اخلاق حسنه نبوی الگویی برای روحانیان است

حجت الاسلام رجایی خراسانی گفت: طلاب باید از اخلاق نبوی الگو بگیرند چرا که روحانی موفق خواهد بود که با مردم با محبت رفتار کند.

حجت الاسلام محمد حسین رجایی خراسانی ظهر امروز در دیدار با طلاب آذربایجانی حوزه علمیه خراسان، به فرارسیدن عید بزرگ مبعث اشاره و اظهار کرد: سه برنامه سرلوحه زندگی پیامبر گرامی اسلام بود؛ تلاوت آیات قرآن که بر همه چیز مقدم است، شناخت پروردگار متعال و معرفت یافتن نسبت به خداوند از روی نشانه های خلقت.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد مقدس با اشاره به اخلاق حسنه پیامبر اکرم(ص)، افزود: اخلاق پیامبر گرامی اسلام به قدری عظیم بود که کسی نمی تواند آن را تصور کند. علاقه مردم به ایشان نیز به سبب مهربانی و نرم خویی ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آزار نبینند و مردم را نرنجاند. طلاب باید از اخلاق نبوی الگو بگیرند چرا که روحانی موفق خواهد بود که با مردم با محبت رفتار کند. اگر یک روحانی عصبانی شود و بد اخلاقی کند و در پاسخ گویی به مسائل و سؤالات مردم بی حوصله باشد، مردم از دور او پراکنده می شوند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی تأکید کرد: پیامبر(ص) اسوه و الگوی ما است و ما باید حسن خلق ایشان را در رفتار خود پیاده کنیم؛ به خصوص کسانی که در کسوت مقدس روحانیت هستند باید بیش از سایر اقشار مراقب رفتار خود باشند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با اشاره به تعبیر قرآنی شریف «فاعف عنهم واستغفر لهم و شاورهم فی الأمر»، به تبیین عکس العمل صحیح مؤمن در برابر بد اخلاقی دیگران پرداخت و گفت: نشانه جوانمردی و بزرگی انسان نسبت به کسانی که با او بد رفتاری کرده اند، گذشت و نادیده گرفتن و طلب استغفار برای آن ها و مشورت کردن با ایشان است. خداوند این توصیه را به پیامبری می کند که عقل کل است و نیازی به مشورت ندارد؛ در نتیجه این سفارش، الگویی برای پیروان پیامبر اکرم(ص) است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 18