گلایه دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از اساتید و طلاب : یکی از تفاوت های طلاب قدیم و جدید این است آنها به دنبال بحث و علم آموزی بودند و هر کدام از مدارس برای خود ملا و استادی داشت.

آیت الله استادی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله رضا استادی، پیش از ظهر امروز پنج شنبه، در کنگره «دویستمین سال  تاسیس حوزه متأخر تهران»، همراه با «سومین اجلاسیه سراسری اساتید» و «افتتاحیه رسمی بسیج اساتید حوزه تهران»، در تالار اندیشه‌ دانشگاه امام حسین(علیه السلام)، با اشاره به سیر تاریخی حوزه تهران گفت: زمانی که شهر تهران حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، به عنوان پایتخت انتخاب شد آن گونه که بررسی کردم، قبل از تاسیس مدرسه مروی، یک حوزه در تهران وجود داشت و حتی ممکن است یک حوزه هم نبوده است، در شهرهای اطراف تهران نیز خبری از حوزه نبود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: یکی از علمای اصفهان برای استقرار به تهران دعوت می شود آن بزرگوار نیز نتواسنته بود بیاید، یکی از شاگردانش را به تهران و حوزه مروی می فرستد و به مرور حوزه تهران گسترش می یابد.

وی با اشاره به برخی آسیب های علمی حوزه تهران، گفت: میرزا احمد آشتیانی زمانی که تهران بود، اسفار تدریس می کرد، ولی خود و پسرش عازم نجف شدند تا محضر آیت الله میلانی درس بخوانند. چرا که این بزرگان به دنبال علم بودند، ولی برخی طلبه های امروزی تا مطلبی را می فهمند خود را بی نیاز از علم می دانند .

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: بر این اساس یکی از تفاوت های طلاب قدیم و جدید این است آنها به دنبال بحث و علم آموزی بودند و هر کدام از مدارس برای خود ملا و استادی داشت.

آیت الله استادی یادآور شد: طبق فهرستی که از اوضاع حوزه قدیم گرفته ام، در آن زمان حدود ۶۰۰ درس خارج در حوزه تهران برگزار می شد و چه بسیار شاگردانی که این درس ها را تقریر می کردند، این تقریر نه برای انتشار و چاپ، بلکه به خاطر این بود، طلبه به دنبال علم و آموختن بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: در مواقعی می بینیم برخی از اساتید، تا کلاس درسشان به مثلا بیست نفر نرسد، کلاس دایر نمی شود، حال ببینیم آیا واقعا سیره و منش اساتید قدیم این گونه بوده است.

وی اضافه کرد: وقتی به برخی ائمه جماعات می گویم، چرا بعد از نماز ها برای مردم سخنرانی نمی کنید، می گویند؛ کسی نمی ماند. آیا واقعا هیچ کس ولو یک نفر هم در مسجد نمی ماند؟ در حالی که در حوزه قدیم تهران چه بسیار علمایی که در مساجد کوچک حضور می یافتند و برای جمع اندکی نماز اقامه می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه؛ این مسائل و آسیب ها باید در بین طلاب و اساتید حل شود، گفت: باید به طلاب بگوییم اگر می خواهید به جایی برسید به این توصیه امام صادق (ع) توجه کنید؛ در روایت است جمعیتی از کوفه خدمت امام(ع) در مدینه آمدند، چند روزی که در مدینه بودند، هر روز به محضر حضرت می آمدند و مطالبی را از امام(ع) درخواست می کردند، روز آخر که خدمت حضرت رسیدند و می خواستند با ایشان خداحافظی کنند، گفتند در این لحظه آخر، اگر مطلب مهمی دارید بیان بفرمایید، امام فرمودند «با عملتان اطاعت خدا را ثابت کنید و با سکوتتان و عمل به دین، مردم را به سوی ما دعوت کنید».

آیت الله استادی در پایان با بیان این که اگر می خواهیم مردم به روحانیت و جمهوری اسلامی اعتماد کنند، باید عمل به دین داشته باشیم، گفت: زمانی که ما کلاس درس آیت الله خوانساری می رفتیم، ایشان برای جمع بیست الی سی نفره حتی در روزهای جمعه با اینکه بعضی روزها برف می آمد و عذری برای تعطیلی نیز بود، ولی با آن همه عظمت علمی و معنویشان راه بسیار طولانی را طی می کردند و در نماز صبح حاضر و درس را تعطیل نمی کردند تا به مردم ثابت شود، واقعا اهل علم به دین اهمیت می دهند، بنابراین همه ما طلاب و اساتید حوزه باید بدانیم مشکلات جامعه با عمل به دین حل می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8