روزه عبادتی چند بعدی است که ابعاد فردی، اجتماعی، جسمی و معنوی انسان را در بر می‌گیرد

عضو اتاق فکر تبلیغ و مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روزه عبادتی چند بعدی است، گفت: افطار کردن روزه‌داران حتی با نیمی خرما بنا به فرموده رسول اکرم(ص) و سنت ایشان توجه به بعد اجتماعی روزه‌داری و فرهنگ‌سازی سبک زندگی دینی و اسلامی در جامعه است.
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی عضو اتاق فکر تبلیغ واستاد حوزه و دانشگاه ، با بیان اینکه روزه عبادتی چند بعدی است که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، جسمی و معنوی وجود انسان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: به عنوان نمونه پیامبر اکرم(ص) توصیه به افطاری‌دادن روزه‌داران حتی با نیمی خرما کرده‌اند و این امر به جهت اهمیت توجه به عموم جامعه و بعد اجتماعی در روزه است تا فرهنگ کمک به دیگران، صله رحم، احسان و نیکوکاری در همه امور حاکم شود و احترام و تکریم از فقرا و نیازمندان صورت گیرد.
فیض آبادی. سبک زندگی دینی
عضو اتاق فکر تبلیغ در مورد عادی شدن روزه‌خواری برای برخی از افراد در سطح جامعه، گفت: در این زمینه باید ابتدا اندیشه افراد را اصلاح کرد و اهمیت این امور، مسائل و ارزش‌های دینی را آموزش داد؛ زیرا برخورد قانونی و مجازات کردن آنهایی که به این امر مبادرت می‌کنند، خیلی کارساز نبوده و باید از امور پیشگیرانه، بازدارنده و فرهنگ‌سازی در جامعه بهره گرفت و کار ایمانی کرد تا تمام رفتارها و اعتقادات ما به معنای واقعی نشاگر سبک زندگی دینی و اسلامی شود.
مدرس حوزه و دانشگاه وعضو اتاق فکر تبلیغ :
زائران وقتی وارد مشهد می‌شوند به جهت احترام به ماه رمضان نباید در ملاء عام اقدام به روزه‌خوری کنند و رعایت این موضوع به جهت اعتقادی و اخلاقی مهم است زیرا احترام به شعائر دینی، مومنان و ارزش‌مندی روزه‌داری است
عضو اتاق فکر تبلیغ و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور زائران در ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس، بیان کرد: زائران وقتی وارد مشهد می‌شوند به جهت احترام به این ماه مبارک و روزه‌داری دیگران نباید در ملاء عام اقدام به روزه‌خوری کنند و رعایت این موضوع به جهت اعتقادی و اخلاقی مهم است زیرا احترام به شعائر دینی، مومنان و ارزش‌مندی روزه‌داری است.
فیض‌آبادی عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه روزه برکات اجتماعی فراوانی دارد، افزود: از دیگر ابعاد روزه دقت در روزه بودن همه اعضاء و جوارح و پرهیز از آلودگی به گناه است.
استاد حوزه دانشگاه و عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه در قرآن کریم به یک فلسفه روزه و در روایات به چند مورد آن اشاره شده است، اظهار کرد: در قرآن آیه ۱۸۳ سوره بقره «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده ‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید»، روزه زمینه ‌ساز تقوا بیان شده است، زیرا تقوا یعنی وجود اراده‌ای در درون انسان که او را از گناه و خطا مهار می‌کند، بنابراین باید در تمامی عرصه‌های وجودی زندگی انسان تقوا حاکم شود و از این جهت قرآن فلسفه روزه را تمرین و زمینه‌ساز رسیدن به تقوا معرفی می‌کند.
روزه سبب انسان‌سازی و یادآوری قیامت می‌شود
عضو اتاق فکر تبلیغ تصریح کرد: براساس روایتی از ائمه(ع)، خداوند روزه را واجب کرد تا انسان ذلت خود را احساس کند، زیرا این امر سبب انسان‌سازی، دوری از غرور، یادآوری قیامت و فهمیدن گرسنگی و فقر می‌شود بنابراین تا آدمی این سختی‌ها را متحمل نشود، طعم آن را نمی‌فهمد.
