آیت الله جوادی آملی: قرآن را نباید از حوزه کنار گذاشت/ حقوق و وظایف مردم و حکومت تبیین شود

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی به انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه توصیه کرد که حقوق بین مردم و حکومت و وظایف متقابل آن ها را تبیین کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس و اعضای پیوسته انجمن  فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم به همراه جمعی از اعضای مجمع عمومی این انجمن، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی دیدار کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: چه فقه و چه حقوق، سه عنصر محوری دارند که همه اجزای نظام الهی واجد این سه عنصر و سه محور اصلی مواد، مبانی و منبع هستند.

وی ادامه داد: «مواد» کاربردی فقهی و حقوقی را از یک سلسله «مبانی» می گیرند که در حقیقت این مبانی به منزله سند آن مواد هستند، در این میان، کلید همه آن مبانی به دست عدل است، مبانی همچون مساوات، آزادی، رعایت امانت، حقوق بشر و … ریشه در عدل دارند و معنای عدل نیز روشن است، تا این مرحله، مشترک بین نظام توحید و نظام شرک در همه جهانیان است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به معنای عدل، ابراز داشت: معنای عدل کاملا روشن است، عدل یعنی هر چیز در جای خودش باشد، در نظام توحیدی جای افراد و اشیاء را  خالق آنها مشخص می کند اما در نظام شرک، انسان خود را جای خدا می نشاند و بر اساس هوای نفس خود جای افراد و اشیاء را مشخص می کند؛ این همان حرف فرعون است که می گفت دین مردم را من تامین می کنم.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت در نظام توحیدی و نظام شرک در مرحله سوم «منبع» است، آنجا که نظام توحیدی مبانی خود را از منبع وحیانی می گیرد و نظام شرک، مبانی خود را از هوای نفس خود می گیرد، لذا  اساس تفاوت نظام دینی و نظام غیر دینی ، همان تضاد بین توحید و شرک است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: در نظام های به اصطلاح دموکراتیک غربی، خرد جمعی را به جای الله نشاندند در حالی که فرقی نمی کند مشرک فرد باشد یا یک جمعی که  تفکر مشرکانه داشته باشند.

وی ابراز داشت: عقل منبع هستی شناسی است و نه منبع معرفت شناسی! عقل چراغ است و راه را برای ما روشن می کند؛ عقل هرگز وضع قانون نمی کند، عقل منبع شناخت است و منبع بود و نبود نیست. باید توجه داشت که فرق است بین صراط و سراج.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اولین مرجع ما در تمامی مسائل باید قرآن کریم باشد، بیان داشت: نباید با طرح برخی شبهات، قرآن را از حوزه های علمیه کنار گذاشت و روایات را به جای آن نشاند، با اینکه می دانیم قرآن مصون از تحریف است و حتی در بررسی روایات نیز طبق بیان اهل بیت علیهم السلام، باید میزان قرآن کریم باشد، لذا باید همواره توجه داشت که اولین مرجع ما در تمام مسائل قرآن کریم است.

وی در توصیه ای به انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه اظهار داشت: باید به نظام ما که یک نظام الهی است کمک علمی کنید، یعنی طرزی فقه و حقوق را تنظیم کنید که نظام در عرصه های مختلف از شما کمک علمی بگیرد و شما بتوانید پشتوانه علمی دستگاه های مختلف حکومتی باشید.

مفسر برجسته قرآن کریم همچنین توصیه کرد: باید حقوق بین مردم و حکومت و وظایف متقابل این دو را به روشنی و درستی تبیین و ارائه کنید، به صورتی که طبق نامه حضرت امیر علیه السلام به مالک، مردم را در مقابل نظام، ستونی بدانید که باید این ستون را استوار نگه داشت، هیچ ستونی با موعظه و نصیحت ایستاده نمی ماند، باید با تلاش و کوشش این ستون را ایستاده نگه داشت، وقتی این ستون ایستاده باشد هر وزنی را می تواند تحمل کند، چه اینکه در دوران دفاع مقدس سنگین ترین مسؤولیت ها را همین ستون مردم تحمل کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 7 =