تفکر داعش و وهابیت تعطیل کردن عقل است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که وقتی عقل بخوابد، میدان‎دار شهوت و غضب می‎شود، به فضای گروه‎های تکفیری همچون داعش و وهابیت اشاره کرد و تفکر این گروه‎ها را تعطیل کردن عقل خواند.

حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، روز یکشنبه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه نجم گفت: سوره مبارکه نجم که در مکه نازل شد، درباره محوریترین و مهمترین بخشهای وحی سخن میگوید و اگر کسی میخواهد بحث تفسیری مناسبی در این سوره داشته باشد باید خود را در فضای معراج ببیند وگرنه زمینی ببیند و بخواهد درباره معراج سخن بگوید، نمیشود.

وی افزود: باید انسان سیری داشته باشد و خود را به مقدار امکان در آن فضا ببیند تا این آیات را معنا کند، وقتی انسان به  فضای معراج بار مییابد، بر خلاف سوره مبارکه اسراء که عروج چندانی نداشت، در سوره نجم عروج بسیاری وجود دارد، بحث معراج بحث خاص خود را دارد، انسان باید به مقدار ادراک خودش در آن فضا فکر کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه حضرت جبرئیل(ع) معلم پیامبر(ص) نبوده است، افزود: ما اگر ثابت کردیم که جبراییل(ع) عربی مبین را هم میفهمد و هم علی حکیم هم هست، آنگاه میتواند معلم وجود مبارک پیامبر(ص) باشد، ما این شواهدی که درباره پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) داریم، درباره جبراییل نداریم، در ابتدای سوره مبارکه بقره گفتهاند که همه ملائکه اجمعون در برابر انسان کامل خضوع کردند، آن در برابر انسان کامل است که امروز وجود مبارک حضرت حجت(عج) است.

وی با اشاره به اینکه فضای جاهلیت فضایی بود که عقل خوابید، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) میفرماید از اینکه عقل جامعه تعطیل شود به خدا پناه میبرم، الان هم همین طور است این داعشیها را که نگاه بکنید، به زعم خودشان آنان به جد دارند خدمت میکنند اما در خدمت اربابانشان هستند، آدم میکشند، سر میبرند و قطع هم دارند اما این قطع، یقین نیست، امام علی(ع) میفرماید پناه میبریم به خدا از تعطیل شدن عقل، عقل کی تعطیل میشود؟ در جنگ تعطیل میشود.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به جنگ میان عقل و هوای نفس ادامه داد: وقتی که جهاد درون شروع شد و هوای نفس دهان عقل را بست و  به اسارت گرفتند، میداندار اندیشه وهم و خیال میشود و میداندار انگیزه شهوت و غضب میشود، این کاری که انجام میدهد قطعی است اما یقین ندارد، یک انسان مختال یک حیوان است، یک حیوان به جدیت حمله میکند و نیش میزند، او تصمیم جدی میگیرد اما عقل و یقین و برهانی در کار نیست، وهم است که کار میکند، خیال است که کار میکند، مختال یعنی انسانی که خیال و وهم و شهوت و غضبش صددرصد است، نه اینکه فرعون یقین داشته باشد، اینها درباره معاد یقین ندارند.

وی بیان کرد: وقتی عقل بخوابد، میداندار شهوت و غضب میشود، جاهلیت یعنی این، داعشی و وهابی یعنی این، برهانی در مسأله نیست، در چنین فضایی ذات اقدس اله میفرماید که وجود مبارک پیامبر(ص) بر اساس هوا حرف نمیزند، جاهلیت عقل تعطیل میشود و از هوای نفس پیرو میکنند، حرف قرآن فحش نیست، میفرماید اینها همچون حیوان است، این تحقیر نیست، بلکه تحقیق است، هم در زمان امام باقر(ع) و هم در زمان امام سجاد(ع) در عرفات نشان دادند که بسیاری از حاجیان، حاجی نبودند، بلکه حیوان بودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: قرآن کتاب فحش نیست، بلکه سرتاپا ادب است، یا انسان باید اهل کشف و شهود باشد، یا حرف بزرگتر را گوش کند یا صبر کند در برزخ معلوم میشود که چه کسی به صورت حیوان در میآید و چه کسی از حیوانیت خارج میشود، یک انسان خوابیده مگر کار جدی نمیکند؟ مگر لگد نمیزند؟ اما کارش روی همان نومش است، یک انسان مست مگر نمیکشد؟ یک عده مستانه کار میکنند به طور جدی اما یقین ندارند، اگر حیوان یک کار جدی میکند یعنی یقین دارد؟ کار به دست وهم و خیال است، پیامبر اکرم(ص) فرمود مردم خواب هستند و هنگامی که بمیرند بیدار میشوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 11