تقسیم مدیریت تمدنی به علمی و دینی یک دروغ بزرگ است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این یک دروغ بزرگ است که مدیریت تمدنی یا باید دینی باشد و یا علمی و در نتیجه ترویج این دروغ، چنین مطلبی به ذهن متبادر شد که باید در نگاه دینی از صنعت، علوم تجربی و علوم جدید دست کشید.

حسن رحیم پور ازغدی در دومین نشست از سلسله نشست های «بیداری دانشجویی» که عصر شنبه در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، به بحث پیرامون «فرهنگ سازی و فرهنگ سوزی در دانشگاه» پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بزرگترین فرهنگ سوزی ها عمدتا از سوی مخالفان و منتقدان دیدگاه دینی در محورهای مختلفی صورت گرفته، که اولین مورد آن، استدلالات و منافذ ایدئولوژیک آن ها نسبت به مفهوم نهضت انقلابی است که تحت عنوان «تقابل سنت و مدرنیته» به عنوان مصداقی از آن نزاع فرضی تلقی شد که انقلاب اسلامی را شورش سنت علیه مدرنیته دانست.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: یکی از تحلیل ها این بود که «اساسا نگاه دینی و سنتی قائل به کشف قواعد علمی در جامعه و تاریخ نیست و در قرون اخیر این نگاه که با علم نیروهای طبیعت را شناخته و آن را آزاد و مدرن کنیم، در دیدگاه دینی وجود ندارد.» آن ها از این فضا ارعابی را در افکار عمومی خواص و نخبگان ما ایجاد کردند که برای پیشرفت خود از آن استفاده کردند.

وی تصریح کرد: این یک دروغ بزرگ است که مدیریت تمدنی یا باید دینی باشد و یا علمی؛ و در نتیجه ترویج این دروغ، چنین مطلبی به ذهن متبادر شد که باید در نگاه دینی از صنعت، علوم تجربی و علوم جدید دست کشید. چه کسی گفته تجربه باید به جای وحی قرار گیرد؟ اتفاقا تجربه در ذیل وحی قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: محور دیگری که منتقدان به نگاه دینی در فرهنگ سوزی علیه ما از آن استفاده کردند، بحث «توسعه، آبادی دنیا و مهندسی گام به گام تفکر جدید» بود که آمدند بگویند از رویکرد دینی توسعه منتج نمی شود.

رحیم پور ازغدی در پاسخ به این دیدگاه، یادآور شد: مسلمانان حدود ۶۰۰ سال در جنوب اروپا حضور داشتند و در حالی که در مناطق غیر مسلمان نشین اروپا هیچ عمران، آبادی و توسعه دیده نمی شد، جنوب اروپا که پیش از ورود مسلماتان از زمین های لم یزرع تشکیل شده بود، در کمتر از ۱۰۰ سال تمام زمین های آن تحت کشت قرار گرفت و ضمنا معماری های باشکوهی در آن بنا شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 4