طلاب و روحانیان به تبیین شاخصه های فرد اصلح بپردازند

حجت الاسلام نظافت جهاد تبیین در مورد فرد اصلح را بر عهده طلاب و روحانیان دانست و گفت: باید به تبیین شاخص های اصلح برای مردم پرداخت تا انتخاب مردم آگاهانه باشد.

حجت الاسلام محمدجواد نظافت مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) صبح جمعه در همایش بزرگ طلاب و روحانیون با موضوع انتخاب اصلح که در جامعه الحسین(ع) برگزار شد گفت: وظیفه جهاد تبیین و شفاف سازی برای مردم بر عهده طلاب و روحانیان است و باید به تبیین شاخص های اصلح برای مردم پرداخت تا انتخاب مردم آگاهانه باشد.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) و عضو اتاق تبلیغ خراسان با برشمردن شاخص های فرد اصلح افزود: فرد اصلح کسی است که دارای آگاهی و اشراف عمیق نسبت به ارزش ها و مبانی اسلام باشد و به دنبال حاکمیت دوگانه و تغییر نقشه انقلاب مانند آنچه در گذشته به وسیله برخی اتفاق افتاد نباشد. فرد اصلح نباید خود را هم عرض با رهبری بداند.

وی نداشتن عجب و کبر را دیگر ویژگی فرد اصلح دانست و خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) کارگزاران را به دوری از منت گذاشتن، بزرگ دیدن کارهای خود و خلف وعده توصیه می کنند. چرا که منت گذاشتن احسان را باطل می کند، بزرگ دیدن کارهای خود از بین رفتن نور ایمان و خلف وعده خشم خداوند را در پی دارد.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اهمیت وجود شاخص عدالت در فرد اصلح گفت: فرد اصلح باید سه ویژگی حق و حقیقت، عدالت و رضایت توده مردم را با هم مد نظر داشته باشد. چراکه گاها مردم چیزی را می خواهند که مخالف با حق یا عدالت است و رییس جمهور در نسبت با حق نباید خود را بنده مردم بداند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به ویژگی فرد اصلح در سیاست خارجی افزود: رییس جمهور اصلح باید شجاع باشد و دشمنان را با زبان و عمل بترساند نه اینکه خود بترسد. برخی طوری رفتار می کنند که دشمن می انگارد ما به صلح محتاجیم و این کار دشمن را به طمع می اندازد و زمینه جنگ را فراهم می کند. امیرمؤمنان(ع) می فرماید: «به دشمن خوش بین نباشید و قرارداد سست با آنان نبندید و به لبخندها و ظواهر آنان اعتماد نکنید».

حجت الاسلام نظافت عدم جمع آوری ثروت برای خود و اجرای عدالت را دیگر ویژگی فرد اصلح دانست و خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) جمع آوری ثروت از سوی والیان، تلاش برای ماندن و عبرت نگرفتن مسؤولان را عامل فقیر شدن مردم می دانند و اجرای عدالت را برای همه مردم اعم از نزدیکان دور و نزدیک خود لازم و واجب می شمارند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به اهمیت موضوع قدرت و مسؤولیت گفت: مسؤولیت امانت است و وسیله ای برای جمع آوری ثروت نیست. بلکه امانت را باید ادا کرد و این کار تنها از عهده کسی بر می آید که ظاهر و باطنش یکی باشد.

وی پر کاری را ویژگی دیگر فرد اصلح دانست و افزود: طبق فرمایش امیرمؤمنان(ع) افراد پیر نمی توانند در کار اجرایی پرکار باشند اما ممکن است نظریه پردازان خوب و مناسبی در این زمینه باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 5