حجت الاسلام پیشوایی مطرح کرد؛ رابطه وضعیت زمامداران با صلاح و فساد جامعه

مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: این که درآموزه های دینی درباره صلاحیت ها، شایستگی ها و وجود شروطی در زمامداران و کارگزاران تأکید شده به این دلیل است که روش امرا به صورت قهری به مردم سرایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی پیشوایی مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) ظهر امروز در همایش معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی از نگاه اهل بیت(ع) که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، گفت: این که در آموزه های دینی درباره صلاحیت ها، شایستگی ها و شروط در زمامداران و کارگزاران تأکید شده به این دلیل است که روش امرا به صورت قهری به مردم سرایت می کند.

وی افزود: چون رفتار و روش امرا تأثیر غیر قابل اجتناب بر جامعه و مردم دارد از نگاه قرآن، روایات، تاریخ و تجربه ایجاب می کنند که صلاحیت ها باید در زمامداران وجود داشته باشد، قرآن کریم رهبران را به دو دسته تقسیم می کند، در آیه ای خداوند درباره روش فرعونیان و تابعان آن ها صحبت می کند و می فرماید این ها رهبرانی بودند که مردم به سوی آتش دعوت کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در آیه ای دیگر از پیروان حضرت ابراهیم به عنوان رهبران دعوت کننده به سوی نیکی و خوبی یاد می شود، اظهار داشت: از دیدگاه قرآن هم رهبران با توجه به اثرگذاری که دارند به دو دسته تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند که مردم بیش از پدران خود به امرا و زمامداران جامعه شبیه می شوند، سیاستگذاری پولی دولت بر سیاستگذاری خانواده غلبه پیدا می کند، نظا دانشگاهی و آموزش و پرورش که دولت طراحی می کند تأثیر خانواده را بسیار کم می کند.

حجت الاسلام پیشوایی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) ابراز داشت: حضرت می فرمایند صلاح و فساد جامعه وابسته به وضع فقها و امرا است، اگر فقها و امرای سالم حکومت داشته باشند حکومت هم به صلاح کشیده می شود.

وی عنوان کرد: در روایات آمده که وقتی حکومت تغییر کند اوضاع عوض می شود، اگر با استفاده از تعالیم اسلام و اهل بیت(ع) یک سری از صلاحیت ها باید وجود داشته باشد ریشه در اثرگذاری بر جامعه دارد.

مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مشابهات مردم به زمامداران در کتب تاریخی هم ذکر شده است؛ در زمان حاضر و در تاریخ انقلاب دولت هایی با شعار سازندگی، توسعه سیاسی،  عدالت محوری و احیای ارزش های انقلابی و تدبیر و امید روی کار آمدند که شاهد اثرگذاری آن ها بر جامعه و مردم بودیم، بنا بر این دلایل ملاک ها و بایسته هایی باید در کارگزارن رعایت شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 12