بانک ها دستور مراجع در مورد ربا را جدی بگیرند

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با تذکر به بانک ها نسبت به جدی گرفتن دستور مراجع تقلید در مورد ربا، گفت: اگر بنایمان به ادامه راه ائمه است و در پی جامعه الهی هستیم باید از بانکداری ربوی فاصله بگیریم.

حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان، عصر پنج شنبه در مسجد گوهرشاد با اشاره به نقش ائمه در گسترش و توسعه تمدن اسلامی، گفت: تمدن عنصر ارزشمند و کلیدی تحت عنوان انسان تربیت شده دارد که چنانچه در جامعه ای انسانها فاقد تربیت انسانی باشند آن جامعه متمدن محسوب نمی شود.

تمدن اسلامی نیازمند انسان های توحیدی و طرفداران جبهه حق است

وی با بیان این که هیچ کس از مغول ها به عنوان تمدن خاص یاد نمی کند، تصریح کرد: تمدن اسلامی باید دارای انسان های توحیدی و طرفدار جبهه حق باشد که رسالت ائمه ما تربیت انسان های مودب شده الهی و طرفدار حق بود و این جبهه را امامان معصوم ما در دست داشتند و آن را به خوبی مدیریت می کردند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که برخی از کشور ها امروز در ادب و انسانیت از همه عقب تر و در حوزه اقتصاد پیشرو هستند، خاطرنشان کرد: در آمریکا کلینیک درمان حیوانات فوق العاده است اما از سوی دیگر با تزریق ویروسی به خانمهای جوان در آفریقا آنان را نابارور می کنند تا نتوانند تولید مثل کنند و نسل سیاهپوستان اینگونه منقرض شود.

فراموشی قاعده معماری و شهرسازی اسلامی در ساختمان های امروزی

حجت الاسلام مشیری با بیان این که اگر بخواهید در تمدنی ابنیه را ملاک بدانید، باید ملاک توحیدی بودن ساختمان باشد، تصریح کرد: متأسفانه امروزه قاعده شهرسازی اسلامی به کلی فراموش شده و از دستور قرآن کریم مبنی بر ساختن خانه ها رو به خورشید و وضعیت خاص آن نسبت به قبله غافل شده ایم و الگوی معماری اسلامی را از یاد برده ایم.

تمدن اسلامی نقطه مقابل رباست

وی با انتقاد از صحبت تعدادی از آنانی که می گویند علما نباید به حوزه اقتصادی ورود کنند، اظهار کرد: قرآن کریم در حوزه اقتصاد مستقیما نکاتی را بیان می کند و امروز تمدن اسلامی نقطه مقابل رباست؛ آیت الله جوادی آملی چندی پیش به این اشاره کرده بودند که برخی دولتمردان ما را از جنگ با آمریکا می ترسانند اما از ربا که جنگ با خداوند است واهمه ای ندارند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که فرعون در میانه دریا بنا داشت تا حضرت موسی و قومش را به هلاکت برساند که در چنین شرایطی حضرت موسی(ع) به یاران خود می گویند پروردگار ما را از این دریا عبور می دهد، خاطر نشان کرد: در نهایت نیز آنچه که قوم موسی را به هلاکت و ازپای درآورد چیزی جز رفتار ها و سکنات خودشان نبود.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که بر اساس بیان امام راحل(ره) آمریکا تا زمانی که ما اشتباهی نکنیم هیچ غلطی نمی تواند بکند، گفت: جامعه اسلامی در برابر امپراطوری روم آن زمان ایستادگی کرد و پیروز شد اما وفتی اسیر هوای نفس شد شکست خورد.

ربا عامل شکست سیستم اقتصادی است

وی با تذکر به بانک ها نسبت به جدی گرفتن دستور مراجع اعظام تقلید در خصوص ربا و جنگ با خداوند متعال، یادآور شد: امروز دنیا به جایگاهی رسیده که می داند ربا مسبب بدبختی سیستم اقتصادی است اما هنوز نیز عده ای آن را بانکداری اسلامی می خوانند و اختلاس های ۸۴۰۰ میلیاردی مرتکب می شوند که می تواند تا وام ازدواج، قرض الحسنه و فرصت شغلی ایجاد کند.

مسیر جامعه الهی همسو با بانکداری ربوی نیست/ اسلامی شدن در عمل نمود پیدا کند

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که تنها به اسم، اسلامی شدن ارزشی ندارد و باید در عمل نمود پیدا کند و جامعه به طور کلی پاک و منزه از هرگونه ربا  شود، بیان کرد: عده ای امروز با اختلاس های سربه فلک کشیده سقف خانه های خود را از طلا می کنند؛ اگر بنایمان به ادامه راه ائمه است و در پی جامعه الهی هستیم باید از پول ها و بانک های ربوی فاصله بگیریم.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که نان حلال وجود انسان را اشباع و نان حرام خروار خروار وجود بشریت را تباه می کند، اظهار کرد: بر اساس بیان خداوند متعال در قرآن این اموال حرام در معده مبدل به آتش می شوند، در روایتی مرحوم شیخ بهایی اینگونه نقل می کنند که نان حلال را باید ذره ذره به مریضان داد تا شفا پیدا کنند.

