مدیر حوزه علمیه خراسان: حوزه علمیه دربرابر نفوذ سیاسی دشمن هوشیار باشد

حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی گفت: امروز دشمن به خوبی فهمیده که حربه هایش در این سال ها اثر نداشته و از همین رو از حربه نفوذ استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی پیش از ظهر یکشنبه با حضور در مدرسه علمیه امام صادق(ع) به بیان نکات مهمی پیرامون ضرورت تحول در حوزه علمیه پرداخت و گفت: شکوفایی و باروری ایمان که ارزشمندترین مفهوم هستی است، در سایه علم، دانش، تعلیم و تزکیه اتفاق می افتد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، تحول در حوزه در هر حال اتفاق خواهد افتاد و شکی در وقوع آن نیست اما در صورتی که این تحول مثبت نباشد، حوزه یا منزوی می شود و یا می میرد.

وی خاطرنشان کرد: ادعای ما این است که رسالت مان همان رسالت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) است؛ چرا که طبق روایات، عالمان وارثان انبیا هستند و از آن جا که رسالت پیامبر ما رسالتی جهانی بوده، روشن است که علما نیز باید از محیط اولیه خود خارج شوند و تدبیر و تحولی جهانی را مدنظر بگیرند تا مقدمه ظهور ولی امر شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در ادامه اظهار کرد: مسیر دشمنان ما مشخص است اما اگر دوست داران حوزه هم تحولی از آن نبینند و نتوانند پاسخ نیازهای خود را از حوزه دریافت کنند، راه خود را می روند. بنابراین تحول در حوزه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که همه ما باید در جهت تحقق آن نقش آفرینی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که مهم ترین عامل برای تحول در حوزه های علمیه، نیروی انسانی است، افزود: با توجه به تجربه خوبی که تا امروز در این مسیر کسب کرده ایم و حرکت و تلاش مخلصانه و آگاهانه ای که در حال انجام است، امیدواریم حرکات نویدبخشی را در آینده نزدیک شاهد باشیم؛ هرچند طی سال گذشته نیز حرکات خوبی در این زمینه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون الزامات تحول در حوزه های علمیه، گفت: رهبر انقلاب زیرساخت های اصلی حرکات تحولی را عرصه های «اجتهاد و فقاهت»، «علوم عقلی»، «مسائل سیاسی و اجتماعی» و «قرآن و عترت» می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی سپس به تبیین هرکدام از عناوین مذکور پرداخت و اظهار کرد: اجتهاد و فقاهت حرکتی روزآمد و کارآمد است که قوام حوزه های علمیه تشیع بر پایه آن استوار شده اما آن اجتهادی می تواند تحول آفرین باشد که بتواند به تمام مسائل روز پاسخگو باشد و نقش و رسالت خود را در تمام زمینه ها ایفا کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت نقش آفرینی سیاسی طلاب، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب خطاب به عموم حوزویان فرمودند «اگر حوزه می خواهد نقش خود را تمام قد و آگاهانه به سرانجام رساند، نمی تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی تفاوت باشد.»

وی با بیان این که طلاب باید نسبت به مسائلی همچون نفوذ سیاسی و مکتبی دشمن مراقبت داشته باشند، افزود: امروز دشمن به خوبی فهمیده که حربه هایش در این سال ها اثر نداشته و از همین رو از حربه نفوذ استفاده کرده است و متأسفانه مدعیان مکاتب سیاسی حوزه های علمیه را هدف قرار داده اند چرا که به میزان اثرگذاری اجتماعی حوزه های علمیه واقف هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 9