تاثیر دین و معنویت در سلامت روان افراد

quran3_45380  افرادی که باور دینی بالایی دارند تاثیرات مذهب، دین و معنویت را در سلامت روان خودشان بیشتر دریافت می‌کنند. به گزارش“ادیان نیوز”، سیمین حسینیان معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) در مورد برگزاری همایش ملی”دین و بهداشت روان” اظهار داشت: مذهب راهکاری را پیش پای انسان میگذارد که انسان به وسیله آن می‌توانند با […]

افرادی که باور دینی بالایی دارند تاثیرات مذهب، دین و معنویت را در سلامت روان خودشان بیشتر دریافت می‌کنند.3es

به گزارشادیان نیوز، سیمین حسینیان معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) در مورد برگزاری همایش ملی”دین و بهداشت روان” اظهار داشت: مذهب راهکاری را پیش پای انسان میگذارد که انسان به وسیله آن می‌توانند با مشکلات زندگی کنار آیند.

استاد علوم تربیتی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: با این حال میزان و درجه دینداری افراد با هم متفاوت است، بنابراین برخورد افراد با مسائل دینی نیز متفاوت خواهد بود بنابراین استفاده از مذهب و دین در درجه اول بستگی به باور و ایمان افراد دارد.

استاد تمام دانشگاه الزهرا(س) در خصوص میزان و چگونگی تاثیر دین بر روان ابراز داشت: به طور کلی افرادی که باور دینی بالایی دارند تاثیرات مذهب، دین و معنویت را در سلامت روان خودشان بیشتر دریافت می‌کنند.

حسینیان تاکید کرد: داشتن معنا و هدف در زندگی، امیدواری به کمک و یاری خداوند، مقابله با مشکلات متکی بر باورها و فعالیت‌های دینی و سر نهادن به خواست و اراده الهی به انسان توان تحمل مشکلات را می‌دهد.

این استاد علوم تربیتی ادامه داد: افراد متدین به هر نسبت که باور انسان قوی و محکم داشته باشند از آرامش خاطر بیشتری برخوردار هستند.

وی در خصوص میزان توجه مدارس و دانشگاه‌ها به مباحث دینی در جهت ارتقاء بهداشت روانی افزود: نوجوانی و جوانی دورانی بسیار حساس و همراه با فراز و نشیب فراوانی است بنابراین باورها و اعتقادات مذهبی و معنوی و دینی می‌تواند بر غلبه بر مشکلات و هیجانات این دوره بسیار موثر باشد.

حسینیان با اشاره به لزوم رسیدن به یک باور متعالی مبنی بر این‌که خدایی مهربان و بخشنده وجود دارد که موقعیت‌ها را کنترل و مراقب حال بندگان است به انسان اعتماد و اطمینان می‌بخشد گفت: آنچه مسلم است این است که مدارس و دانشگاه‌ها کوشش می‌کنند که این مباحث را در برنامه‌های خود داشته باشند.

استاد دانشگاه الزهرا افزود: شاید لازم باشد با نظر خواهی از دانشجویان و دانش‌آموزان، روش‌ها و کیفیت ارائه این مباحث را بهبود بخشید تا اثرات عمیق‌تر و پایدارتری برای آنان داشته باشد.

وی در خصوص رابطه بین مذهب و بهداشت روان خاطرنشان کرد: بین مذهب و بهداشت روان رابطه مثبت وجود دارد و به طور کلی انسان‌ها با باورها و اعتقاداتشان زندگی می‌کنند.

حسینیان ادامه داد: تحقیقات متعدد نشان می‌دهد داشتن اعتقادات مذهبی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیمارهای روانی و جسمانی موثر باشد.

مذهب عاملی برای مقابله با حوادث ناخوشایند زندگی

استاد علوم تربیتی دانشگاه الزهرا همچنین یادآور شد: امروزه انسان‌ها از مذهب برای مقابله با فشارهای زندگی یا مقابله با حوادث ناخوشایند و غیر منتظره استفاده می‌کنند.

وی افزود: توکل به خداوند و امیدواری به کمک و یاری خدا در شرایط مشکل‌ آفرین زندگی، دعا و نیایش، طلب بخشش، توبه از گناهان و بستن عهد و پیمان با خدا برای انجام کارهای نیک همه و همه از عمده‌ترین اثرات مثبت دین بر بهداشت روان است.

حسینیان با اشاره به این‌که آن دسته از افرادی که خداوند را بخشنده، حامی و مهربان می‌دانند معتقدهستند خدا در همه حال مراقب آنان است و آنان را تنها نمی‌گذارد ابراز کرد: به همین دلیل این دسته از افراد از آرامش خاطر و سلامت روان بیشتری برخوردارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حالی که افرادی که باور و اعتماد محکمی به خدا ندارند و خداوند را تنبیه کننده می‌دانند حمایت عاطفی لازم را از سوی او دریافت نمی‌کنند و معمولا این افراد سلامت روان کمتری دارند و بیشتر دچار ناراحتی، اضطراب و افسردگی می‌شوند.

باور به وجودی بالاتر از انسان یک مولفه مهم در درمان است

معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) در ارتباط با میزان ورود دین در مراکز روانشناسی به عنوان یک مولفه درمانی گفت: در کشور ما و در دیگر کشورها باور داشتن به یک موجود بالاتر از خودمان می‌تواند مولفه مهم در درمان بیماران روانی باشد.

حسینیان با تاکید بر این‌که تشابهات مذهبی و اعتقادی برای بیمار بسیار مهم است تصریح کرد: چنانچه درمانگر، اعتقادات مذهبی و دینی لازم را نداشته باشد نمی‌تواند در روند درمان موثر باشد.

استاد دانشگاه الزهرا در پایان اظهار داشت: همان‌گونه که سرماخودگی مادر بسیاری از بیماری‌هاست خاطرنشان کرد: اضطراب و افسردگی نیز عامل بسیاری از بیماری‌های روانی است بنابراین داشتن اعتقاد دینی و باور به این‌که یک قدرت بالاتر از آدم وجود دارد به انسان احساسی خوشایند می‌دهد.

منبع: فرهنگ نیوز






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 10