عضو اتاق فکر تبلیغ ابزار کرد: جهت توجه به روزه‌ اولی‌ها، برگزاری جشن تکلیف و تشویق و احترام آنان با شیوه‌های مختلف، جذاب، ظریف و دقیق مهم و اثربخش است و اولین سال روزه گرفتن آنان را خاطره‌انگیز می‌کند، البته در این زمینه کار ارزشی جدی صورت نگرفته و باید ماندگار عمل کرد، زیرا بی‌تفاوتی و خشن برخورد کردن نسبت به سختی که در این امر تحمل می‌کنند، اثرات بسیار منفی دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه و عضو اتاق فکر تبلیغ اضافه کرد: براساس آیه ۱۵۸ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ و َبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى و َالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ و َمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ و َلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ و َلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ و َلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ ماه رمضان[همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است[کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید»، تنها ماهی که از آن در قرآن نام برده شده ماه مبارک رمضان است و قرآن این ماه را ماه روزه و قرآن معرفی می‌کند، لذا از آن جهت که وجود تقوا سبب بهره‌مندی بهتر از کلام الهی می‌‌شود و روزه هم عامل افزایش تقوا است، بنابراین بهرمندی انسان از قرآن را بالا می‌برد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی عضو اتاق فکر تبلیغ:
رمضان یعنی تابش رحمت خداوند بر آدمی به گونه‌ای که گناهان و زشتی‌های وجود انسان ذوب می‌شود
عضو اتاق فکر تبلیغ با اشاره به ارزش‌گذاردن مضاعف به شبهای قدر و بهره‌مندی بیشتر از این خوان گسترده رحمت الهی، اضافه کرد: همچنین بسیار دعا کردن در این ماه اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «اگر دعای شما بندگان نباشد ما به شما اعتنا نمی‌کنیم» بنابراین در همه لحظات گرانقدر این ماه سحر، افطار و دیگر اوقات نباید از این امر مهم و تأثیرگذار غفلت کرد، زیرا رمضان یعنی تابش رحمت خداوند بر آدمی به گونه‌ای که گناهان و زشتی‌های وجود انسان ذوب می‌شود و دعا کردن بسیار در بخشش زشتی‌ها در این ماه رحمت موثر است.
لزوم پرداختن به بعد اجتماعی روزه جهت فرهنگ‌سازی سبک زندگی دینی
گروه اندیشه: یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روزه عبادتی چند بعدی است، گفت: افطار کردن روزه‌داران حتی با نیمی خرما بنا به فرموده رسول اکرم(ص) و سنت ایشان توجه به بعد اجتماعی روزه‌داری و فرهنگ‌سازی سبک زندگی دینی و اسلامی در جامعه است.
حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، با بیان اینکه روزه عبادتی چند بعدی است که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، جسمی و معنوی وجود انسان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: به عنوان نمونه پیامبر اکرم(ص) توصیه به افطاری‌دادن روزه‌داران حتی با نیمی خرما کرده‌اند و این امر به جهت اهمیت توجه به عموم جامعه و بعد اجتماعی در روزه است تا فرهنگ کمک به دیگران، صله رحم، احسان و نیکوکاری در همه امور حاکم شود و احترام و تکریم از فقرا و نیازمندان صورت گیرد.
وی در مورد عادی شدن روزه‌خواری برای برخی از افراد در سطح جامعه، گفت: در این زمینه باید ابتدا اندیشه افراد را اصلاح کرد و اهمیت این امور، مسائل و ارزش‌های دینی را آموزش داد؛ زیرا برخورد قانونی و مجازات کردن آنهایی که به این امر مبادرت می‌کنند، خیلی کارساز نبوده و باید از امور پیشگیرانه، بازدارنده و فرهنگ‌سازی در جامعه بهره گرفت و کار ایمانی کرد تا تمام رفتارها و اعتقادات ما به معنای واقعی نشاگر سبک زندگی دینی و اسلامی شود.
