آیت الله مکارم شیرازی: دولت دروازه‌های قاچاق را ببندد/ رباخواری بانک‌ها همه را آلوده می‌کند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با تأکید بر حمایت همه جانبه دولت از تولید و اشتغال گفت: دولت باید جلوی واردات بی رویه را بگیرد و دروازه های کشور را بر قاچاق ببندد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: حضرت فرمودند زمانی می آید که مردم دنبال درآمد بیشتر هستند و حلال و حرام برای آنان مطرح نیست، همچنین فرمودند زمانی می آید هیچکس باقی نمی ماند مگر این که رباخوار باشد و اگر ربا خوار نبود غبار ربا بر او می نشیند.

وی افزود: اسلام دستور فعالیت داده و از جمله مسائلی که عبادت محسوب می شود کسب حلال است که نوعی جهاد به شمار می رود، وقتی ارزش های اسلامی ضعیف و ایمان به معاد کم شود کار به جایی می رسد که انسان از راهی فقط به دنبال درآمد بیشتر می رود، همین است که سبب مجازات الهی شده، دعاها مستجاب نمی شود و مردم دچار بیماری های صعب العلاج می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر بانک ها ربا خواری کنند همه آلوده می شوند، اظهار داشت: پول ها در بانک ها با هم مخلوط می شود و غبار آن بر همه می نشیند، واقعا این مسأله مشکل بزرگی شده است و سبب می شود دعاها مستجاب نشود، توفیقات کم شود و بلاها افزایش پیدا می کند؛ این مسائل باید از ریشه اصلاح شود که اگر اینگونه نباشد همه آلوده می شوند از همین پول ها مواد غذایی، پوشاک و مسکن تهیه می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: راهکار این است که بانک ها اسلامی به معنای واقعی شوند نه این که اسلامی صوری باشند، وقتی اسلامی صوری باشد به جای این که کارمزد تمام دوره ۴ درصد باشد، به نام قرض الحسنه رباخواری می کنند، اگر واقعا بانکداری اسلامی شود مشکل حل خواهد شد، بانکداری از غرب آمده و بانکداری غرب رباخوار است اما رباخواری آن ها از رباخواری بانک های ما کمتر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» ابراز داشت: باید تولید و اشتغال رونق یابد تا بیکاری ریشه کن شده یا کاهش پیدا کند، ما به مردم سفارش می کنیم که تولید داخلی مصرف کنند اما تولید کننده داخلی هم باید کیفیت کالاها را بالا ببرند.

وی عنوان کرد: برای رونق تولید و اشتغال چرخه ای وجود دارد که باید رعایت شود، کیفیت کالاها باید افزایش پیدا کند، بانک ها هم در این زمینه مسؤولیت دارند، بانک ها اگر بر مردم فشار بیاورند و آن ها نتوانند تولید را به گردش در بیاورند باز هم تولید می خوابد، بنابراین تا نظام بانکی اصلاح نشود تولید و مصرف درست نخواهد شد. الان برای جریمه تأخیر هم جریمه نوشته اند، وقتی این ها به فکر منافع خود بوده و به فکر تولید کننده نباشند و دست به دست هم ندهند تولید و اشتغال رونق پیدا نمی کند.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش نظام مالیاتی در مسأله تولید و اشغال خاطرنشان کرد: اگر مالیات عادلانه نباشد تولید خراب می شود، اگر نظام مالیاتی فقط بخواهد کسب درآمد کند مشکلی حل نخواهد شد؛ باید به مردم و تولیدکنندگان کمک کرد، بخشش ها نباید استثنا باشد بلکه باید به صورت قانون کلی در نظر گرفته شود، وقتی کسی درآمدی نداشته و ناتوان است چه مالیاتی از او گرفته می شود؟

وی با تأکید بر حمایت همه جانبه دولت از تولید و اشتغال اضافه کرد: اگر دولت حمایت نکند مشکلی حل نمی شود، همه این موارد باید دست به دست هم دهند تا مسأله تولید و اشتغال رونق پیدا کند؛ دولت باید جلوی واردات بی رویه و قاچاق را بگیرد و دروازه های کشور را بر قاچاق ببندد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر مسائل فرهنگی و اخلاقی درست نشود مسائل اقتصادی هم درست نخواهد شد، گفت: اگر تولید کننده مقید به مبانی اسلام باشد جنس تقلبی نمی فروشد و افراد قاچاق نمی کنند اما اگر مسائل اخلاقی نباشد  جنس تقلبی می فروشد، بانک ها رباخواری می کنند و قاچاق هم انجام می شود.

وی افزود: برای حل مسائل اقتصادی باید مسائل اخلاقی را حل کنیم، حتی کشورهای خارجی در مسائل اقتصادی رعایت اخلاق می کنند اگرچه آلودگی های دیگری هم دارند؛ امسال باید سال بیداری و هوشیاری باشد و مسأله تولید و اشتغال رونق پیدا کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 3 =