ده نکته برای بهره‌مندی بهتر از ماه مبارک رمضان

رعایت نکات زیر به کیفیت استفاده از ماه مبارک رمضان افزوده و بهره مندی روزه‌داران را از این ضیافت الهی بیشتر می کند. ۱٫ در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت کنید، مثلا پانزده دقیقه بعد از نماز صبح، پانزده دقیقه بعد از نماز ظهر، پانزده دقیقه شب‏ها بعد از صرف افطاری.

۲٫ ادعیه مأثوره را تقسیم کرده و در چند نوبت در شبانه روز بخوانید. روزها به همان مقدار دعایی که بین نماز یا بعد از نمازهای یومیه خوانده می‏شود، اکتفا کنید، اما شب‏ها کمی وقت بیشتری را صرف خواندن دعا کنید. اگر بعضی از دعاها طولانی است لازم نیست هر شب همه آن دعا را بخوانید.

۳٫ برای استفاده بهتر از زمان در هنگام ایاب و ذهاب، ذکر بگویید (البته ذکرهای بدون صدا و آرام تا شائبه ریا به وجود نیاید). باید سعی کنید از مرحله ذکر زبانی به مرتبه ذکر قلبی و یاد واقعی خداوند برسید؛ به طوری که او را حاضر و ناظر بر خود بدانید.

۴٫ سعی کنید دائم الوضو باشید و حتی قبل از خواب نیز وضو بگیرید و بعد به بستر خواب بروید؛ زیرا در ماه مبارک رمضان خواب نیز عبادت است و نفس کشیدن نیز تسبیح به حساب می‏آید.

۵٫ از شب زنده داری و احیاء – به ویژه در شب هایی که فردای آن تعطیل هستند – غفلت نکنید. شاید یکی از مهم‏ترین اعمال در ماه مبارک، شب زنده‏داری، تهجد، استغفار و نماز شب در نیمه شب‏ها است.

۶٫ حتما در یکی از مجالس بیان احکام و معارف دینی و یا موعظه در مساجد یا حسینیه‏ها شرکت کنید. بسیاری از علما و مجتهدان نیز مقید هستند که به موعظه و ذکر مصیبت‏های گویندگان، گوش فرا دهند تا دل و جان آدمی به واسطه شنیدن معارف دینی متذکر و نورانی گردد. به‌ طور کلی، شرکت در مجالس مذهبی، خود را در معرض نفحات و نسیم‏های رحمت الهی قرار دادن است که نقش مهمی در حفظ دین و معنویت انسان دارد.

۷٫ از انجام دادن ورزش‏های سنگین در طول ماه رمضان اجتناب کرده و در این ماه سعی کنید ورزش‏های سبک و آرام (مانند پیاده روی یا نرمش) انجام دهید.

۸٫ از مواد مغذی به ویژه غذاهای قندی و پروتئین دار در رژیم غذایی خود، بیشتر استفاده کنید؛ مانند خرما، لبنیات.

۹٫ از پرخوری هنگام افطار و سحری پرهیز کنید؛ زیرا علاوه براین‌که چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از سایر برنامه‏های عبادی و درسی نیز بهره وافی را نخواهید برد.

۱۰٫ از هدر دادن انرژی بی‏جا و بی مورد اجتناب کنید؛ به ویژه در روزها، مثلا از حرف زدن‏های بی مورد و تماشای برنامه‏های تلویزیونی غیرضروری اجتناب کنید. به عبارت دیگر، با سکوت بیشتر و فیلتر گذاری روی گوش‏ها و کنترل سایر حواس، از هدر دادن انرژی جلوگیری کنید. به تمرکز خود بیفزایید و فرصت‏های جدیدی برای انجام دادن کارهای مهم‏تر ایجاد کنید.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4