آثار ماه رمضان در ماه‌های دیگر سال تداوم یابد

%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%a7%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%aa%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%85-%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%af

 واعظ و سخنور دینی بر ضرورت تداوم آثار ماه رمضان در ماه‌های دیگر سال تأکید کرد و گفت: روزه گرفتن در دیگر ماه‌ها و روزهای سال راهی جهت تداوم آموزش‌های ماه مبارک رمضان است تا انسان‌ها این مهارت را در وجود خود حفظ کنند و تمرینی برای تزکیه نفس انجام دهند.

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ‌موسوی، واعظ و سخنور دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه روزه در واقع یک مانع جهت امساک از برخی رفتارهایمان است، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان انسان‌ها اراده خود را تقویت کرده و در برابر خواهش‌های نفسانی و جسمانی می‌ایستند، چراکه ماه رمضان در واقع تمرین امساک، خودکنترلی و خودمدیریتی است.

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی ابراز کرد: انسان‌های مؤمن می‌توانند دیگرخواهی را در ماه مبارک رمضان در وجود خود توسعه بدهند، زیرا انجام این کار تجربه‌ای است که شاید نتوان در دیگر ماه‌های سال آن را به‌دست آورد.

صبر یکی از برکات روزه

وی با تأکید بر اینکه تقویت اراده، زیاد شدن تقوا، ایمان و … از برکات روزه برای انسان به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: یکی از اسامی روزه صبر است زیرا روزه انسان را صبور می‌کند و وقتی در ایام ماه رمضان انسان ۱۷ ساعت را صبوری می‌کند، می‌آموزد که در سایر ماه‌ها نیز بر رفتار خود صبر و نظارت ویژه‌ای داشته باشد.

واعظ و سخنور دینی بر ضرورت تداوم آثار ماه رمضان در ماه‌های دیگر سال تأکید کرد و گفت: روزه گرفتن در دیگر ماه‌ها و روزهای سال راهی جهت تداوم آموزش‌های ماه مبارک رمضان است تا انسان‌ها این مهارت را در وجود خود حفظ کنند و تمرینی برای تزکیه نفس انجام دهند.

وی ابراز کرد: هر انسانی یک روح دارد لذا همان‌طور که جسم انسان نیاز به ورزش، غذا و پرهیزهای مختلفی دارد، روح انسان نیز می‌طلبد تا از بسیاری از مسائل دوری کند و به تزکیه دست یابد زیرا تزکیه نفس در واقع پرورش روح و روان است.

واعظ موسوی با تأکید بر اینکه برای تربیت نفس دستورات ویژه‌ای در دین اسلام بیان شده است، ابراز کرد: از همین رو امام رضا(ع) فرمودند: «به کودکان خود بیاموزید با دست خودشان صدقه دهند» چون کودکان در چنین حالتی دیگرخواه بار می‌آیند و از دایره تنگ خودخواهی بیرون آمده و به دیگران نیز توجه می‌کنند.

ماه رمضان؛ زمینه‌ای برای تزکیه نفس

واعظ و سخنور دینی با اشاره به اینکه از جمله راهکارهای تزکیه نفس می‌توان به پرهیز از نگاه به نامحرم، دوری از آلودگی‌های نفسانی و بدخلقی و … اشاره کرد، گفت: در قرآن موارد بسیاری ذکر شده که ما را نسبت به تزکیه نفس آگاهی می‌دهد، بنابراین ما باید در سایه تعالیم قرآنی به پرورش نفس خود همت گماریم.

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی عنوان کرد: اگر این فرهنگ بین انسان‌ها به‌وجود بیاید که آموزش‌ها و دستاوردهای ماه مبارک رمضان را در دیگر ماه‌های سال پیاده کنند، قطعاً می‌توانند در جهت خودسازی روحانی خود قدم بزرگی بردارند.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 11