سلوک باران: روزه و گرمای تابستان؛ جهادی از جنس مبارزه با نفس

 این روزها که در گرمای زار تابستان با دهانی خشک و لبانی تشنه و شکمی گرسنه برای انجام تکلیف الهی و جلب رضایت حضرت حق از آب و غذا حذر می کنیم و در برابر سختی این امر الهی، صبر و شکیب پیشه می سازیم .

اهمیت روزه

الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۲۵۷

این روزها که در گرمای زار تابستان با دهانی خشک و لبانی تشنه و شکمی گرسنه برای انجام تکلیف الهی و جلب رضایت حضرت حق از آب و غذا حذر می کنیم و در برابر سختی این امر الهی، صبر و شکیب پیشه می سازیم، در جان  جهانمان احساس یک پیروزی بزرگ و شیرینی ارزشمند و موفقیت سترگ داریم و این همه را می توان در کلام حضرت رسول یافت که به راستی و درستی روزه در روزهای گرم تابستان را به جهادی تشبیه کرده اند که انسان موحد و متدین در راه خدا به انجام می رساند.

آری این جهاد سترگ و شگرف که همان مبارزه با هوای نفس و خواسته های دل است و بر قدرت معنوی و عظمت اراده انسانی که موحد و خداترس است صحه می گذارد، می تواند و باید نشان و نشانه ای باشد برای محک زدن اراده و ایمان آدمی و به درستی که تنها کسانی در این جهاد روزه داری آنهم در گرمای تابستان به پیروزی نائل می آیند که حرارت آفتاب سوزان برایشان تبدیل به گلستان مصفای ایمان و محبت الهی شده باشد و خلیل وار وارد گود این جهاد اکبر گردند و هوای نفس را به زنجیر بکشند.

این روزها وقتی زیر تابش آفتاب و در گرمای بی‌قرارکننده تابستان داغ، با کام تشنه و رمقی که از جان رفته به معنویت رمضان و ارزش ایمان و قدر استقامت در راه حق می اندیشی به خاطر می آوری که ماندن در راه دین و استقامت در مسیر آئین، بی تلاش و صبر و زحمت مقدور نخواهد بود و هر کس به اندازه وسع این پایداری ظاهری و باطنیش به قرب الهی خواهد رسید.

آیا در لحظه های بیقراری گرما و تشنگی، زبان به شکوه می‌گشایی؟

آیا در دلت از روزه و لب تشنگی و مرارت هایش ناله سر می دهی؟

آیا شهد شیرین صبر در ادای وظیفه و تکلیف الهی را زیر دهان دلت حس می کنی؟

آری؛ با پاسخ به این سوالات در خلوت روزها و شبهای رمضانیت، قدر ایمان و وسعت اعتقاد و اندازه اراده‌ات را محک بزن و بدان که در زمره ایمانیان پایداری؟ یا بی‌قراران این وادی.

گرچه با ورود به رمضان به هر شکل و صورتی، در زمره میهمانان الهی درآمده ای و این خود نعمت بزرگ و موهبتی برجسته و مغتنم است، اما در اندازه‌گیری درجه ایمان و شناخت جایگاه معرفتی و معنوی انسان، این شناسه‌ها و محکها راه خوبی است و می تواند و باید به شناخت هرچه بیشتر و بهتر انسان از خودش یاری رساند.

آری؛ این روزها که در گرمای زار تابستان با دهانی خشک و لبانی تشنه و شکمی گرسنه برای انجام تکلیف الهی و جلب رضایت حضرت حق از آب و غذا حذر می کنیم و در برابر سختی این امر الهی، صبر و شکیب پیشه می سازیم، در جان  جهانمان احساس یک پیروزی بزرگ و شیرینی ارزشمند و موفقیت سترگ داریم و شیرینی در ذائقه مومنین به حقیقت رمضان و واقفین به ارزش آن، حلاوتی دیگر دارد.

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْماً فِی شِدَّهِ الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا أَطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ؛

امام صادق علیه السلام در روایتی فرمود کسی که روزه بدارد در روزهای داغ و گرم و تشنگی بر او غلبه کند خداوند هزار فرشته را مأمور می سازد تا اورا مورد نوازش قرار دهد و درحین افطار به او بشارت دهد و خداوند می‌فرماید چقدر پاکیزه شده است جسم و جان بنده من، فرشتگان من شهادت بدهید که من اورا بخشیده ام. (وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۴۰۹)

و چه شمیم معطری دارد تن و جان مومن آزاده ای که در بندگی خدای بی همتا به وادی توحید و رستن از بند نفس و دنیای دنی نائل آمده باشد.

روزه ماه رمضان در روزهای گرم، جهاد در راه خداست و اجر مجاهدان راه حق را جز برای حضرت حق ، یارای محاسبه و سنجشش نیست.

امید آنکه ما نیز در زمره این مجاهدان حریم الهی باشیم و از خوان پرکرامت و نورانی نعمات و موهبات معنوی و مادی این ماه شریف و کریم بهره ها گیریم و جان و جسممان را با نعمت روزه داری بیمه نمائیم.

انشاءالله تعالی!






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 14