آیت الله نوری همدانی: مردم از گرانی رنج می برند/ علما مترجم اسلام در همه ابعاد هستند

حضرت آیت الله نوری همدانی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، گفت: اسلام با اقتصاد ربوی مخالف است و در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی به ادعای برخی مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، واکنش نشان داد و گفت: اسلام با اقتصاد ربوی مخالف است و در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به خطبه ۹۲ نهج البلاغه گفت: گاهی تشخیص حق از باطل بسیار آسان است اما فتنه این است که حق و باطل با یکدیگر مخلوط می شود و در این جا  بصیرت لازم است تا انسان تشخیص دهد.

وی افزود: انسان حقوقی در زندگی دارد و احترام حق هم لازم است؛ اما غربی ها از این مسأله تحت عنوان حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند و به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران را به تروریست بودن متهم می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امام راحل می فرمایند که فتنه زمان ما از فتنه بنی امیه خطرناک تر است، اظهار داشت: در زمان ما فتنه های فراوانی از سوی استکبار وجود دارد که نمونه هایی از آن در عراق، سوریه و بحرین مشاهده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ادعای برخی افراد مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، واکنش نشان داد و ابراز داشت: می گویند فقه به معنای درس خواندن صرف است، ما سخنگو و مترجم اسلام هستیم، اعلام می کنیم که اسلام در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد و علما و مراجع می توانند در همه موضوعات اظهار نظر کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است، اسلام در تمام ابعاد قرن ها جامعه را با رفاه، ترقی و تمدن اداره کرده است، اکنون نیز تحقق این موضوع ممکن است؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب سال گذشته را به اقتصادی مقاومتی نامگذاری کردند؛ اما آنچه که مردم می خواستند به وجود نیامد؛ چون برخی به این گفتار عمل نکردند.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب امسال را نیز به اقتصادی مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کردند، بنابراین باید تولید افزایش یابد تا ثروت فراوان شود و از طرفی برای جوانان و افراد بیکار اشتغال به وجود آید؛ برای رونق تولید و اشتغال بانک ها و سرمایه داران باید کارهای جهادی انجام دهند.

مسؤولان دغدغه جدی نسبت به معیشت مردم داشته باشند

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر شخصی بخواهد تولید کند از بانک پول می گیرد؛ اما بانک با سودی بسیار بالا پول می دهد، از این رو تولید کننده نمی تواند پول را پس بدهد و بانک جریمه دیرکرد می گیرد و مجددا برای آن دیرکرد هم جریمه ای در نظر می گیرد در این جا شخص مجبور می شود که کارخانه و کار تولید را تعطیل کند.

وی اضافه کرد: بانک ها باید از تولیدکنندگان حمایت و با سودهای پایین تسهیلات ارائه کنند و الا با وضع فعلی و با توجه به سودهایی که بانک ها دریافت می کنند تولید آسیب می ببیند و رونق پیدا نمی کند؛ از طرفی مسؤولان باید دغدغه جدی نسبت به معیشت مردم داشته باشند.

مردم از گرانی رنج می برند

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به گرانی برخی اجناس و کالاها گفت: خوراک؛ پوشاک، خدمات و کالا روز به روز گران تر می شود، باید این مسأله را اصلاح و بررسی کرد که ریشه آن چیست؟ بیشتر مردم گرفتارهستند؛ این وضع برای اقلیتی با حقوق گزاف و دارای امکانات مشکل نیست اما نوع مردم از گرانی رنج می برند.

اشراف و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد

وی با تأکید بر ضرورت نظارت بر قیمت کالاها و اجناس افزود: متأسفانه اشراف و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد، در کشورهای دیگر کارشناسان قیمتی معین می کنند و بر آن نظارت می شود؛ اما متأسفانه در کشور قیمت ها در مناطق گوناگون بسیار متفاوت است، تعیین قیمت ها هم باید به نفع مردم باشد؛ چون نظارتی نیست کالاها را روز به روز گران می کنند.






۲ نظرات برای آیت الله نوری همدانی: مردم از گرانی رنج می برند/ علما مترجم اسلام در همه ابعاد هستند

  1. mahdi گفت:

    سلام
    مطالبات مردم را باید حوزه و علما پیگیری کنند.متاسفانه جز اعتراضات مراجع از سایر بخشهای حوزه تحرکی نمی بینیم

  2. محمدزاده گفت:

    قابل توجه مسئولان محترم ،البته اگر این زحمت خواندن و شنیدن این مطالب را به خود بدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 16