خباثت مامون علم الهی را غیر الهی کرد

وی با اشاره به آن دسته از محدثان مخالف مکتب اهل بیت که دست به تحریف می زده و روایات را جعل می کردند، گفت: علم مجموعه ای از دانسته های ماست که از طبیعت کشف کرده ایم و این قواعد علمی را خداوند به صورت الهی قرار داده است.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان مامون را از تمام عالمان زمان خود داناتر دانست و تصریح کرد: مأمون در مقام دفاع از شیعه نسبت به مخالفان اهل بیت جواب های محکم و قاطعانه ای داد آنطور که انان گفتند مامون اینطور که تو از شیعه دفاع میکنی ما نسبت به این مکتب حقانیت پیدا می کنیم و اینگونه بینی مخالفان مکتب اهل بیت را به خاک مالید اما در نهایت گفت بنا نیست این حقانیت را اثبات کنم و اینگونه او با وجود خبیث خود علم الهی را غیر الهی کرد.

علم در راستای کسب رضای الهی و خدمت به مردم باشد

حجت الاسلام مشیری با بیان این که علم باید برای کسب رضای خداوند و در جهت خدمت به مردم نه کسب درآمد باشد، خاطرنشان کرد: دانشمندان مسلمان علم را در پیچیده ترین شرایط روز با برترین زبان ارائه می کنند آنطور که امروز به فرمول متقن خواجه نصیر الدین طوسی برای محاسبه مساحت زمین دست پیدا کرده ایم و بی شک در حوزه های طب، فلسفه، نجوم، فیزیک و سایر علوم اهل بیت نقش نخست را در معرفی شایسته علم و تعلیم حقیقی آن به عالمان مطالبه گر دارند.

وی نمونه ای از آن را کتاب توحید مفضل درباره بیانات امام صادق(ع) در حوزه های انسان شناسی، زیست شناسی، گیاه شناسی، جانور شناسی، فیزیک، شیمی و نجوم دانست که در بحث توحید فرمول های شناخت جهان را تعریف می کند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به سیره جابر بن حیان رازی که دو سال شاگرد امام صادق(ع) بود، بیان کرد: حاصل این دو سال شاگردی آثار و تالیفات فراوان از جمله هزار رساله علمی شد که وقتی سربازان بنی العباس او را گرفتند بخش اعظمی از آن را از بین برده و امروز بخش کمی به دست ما رسیده که همین اندازه سبب شده او را پدر علم شیمی بدانیم.

اهمیت مدیریت مؤثر و هدفمند ائمه در تمدن اسلامی

حجت الاسلام مشیری در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت مؤثر در حوزه مدیریت ائمه در تمدن اسلامی یادآور شد: بر اساس روایتی جامعه اسلامی نیازمند عالمانی است که به علمشان عمل کنند، طبیبانی که جامعه را درمان کنند و مدیرانی که جامعه را اداره کنند.

وی در ادامه مدیریت متمدنانه اسلامی را دارای ویژگی های مدیریت اکتسابی نه ارثی، دانشمندانه نه جاهلانه و مملو از ساده زیستی عنوان کرد و گفت: امروز مدیر باید فقاهت و فهم دینی خوبی داشته باشد و ارتباط با مردم را فراموش نکند، همچنین به دور از تشریفات بوده، ساده زیست باشد و خود را با مردم محروم جامعه بسنجد.

جامعه اسلامی نیازمند مدیری جهادی و انقلابی است

دبیر اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که امروز جامعه اسلامی نیازمند مدیریت جهادی و انقلابی نه مدیریتی است که تنها دستور بدهد و هیچ فعالیتی را ترتیب نداده باشد، بیان کرد: بر اساس بیان آیت الله جوادی آملی تفاوت مدیریت انبیا با فرعون در این است که فرعون دستور به کار را صادر می کرد اما انبیا در هر اتفاقی پیشرو بودند تا جامعه پشت سرآنان گام بردارد.

حجت الاسلام مشیری با بیان این که هرگاه جنگ سختی اتفاق می افتاد رسول خدا(ص) از همه جلوتر بود، گفت: پیامبر(ص) در هر فعالیتی از دیگران سخت کوش و سخت گیرتر بود و از دیگران بیشتر گرسنگی کشید، امیر المومنان(ع) نیز از روی که خلیفه جامعه اسلامی شد تنها با یارانه اش زندگی می کرد و زندگی محقرانه ای داشت.

مدیران انقلابی زاهدانه زندگی کنند

وی در پایان با بیان این که مدیر انقلابی باید زاهدانه زندگی کند، به قبای هشت ساله مقام معظم رهبری اشاره و خاطر نشان کرد: هر طلبه ای باید الگوی خود را ائمه اطهار بداند و اینگونه زاهدانه زندگی و رفتار کند.






یک نظر برای بانک ها دستور مراجع در مورد ربا را جدی بگیرند

  1. عبدالله گفت:

    سلام
    چرا حوزه خراسان در این زمینه بیانیه و یا مطلبینمی دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 7