دبیر اتاق تبلیغ خراسان : بودجه فرهنگی بدون «باور فرهنگی» سودی ندارد

دبیراتاق تبلیغ خراسان با تأکید بر ضرورت باورمندی دولت به عرصه فرهنگ و مسائل فرهنگی گفت: اختصاص بودجه فرهنگی از سوی مسؤولان بدون وجود باور فرهنگی مشکلی از فرهنگ جامعه حل نخواهد کرد.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق تبلیغ خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره رسالت دولت در ساماندهی فرهنگ جامعه گفت: دولت باید در کنار مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی را نیز در اولویت قرار دهد چرا که نظام ما برگرفته از اسلام و انقلاب اسلامی است و مهمترین حرکت در انقلاب اسلامی، حرکت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه زمانی انقلاب به تمام معنا محقق می شود که فرهنگمان اسلامی شده و فرهنگهای طاغوتی را کنار بگذاریم، افزود: چون هنوز تحول فرهنگی و باورسازی صحیح اتفاق نیفتاده است، در جامعه شاهد رفتارهای غیراسلامی، درگیری ها، آسیبهای اجتماعی و آمار بالای پرونده های قضایی هستیم.

حجت الاسلام مشیری در حوزه رفتارهای فرهنگی و فرهنگسازی به دولت نظریه پرداز نیازی نیست، تصریح کرد: در عین حال مدیران فرهنگی باید خلاقیت داشته و اصول فرهنگی را با روشهای مختلف پیاده کنند.

بودجه فرهنگی بدون وجود باور فرهنگی سودی ندارد

دبیر اتاق تبلیغ خراسان  با تأکید بر ضرورت باورمندی دولت به عرصه فرهنگ و مسائل فرهنگی اظهار کرد: اینکه مدعی  کار فرهنگی باشیم اما فضای فرهنگی را با هر فرمولی که می خواهیم شکل بدهیم، سودی ندارد و وضعیت فرهنگ جامعه نه تنها اصلاح نمی شود بلکه بدتر نیز خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه زیرساخت دانستن فرهنگ به معنای نفی اهمیت مسائل اقتصادی نیست، افزود: روال این است که به محض اینکه نام کار فرهنگی می آید، دغدغه تأمین اعتبار از سوی مسؤولان مطرح می شود و اگر مسؤولی بودجه اختصاص داد اما رفتارش فرهنگی نبود، اهمیت داده نمی شود در حالی که با چنین وضعیتی کار فرهنگی اثرگذار نخواهد بود.

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: همچنین اگر مسؤولان جامعه حرفی بزنند و خلاف آن عمل کنند، کار فرهنگی سودی نخواهد داشت؛ اینکه مدام دم از تکریم مردم بزنیم و مردم در عمل شاهد حداقل تکریم یا نبود آن در سیستم اداری باشند و اصولا باور به گره گشایی از مردم در ادارات وجود نداشته باشد، یا از مقابله با جرایم صحبت کنیم اما هرروز آمار متخلفان افزایش یابد و مواردی از این دست، تناقض گویی و ضدفرهنگ است.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: حتی در حوزه اقتصاد هم اگر فرهنگ دینی که مشوق کار و تولید است، حاکم باشد، دیگر دلال بازی و احتکار در جامعه به عنوان کارهای ارزشی و مؤثر اقتصادی مطرح نمی شود.

وی با اشاره به روایتی مبنی براینکه مردم به امرا و مسؤولانشان شبیه تر از والدینشان هستند، افزود: تا زمانی که در کشور ما فضای فرهنگی بین مسؤولان ثبات نداشته باشد و نتوانند خود را با ارزشها تطبیق دهد، از جامعه هم نمی توان انتظاری داشت.

 ضروت نگاه متعالی مدیران و دولتمردان به عرصه فرهنگ

حجت الاسلام مشیری با تأکید بر ضروت نگاه متعالی مدیران و دولتمردان به عرصه فرهنگ گفت: نگاه رییس جمهور در حوزه فرهنگ باید به افق های دور و پیش رونده باشد نه اکتفا به وضعیت موجود؛  حوزه فرهنگ جامعه باید آنقدر قوی باشد که اگر کسی به جرمی دستگیر شد، از خجالت نتواند سر بلند کند نه اینکه از جرم خود ابایی نداشته باشد.

اولویتهای فرهنگی دولت آینده

دبیر اتاق تبلیغ خراسان در ادامه به اولویتهای فرهنگی دولت آینده اشاره و ترویج  فرهنگ کار و پرهیز از مصرف زدگی جامعه،  تشویق فضاهای صحیح و مقابله با فضاهای ناسالم در عرصه کتاب، هنر، رسانه و فضای مجازی، توجه به رشد علمی و کاربردی آموزش و پرورش و دانشگاه و توجه به نخبگان فرهنگی را از آن جمله برشمرد.

وی اضافه کرد: فرار نخبگان یا از داخل به خارج کشور است و یا از متن جامعه به گوشه عزلت که نوع دوم سبب کناره گیری نخبگان از عرصه اداره کشور می شود از این رو دولت آینده باید برای ورود نخبگان فرهنگی کشور به متن تصمیم گیریها و گفتمان سازیها دغدغه و برنامه جدی داشته باشد.

حجت الاسلام مشیری همچنین بر لزوم ارتباط مستمر دولت با حوزه و دانشگاه باشند تأکید و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در رأس نظام، دائما با نخبگان حوزه ودانشگاه نشست دارند اما این مهم  میان مسؤولان خیلی نادر یا در حد صوری دیده می شود.

استاد دانشگاه، رعایت ارزشها وعدالت مداری را از دیگر ویژگیهای دولت اسلامی معرفی کرد و افزود: دولت باید نسبت به حراست از خطوط فرهنگی و نیز تربیت مدیران نسل آینده در میان جوانان حوزه و دانشگاه اهتمام داشته باشد.

لزوم توجه به هیأت های اندیشه ورز و اجرایی کردن نقشه مهندسی فرهنگی کشور

وی، اجرایی کردن اسناد بالادستی به ویژه نقشه مهندسی فرهنگی کشور را از دیگر رسالتهای دولت در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: بی توجهی به این اسناد، بی انصافی و اجحاف در حق اندیشمندان کشور است و دلسردی و انزوای آنان را در پی دارد.

حجت الاسلام مشیری ادامه داد: در این راستا تشکیل و حمایت از هیأتهای اندیشه ورز ضرورت دارد در حالی که اکنون این هیأتها نه تنها جایگاهی ندارند بلکه مسؤولان غالبا به دید عامل بازدارنده به آنان می نگرند و اگرآنها را تضعیف نکنند، حمایتی ندارند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان ، نگاه راهبردی به مقوله فرهنگ، تقویت مراکز مطالعات راهبردی در حوزه فرهنگ، فعال کردن کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و تمرکززدایی از آنها و بهره مندی از مشاوران خوش فکر و دارای سعه صدر که شنونده حرف مردم و نخبگان باشند را از دیگر ضرورتهای دولت آینده معرفی کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 4 =