا الحجه لساخت الارض بأهلها»، گفت: اگر روزی روی زمین از حجت خداوند خالی شود زمین اهلش را می بلعد و زمین تحمل انسان هایی که فسق و فجور میکنند را ندارد ولی به خاطر گل روی یک انسان کامل، ابر و باد و مه و خورشید در حال حرکت هستند.

شفاعت، یکی از پیام های زندگی ائمه معصومین

وی خاطر نشان کرد: زندگی پیغمبر(ص) و به تبع، ائمه معصومین علیهم السلام که ادامه دهنده راه پیغمبر گرامی اسلام هستند برای مسلمین و مومنین الگو است.

حجت الاسلام فرازی نیا با اشاره به اینکه یکی از پیام های زندگی ائمه معصومین علیهم السلام، شفاعت بندگان در نزد خداوند متعال است، ادامه داد: امامانی که شفیع قرار می گیرند پیامشان این است که شیعیان برای اینکه در مقصد بندگی قرار گیرند و عاقبت به خیر شوند و دنیا به کامشان باشد باید چهار رابطه در زندگی را رعایت کنند.

وی ارتباط درست و صحیح با خداوند متعال را از اولین راههای ارتباط در جهت بندگی و عاقبت به خیری دانست و اظهار داشت: شاخصه این ارتباط در این است که دائما خود را در محضر خداوند ببینیم و در محضر او معصیت نکنیم.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس با اشاره به آیه قرآن کریم«أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری»، گفت: باید بدانیم که کردار، گفتار، مواضع، تمهدیات، لبخند و خطورات قلبی همه و همه در پرونده اعمال ثبت است و در ماوی و منظر حضرت حق وجود دارد.

وی برقراری ارتباط صحیح و منطقی با خود را دومین راه در جهت بندگی و عاقبت به خیری دانست و اظهار داشت: خداوند متعال، روزی که انسان را خلق کرد، برای هدایت این انسان حجت باطنی که عقل و حجت ظاهری که ۱۲۴ هزار پیغمبر است برای او قرار داد.

حجت الاسلام فرازی نیا با بیان اینکه پیام تمامی پیغمبران در این است که مردم خداوند را بندگی کنند و از طاغوت بپرهیزند، گفت: باید انسان ها عقل در زندگی را به کار بیندازند که عقل سلیم انسان را در امور تخصصی به کارشناس هدایت می کند.

محاسبه نفس، الگوی زندگی قرار گیرد

وی در ادامه  با اشاره به حدیث امام علی (ع) «رَحِمَ اللّهُ اِمْرَاً عَلِمَ مِن أینَ وَفی أینَ وَ إلی أینَ » به موضوع تفکر اشاره کرد و ابراز داشت: مرگ و رفتن ها موعظه خوبی برای تفکر است.

سخنران حرم رضوی تصریح کرد: یکی ازبرنامه های دائمی مقام معظم رهبری بعد از نماز عشاء سر سجاده، محاسبه نفس است که باید این را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین علیهم السلام با بیانات مختلفی میگویند دین، رابطه با خداوند به تنهایی نیست بلکه ارتباط با بندگان خداوند است، سومین راه در جهت بندگی خداوند متعال را ارتباط با بندگان خداوند متعال دانست و گفت: در کنار بندگی خداوند باید رابطه ای درست و منطقی با اطرافیان، والدین و همسایگان و… داشت.

حجت الاسلام فرازی نیا در پایان چهارمین راه در جهت بندگی و عاقبت به خیری را ارتباط درست با نظام خلقت دانست و اظهار داشت: نظامی که در اختیار انسان هاست، انسان باید قوانین و پازل های دینداری را در این نظام رعایت کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 2 =