مشکل برخی مسؤولان نداشتن تخصص است/توصیه آیت‌الله جوادی به مسافران نوروزی/ خودخواهی عامل تصادفات

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به ویژگی مسؤولان گفت: یک مسؤول باید هم از نظر فنی عالم باشد و هم از نظر عملی مدیر خوب باشد.

حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه نجم گفت: اگر در فقه سخن از حلال و حرام و بد و خوب است این از کار خداوند نشأت گرفته است، هر کس در عالم میخواهد کاری انجام دهد از یک قانونی میگیرد، یک کسی میخواهد ساختمان و برج درست کند، او محاسبه میکند گچ و سیمان و ستونها قدرتش چهقدر است، او روی اینها حساب میکند و زمین را خلق میکند.

وی افزود: خدای سبحان که خواست عالم را خلق کند، بر اساس یک نقشه از پیش تعیین شده و نوشتهشده نبود، فقه و حقوق احکام خود را از نظام عالم میگیرد، اگر کسی بخواهد فلان کار را انجام بدهد و به محیط زیست و دریا و صحرا آسیب میرساند، بد است، این قوانین محیط زیستی میشود، فلان شراب و نگاه به نامحرم حرام است، چون به امنیت و جامعه ضرر میرساند، علوم احکامش را از نظام هستی میگیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر خدای سبحان دفعتا این درختها را بارور میکرد، کسی یاد نمیگرفت چگونه درختها را بارور کند، اظهار کرد: اما تنظیم فصول چهارگانه و رویش درختان و گیاهان به انسان یاد داد که چگونه گلخانهها را بسازد، ترتیب نظام کشاورزی این یک مدرسه است، این گلخانهها از نظام هستی نقشه گرفتهاند، حرکتهای پهبادها و هواپیماها از نظام هستی سرچشمه گرفته است، ذات اقدس اله مدرسه برای فقیهان، حقوقدانان و عالمان تجربی علوم درست کرده است، عالم مدرسه است، تمام این جزییات را عالمانه ساخت تا به ما یاد بدهد، تنها فقه نیست که از نظام هستی گرفته شده است که شراب و مواد مخدر و ترقههای چهارشنبه سوری حرام است، بلکه همه علوم را از نظام هستی به انسان یاد داد.

وی ابراز کرد: انسان باید جان خود را از خودش بگیرد، ما مأمور به خودستانی هستیم و مجاز به خودستایی نیستیم، اگر گفتیم من این چنین هستم این خودستایی است و حرام است، اما باید خودستانی کنیم، باید خویشتن را قربانی کنیم، نگوییم من این چنین هستم، من این چنینم، گاهی هم ضرورت اقتضا میکند که انسان ملکات و فضایل خود را بگوید اما در صدد خودستایی نیست، مانند حضرت یوسف(ع) که در سوره مبارکه یوسف ویژگیهای خود را بیان کرد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به حکومت حضرت یوسف(ع) بر مصر خاطرنشان کرد: حضرت یوسف(ع) گفت هم بلدم، کاردانم و هم پاکم، دانش این رشته را دارم و امینم، عرضه یعنی دو چیز هم از نظر فنی عالم باشد و هم از نظر عملی مدیر خوب باشد، ما هر چه میکشیم در اثر این است که این مسؤولان ما یا هیچی از این دو را ندارند، یا یکی از این دو را ندارند، نه مبتلا به اختلاس و نه مبتلا به نجومی بود، کشور چه از چوپانی و دامداری و چه وزارت از بالا تا پایین و از پایین تا بالا قرآن مشخص کرد.

وی با اشاره به جریان خواستگاری حضرت موسی(ع) از دختران شعیب(ع) گفت: فرمود اگر چوپان هم هستی باید در رشته خودت آگاه و متخصص و پاک باشی و اگر وزیر مقتدر داخل شهر هستی باید دانشمند و پاک باشی، کشور را هم همینها اداره میکنند، این بیان قرآن است که کشور با این دو عنصر اداره میشود هر کسی هر کاری میخواهد انجام بدهد باید در آن رشته متخصص باشد و هر کسی هر کاری میخواهد انجام بدهد باید در آن کار پاک و امین باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: خدای سبحان واسع المغفره است و میداند کی بگیرد و کی رها کند، چه کسی را بگیرد و چه کسی را رها کند، همه افراد در تمام شرایطشان در محضر و تیررسی مدبرات امر هستند، کسانی که بیراهه رفتند، کیفر میبینند و کسانی که لغزش دارند بیتوبه یا باتوبه خداوند میبخشد، اما یک اصل کلی هست که خداوند همه گناهان را با توبه میبخشد و یک اصل دیگر هم هست که اگر انسان گناهان بزرگی انجام نداده است و گناه صغیره تنها دارد، خداوند آنها را میبخشد.

وی بیان کرد: خداوند شرک را بدون توبه نمیآمرزد، در صدر اسلام همان بتپرستها توبه کردند و مورد مغفرت الهی قرار گرفتند، درباره بخشش گناهان مادون شرک هر گناهی که باشد، مشیت الهی برابر حکمت الهی تنظیم میشود، توسل سبب نمیشود که خداوند از حکمت دوری کند و کاری بر خلاف حکمت انجام دهد، یک وقت است کسی فرزند شهید یا فرزند صالح یا مدافع حرم پیدا کرد و خداوند پدر را به خاطر پسر ببخشد، ما نمیدانیم، البته باید دانست تمام گناهان عالم با توبه بخشیده میشود.

