فلسفه عبادات تعالی روح است/ ضرورت ‌آشنایی با فلسفه روزه ماه مبارک رمضان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فلسفه عبادات تعالی روح است، گفت: بزرگان فلاسفه از عنوان تخلیه و تحلیه استفاده می کنند، تخلیه به معنای خالی کردن روح از آثار گناه و تحلیه به معنای تعالی روح و مزین کردن روح به اخلاق فاضله است.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در نخستین برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، گفت: خداوند را شکر می گوییم که زنده ماندیم تا رمضان را درک کنیم، به سوی خدا برویم و از برکات ماه رحمت و موهبت آن استفاده کنیم.

وی افزود: افزون بر انجام روزه ماه رمضان با فلسفه روزه نیز باید آشنایی پیدا کرد، عباداتی که در  اسلام وجود دارد بر سه گونه است، بخشی مخصوص زمان معینی است به عنوان مثال روزه ماه رمضان در زمان معینی انجام می شود و مسأله حج نیز همین گونه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی دیگر از عبادت ها مخصوص مکان معینی است، اظهار داشت: حج افزون بر زمان معین مکان معین هم دارد، اعتکاف نیز فقط در مساجد باید انجام شود، برخی از عبادت هستند که زمان و مکان معینی ندارند که نماز مستحب، تلاوت قرآن و ذکر خداوند از این دسته به شمار می روند،

وی ادامه داد: نماز واجب زمان معین دارد اما نماز مستحب را در هر زمانی و مکانی می توان با وضو به جا آورد، این دسته از عبادات در هر مکان و زمان قابل انجام است؛ عبادات به صورت کلی سه فلسفه دارد، یکی از این فلسفه ها این است که زنگار گناه را از روح انسان می زداید و پاک می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فلسفه دوم عبادات تعالی روح است، ابراز داشت: بزرگان فلاسفه از عنوان تخلیه و تحلیه استفاده می کنند، تخلیه به معنای خالی کردن روح از آثار گناه و تحلیه به معنای تعالی روح و مزین کردن روح به اخلاق فاضله است.

وی عنوان کرد: فلسفه سوم عبادت نیز آرامش برای انسان است، گاهی انسان مشکلاتی پیدا می کند که از همه چیز مأیوس می شود اما وقتی به عبادت روی می آورد آرامش می گیرد، مشکلات برای خداوند متعال سهل و آسان است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نیروی انسان محدود است آنچه با آن بسازد می گوییم آسان اما اگر فراتر از نیروی انسان باشد می گوییم مشکل است اما برای خداوند چون از هر نظر بی نهایت است هیچ تفاوتی ندارد؛ باید به فلسفه مخصوص روزه نیز توجه شود، عبادات فلسفه عامی دارد که بیان شد اما هر عبادتی فلسه خاص خود را نیز دارد که ان شاء الله درباره روزه اشاره ای خواهیم داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17