تکریم زن در خانواده از حقوق زن بر مرد است

امام جمعه موقت مشهد در حرم مطهر رضوی ضمن تبیین حقوق زن بر مرد، گفت: زنان امانت و ودیعه الهی نزد مردان هستند که در خانواده باید تکریم شوند و مورد احترام قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، جمعه شب در جمع زائران و مجاوران رضوی اظهار کرد: برای اینکه زن مکمل مرد باشد، سرمایه مرد و فرزندپرور باشد دارای چهار شرط است؛ سلامت خانواده و مریض نبودن که منظور امراض اخلاقی و روحی است، دوم امنیت خانواده، سوم آرامش، نداشتن دغدغه و دلهره در خانواده، چهارم اینکه زن در خانواده دارای احترام باشد و تکریم شود.

وی با بیان اینکه مرد برای سلامت، امنیت، آرامش خانواده و تکریم زن باید نکاتی را رعایت کند، عنوان کرد: زن در خانه احساس حقارت و کوچکی نکند، نباید در زندگی خانوادگی زن در مسائلی که مرد می تواند زمینه رفاه و آسایش او را فراهم کند و برای چیزی که به طور منطقی مرد می تواند در اختیارش قرار دهد، تحت فشار باشد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: مرد حق اهانت به زن را ندارد و نباید او را کلفت خانه به شمار آورد شوهرداری و فرزندپروری کلفتی نیست؛ ۷۰ درصد شخصیت فرزندان به ویژه دختران به وسیله زنان شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه خاطرنشان کرد: در دوران بارداری زن بر فرزند تأثیر می گذارد، همچنین دوران شیرخوارگی که در آغوش مادر است، زن بر شخصیت فرزند تأثیر می گذارد، مادر تمام وجودش ایمان و اخلاقش را با شیر خود به کام فرزند می ریزد.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: از دوسالگی تا هفت سالگی نیز تأثیر زن بر تربیت فرزند بیش از مرد است، مهر مادری برای ما و شما که قابل درک نیست، مردان تصور نکنند که با ازدواج کلفت گرفته اند.

وی ضمن نقل روایتی از رسول الله عنوان کرد: جبرئیل هنگامی که برای حقوق زنان نسبت به مردان بر پیامبر(ص) نازل شد به حد زیادی بر مراعات حال زنان تأکید کرد به طوری که «اف» هم به آنها نباید گفت.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با تبیین حقوقی که زن بر مرد دارد، افزود: مردان در مورد زنان تقوا را رعایت کنید، تقوا یعنی انسان مراقب باشد فکرش منحرف، روحش فاسد و جسمش آلوده به گناه نشود؛ بنابراین رعایت تقوا نسبت زن یعنی نسبت به او بد فکر نکنیم، مطابق روحمان نسبت به آنها رذیله اخلاقی در روحمان قرار نگیرد، مراقب اعضا و جوارح؛ چشم و گوش و زبان نسبت خود باشیم که نسبت به زن گناهی مرتکب نشویم

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: زنان کمک و یار شما همچنین، امانت و ودیعه الهی نزد شما مردان هستند نسبت به این امانت خیانت نکنید، زنان بهترین لذت پاک الهی در اختیار شماست از آنها بهترین استفاده عقلانی را ببرید، زنان فرزندان شما را در رحم خود حمل کرده اند که سختی آن برای هیچ کس قابل درک نیست.

وی بیان کرد: با همسرانتان مهربان باشید، دلهایتان نسبت به آنها پاک باشد، دلهای آنها را نیز نسبت به خود پاک دارید، آنها را خشمگین نکنید و وادار به انجام کاری که از آن اکراه دارند، نسازید.

امام جمعه موقت مشهد خطاب به مردان طبق سفارش پیامبر(ص) گفت: کاری نکنید که مجبور شوند از مهریه و ثروتشان بگذرند که حق آنها است اما زن با رضایت قلبی می تواند مهریه یا ارثش را به همسر خود ببخشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 18