آیت الله جوادی آملی: حوزه به رفع مشکلات جامعه اهتمام بیشتری داشته باشد/ خروجی حوزه باید جامعه را از سکون خارج کند

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر حوزه های علمیه به رفع مشکلات جامعه گفت: خروجی حوزه ها باید در جامعه تاثیر بگذارد، آن را به حرکت وا دارد و جامعه را از سکون خارج کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از مسؤولان طرح ملی ملکوت با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه با بیان این نکته که «بین عالِم و عابد تفاوت وجود دارد»، اظهار داشت: خروجی حوزه های علمیه باید جامعه را روشن کند، در حالی که هم اکنون خروجی حوزه های ما به عابد و زاهد بودن نزیکترند تا به عالم بودن.

وی ادامه داد: قرآن که اساس دین ماست، بین علما و کسانی که می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند نیز فرق می گذارد و می فرماید «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی هر کسی نمی تواند در جامعه تاثیرگذار باشد بلکه اینکار تنها از قوم عالم و قوم عادل ساخته است؛ مراد از قوم در «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی قائم به علم و قائم به عدل بودن.

مفسر برجسته قرآن کریم با تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر حوزه های علمیه به رفع مشکلات جامعه خاطرنشان کرد: حوزه ها، عابد و زاهد تربیت می کند در حالی که قائم به عقل، نیاز جامعه را رفع و آن را اداره می کند. آن شهری که حوزه علمیه اش بیشترین کتاب در باب طهارت تولید کرده است، نباید کوچه ها و خیابان های آلوده و کثیف داشته باشد، خروجی حوزه ها باید در جامعه تاثیر بگذارد، آن را به حرکت وا دارد و جامعه را از سکون خارج کند، چرا که قرآن کریم اصلاح جامعه را مدنظر دارد و قائم به عقل و قائم به عدل بودن را از ما می خواهد و جامعه نیز این انتظار را از حوزه ها دارد.

وی انتظار جامعه از حوزه های علمیه را یادآور شد و اظهار داشت: جامعه به برکت انقلاب اسلامی آمادگی پذیرش معارف دین و اهل بیت علیهم السلام را دارد، حوزه های ما باید با تکیه بر نورانیت قرآن و اهل بیت علیهم السلام که هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، بتواند قائم به علم و عقل باشد، و اساس علوم حوزوی نیز علومی است که باید در متن زندگی مردم حضور داشته باشد، اگر حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد بین حوزه و جامعه و بازار، فاصله ایجاد خواهد شد، لذا لازم است حوزه سؤالات و نیازهای جامعه و بازار را شناسایی و برای آنها راه حل های مختلف ارائه کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سیره امیرالمومنین(ع) در خصوص بازار اسلامی ابراز داشت: الگوی ما در جامعه اسلامی حکومت حضرت امیر علیه السلام است که با تازیانه در بازار حاضر می شد و هشدار می داد تا بازار از آسیب هایی مانند احتکار، گرانفروشی و ربا محفوظ بماند.

وی ادامه داد: حضرت می فرماید کشوری که آب و خاک دارد در عین حال باز محتاج بیگانه است، از رحمت خدا دور است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن یک کتاب علمی و بیانات آن حکیمانه است لذا به کسی که مال ندارد نمی گوید فاقد، بلکه می گوید فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، این شخص دیگر توان ایستادن و ایستادگی ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه «خداوند انسان را کریم خلق کرده است» بیان داشت: فقر، انسان را چاپلوس می کند، لذا می فرماید وقتی دیدید که دارید تملق می کنید، به سوی خدا برگردید و با خدا معامله کنید.

وی عنوان کرد: باید جلو دلالی، گرانفروشی، احتکار، ربا و گرانی کاذب محصولات ناشی از افزایش تقاضا را گرفت، مردم اقتصاد اسلامی می خواهند و آن را با همه وجود می پذیرند.

در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه ها و اهداف طرح ملی ملکوت، همچنین روند آماده سازی کتاب «الگوی بازار اسلامی» به حضرت آیت الله جوادی آملی ارائه شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10