مدرس حوزه و دانشگاه :
زائران وقتی وارد مشهد می‌شوند به جهت احترام به ماه رمضان نباید در ملاء عام اقدام به روزه‌خوری کنند و رعایت این موضوع به جهت اعتقادی و اخلاقی مهم است زیرا احترام به شعائر دینی، مومنان و ارزش‌مندی روزه‌داری است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور زائران در ماه مبارک رمضان در مشهد مقدس، بیان کرد: زائران وقتی وارد مشهد می‌شوند به جهت احترام به این ماه مبارک و روزه‌داری دیگران نباید در ملاء عام اقدام به روزه‌خوری کنند و رعایت این موضوع به جهت اعتقادی و اخلاقی مهم است زیرا احترام به شعائر دینی، مومنان و ارزش‌مندی روزه‌داری است.
فیض‌آبادی با بیان اینکه روزه برکات اجتماعی فراوانی دارد، افزود: از دیگر ابعاد روزه دقت در روزه بودن همه اعضاء و جوارح و پرهیز از آلودگی به گناه است.
این استاد حوزه دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم به یک فلسفه روزه و در روایات به چند مورد آن اشاره شده است، اظهار کرد: در قرآن آیه ۱۸۳ سوره بقره «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده ‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید»، روزه زمینه ‌ساز تقوا بیان شده است، زیرا تقوا یعنی وجود اراده‌ای در درون انسان که او را از گناه و خطا مهار می‌کند، بنابراین باید در تمامی عرصه‌های وجودی زندگی انسان تقوا حاکم شود و از این جهت قرآن فلسفه روزه را تمرین و زمینه‌ساز رسیدن به تقوا معرفی می‌کند.
روزه سبب انسان‌سازی و یادآوری قیامت می‌شود
فیض‌آبادی تصریح کرد: براساس روایتی از ائمه(ع)، خداوند روزه را واجب کرد تا انسان ذلت خود را احساس کند، زیرا این امر سبب انسان‌سازی، دوری از غرور، یادآوری قیامت و فهمیدن گرسنگی و فقر می‌شود بنابراین تا آدمی این سختی‌ها را متحمل نشود، طعم آن را نمی‌فهمد.
وی ابزار کرد: جهت توجه به روزه‌ اولی‌ها، برگزاری جشن تکلیف و تشویق و احترام آنان با شیوه‌های مختلف، جذاب، ظریف و دقیق مهم و اثربخش است و اولین سال روزه گرفتن آنان را خاطره‌انگیز می‌کند، البته در این زمینه کار ارزشی جدی صورت نگرفته و باید ماندگار عمل کرد، زیرا بی‌تفاوتی و خشن برخورد کردن نسبت به سختی که در این امر تحمل می‌کنند، اثرات بسیار منفی دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: براساس آیه ۱۵۸ سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ و َبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى و َالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ و َمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ و َلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ و َلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ و َلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ ماه رمضان[همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است[کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسى که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره [مقرر] را تکمیل کنید و خدا را به پاس آنکه رهنمونیتان کرده است به بزرگى بستایید و باشد که شکرگزارى کنید»، تنها ماهی که از آن در قرآن نام برده شده ماه مبارک رمضان است و قرآن این ماه را ماه روزه و قرآن معرفی می‌کند، لذا از آن جهت که وجود تقوا سبب بهره‌مندی بهتر از کلام الهی می‌‌شود و روزه هم عامل افزایش تقوا است، بنابراین بهرمندی انسان از قرآن را بالا می‌برد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی:
رمضان یعنی تابش رحمت خداوند بر آدمی به گونه‌ای که گناهان و زشتی‌های وجود انسان ذوب می‌شود
فیض‌آبادی با اشاره به ارزش‌گذاردن مضاعف به شبهای قدر و بهره‌مندی بیشتر از این خوان گسترده رحمت الهی، اضافه کرد: همچنین بسیار دعا کردن در این ماه اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «اگر دعای شما بندگان نباشد ما به شما اعتنا نمی‌کنیم» بنابراین در همه لحظات گرانقدر این ماه سحر، افطار و دیگر اوقات نباید از این امر مهم و تأثیرگذار غفلت کرد، زیرا رمضان یعنی تابش رحمت خداوند بر آدمی به گونه‌ای که گناهان و زشتی‌های وجود انسان ذوب می‌شود و دعا کردن بسیار در بخشش زشتی‌ها در این ماه رحمت موثر است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 17