حضرت آیتالله جوادی آملی با تأکید بر اینکه هدف هرگز وسیله را توجیه نمیکند، ابراز کرد: این از بیانات نورانی امام حسین(ع) است که هر کس خواست از راه گناه به مقصد برسد، این شدنی نیست، گناه راه نیست، چاله و بیراهه است، اگر کسی خواست از راه گناه به مقصد برسد زودتر از دیگران به معصیت و در چاه میافتد، اینکه برخی از منافقان و کمونیستها به این تز گرفتار شدند، این بیان نورانی امام حسین(ع) راهنمای ما است در این مسیر، راه باطل اصلا راه نیست.

حضرت آیت الله جوادی در توصیه به مسافران نوروزی، بعد از طرح مسئله آسیب‌شناسی درونی و بیرونی انسان به مسئله پرهیز از غرور و خودخواهی تاکید کرد.

به مناسبت شروع ایام تعطیلات سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی هموطنان عزیز، گزیده‌ای از توصیه‌های حضرت آیت الله جوادی آملی به مسافران نوروزی را از نظر می‌گذرانیم.

وی در ابتدای سخن بعد از طرح مسئله آسیب‌شناسی درونی و بیرونی انسان به مسئله پرهیز از غرور و خودخواهی اشاره کرد و بیان داشت: نکته‌ای که هم مربوط به سفر و ایام نوروز است و هم خود ما هم و مربوط به تمام سال می شود، این است که ما باید آسیب‌شناسی داشته باشیم و دشمن‌شناسی داشته باشیم، ما همه آسیب‌ها و دشمن‌های بیرونی را و برون‌مرزی را به حساب می‌آوریم و درصدد درمان آن هستیم، جاده را حساب می‌کنیم، خودرو را حساب می‌کنیم، قانون راهنمایی و رانندگی را حساب می‌کنیم، سرعت مجاز و غیر مجاز را حساب می‌کنیم، حقّ تقدم را حساب می‌کنیم ،همه اینها لازم است، اما اینها حدّاکثر بیست درصد یا ده درصد آسیب های جاده ای مربوط به اینها می باشد، هشتاد یا نود درصدش مربوط به دشمن داخلی است که آن شناخته‌شده نیست و آن غرور، خودخواهی ها، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست می باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما باید این دشمن را بشناسیم، و اگر نشناختیم، صد درصد زیانبار است، چرا که او انسان را تحریک می‌کند، می‌گوید شما این کار را بکن، حالا زود رفتی به کجا رسیدی؟! چطور شد؟! چه کسی می‌گوید زود برو؟ عقل می‌گوید یا هوس می‌گوید؟ اینها که در جاده می‌روند، اینها که حادثه‌سازند، همه‌شان خیال می‌کنند حقّ تقدم دارند، این طور نیست! بر فرض شما جلو رفتید چه کمالی است؟ چه فضیلتی است؟ اینجا مگر المپیاد ریاضی است، شما اول بشوید؟!

وی ادامه داد: البته خودرو باید ایمن باشد، جاده باید خوب باشد، اما در همین جاده، همین خودرو، آدم‌های عاقل سالیان متمادی همین راه را رفتند بدون تصادف، الآن راننده‌های محترمی وجود دارند که در طول سی سال ممکن است یک تصادف نداشته باشند، یک راننده عقل‌مدار و خردمحور همین جاده را با همین اتومبیل بدون تصادف طی می‌کند برای اینکه او دشمن درونی را شناخته و آن را مهار کرده است.

مفسر برجسته قرآن کریم سپس با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علیه السلام، اظهار داشت: این بیان نورانی علی‌بن‌ابی‌طالب (سلام الله علیه) است که فرمود: «الهویٰ شریک العمیٰ» یک انسان نابینا اگر بخواهد پشت فرمان بنشیند، خطرش قطعی است؛ یک انسان هوسران و مغرور هم پشت فرمان بنشیند، همین است؛ بیان معصوم است که هواخواهی یک نحو کوری است و کور اگر پشت فرمان بنشیند، تصادف قطعی است. ما این غرور و خودخواهی را، این سفاهت را که خیال می‌کنیم اگر کسی تند براند هنرمند است، یا به کمال رسیده،  تا این را نشناسیم آن نود درصد خطرات را نمی‌شناسیم.

وی در پایان سخنانشان بر ضرورت شناخت دشمن درونی انسان  تاکید کردند و اذعان داشت: مسبّب این تصادفات جز دشمن درون نیست، تمام مشکل در درون خود ماست، ما اگر واقعاً این مشکل غرور و خودخواهی و اینها را حل کنیم، اگر واقعاً دشمن درونی را بشناسیم، نه تنها در نوروز، بلکه در کلّ سال محفوظیم؛ نه تنها در مسافرت، که در حضر هم محفوظیم؛ نه تنها در مسائل عادی اجتماعی، که در مسائل سیاسی و فرهنگی هم محفوظیم .






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15