شهید صدر؛ عالمی که در غرب شناخته شده تر از ایران است

دکتر رافائل مائوریلو، اسلام‌شناس ایتالیایی به اشاره به اینکه در محیط دانشگاهی اروپا به آثار شهید صدر توجه فراوانی می‌شود گفت: این در حالی است که در ایران به سختی می‌توان کتابی راجع به شهید صدر تهیه کرد.

دکتر رافائل مائوریلو، وی اسلام‌شناس و صدرپژوه معاصر ایتالیایی، مورخ و متخصص در زمینه اسلام شیعی، روابط و جغرافیای سیاسی معاصر است، در برنامه تلویزیونی عصر که درباره شخصیت شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر برگزار شد گفت:‌ آشنایی بنده با شخصیت شهید صدر به زمانی باز می‌گردد که در پایان نامه لیسانس راجع به اقتصاد اسلامی تحقیق می کردم و از آنجا علاقمند به شخصیت ایشان شدم.

وی با اشاره به اینکه وقتی به ایران آمده بود به کتاب فروشی‌ها که رفتم و سراغ کتابی در مورد شهید صدر می‌گرفتم آنها ایشان را نمی‌شناختند  گفت:  این در حالی است که در اروپا برای نوشتن پایان نامه به شهید صدر ارجاع می‌دهد و این اختیاری نیست بلکه شهید صدر حرف جدید برای گفتن دارد که اقبال به ایشان در بین اسلام شناسان اروپایی وجود دارد.

دکتر رافائل مائوریلو با اشاره به اینکه اقبال به شهید صدر در سراسر دنیای علمی وجود دارد گفت: زمانی در رم قرار شد که بانکداری اسلامی ایجاد شود و برای چگونگی آن به کتابهای شهید صدر رجوع شد و یکی از همکاران بنده نیز که از برادران اهل سنت است کتاب اقتصادنا شهید صدر را از مغرب خریداری کرده بود.

وی با اشاره به اینکه به هفت زبان ایتالیایی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، فارسی و عربی، تسط دارد گفت: هر استادی در زبانهای مختلف بخشی از اندیشه‌ی شهید صدر برایش جالب توجه بوده که با دیگری متفاوت است و این به جهت به وجود آوردن مکاتب جدیدی است که ایشان به وجود آورد و می‌توان به هر کدام ادامه داد.

دکتر رافائل مائوریلو با اشاره به اینکه هر اثر شهید صدر دارای مطلالب جدیدی است گفت:  کتاب «الاسلام یعود الحیات» شهید صدر یک مکتب جدید جامعه شناسی را معرفی می‌کند و کتاب «اقتصادنا» که اقتصاد اسلامی را تعریف می‌کند و هر کدام از این آثار در دانشگاه‌های اروپا دارای جایگاه است و به آن اهمیت دادند و بر اساس آن مقاله‌ها و کتابها نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه شخصیت شهید صدر محدود به عرصه‌ی تئوری نبوده و وارد عرصه عمل نیز شده است گفت: ایشان در مقابل فعالیتهای کمونیستی که عراق را به شدت تهدید می‌کرد، حزب‌الدعوه را تشکیل داد که امروزه نیز یکی از مهمترین حزبهای سیاسی در عراق است.

دکتر رافائل مائوریلو با اشاره به اینکه اگرچه امروزه حوزه علمیه بانوان شاید امر عادی جلوه کند اما در فضای جامعه سنتی آن زمان نجف امر متداولی نبود گفت: اما شهید صدر با تربیت خواهرش در واقع به نوعی بنیانگذار حوزه علمیه بانوان شد و حتی از جانب خود به ایشان وکالت داد و نهایت تلاش خود را در پرورش علمی خواهر خود به کار برد.

وی با اشاره به اینکه شهید صدر ۴۳ سالگی به شهادت رسید گفت: ایشان با این عمر کوتاه به این میزان توانستند اثرگذار باشند و این مایه تأسف برای بنده که در ۴۶ سالگی هستم و نتوانستم گامی بردارم و در برابر چنین شخصیتی انسان احساس کوچکی می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 7