تلاوت قرآن همراه با فهم و عمل تضمین کننده بهشت است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق تبلیغ ، به شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان پرداخت.

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَهِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینهِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه عضو اتاق فکر تبلیغ ارکان دعا را گشوده شدن همه درهای بهشت، بسته شدن همه دریای عذاب، موفقیت در فهم و تلاوت قرآن و نیاز به سکینه و صبر از فرستنده صبر و سکینه ی قلوب مؤمنین دانست و افزود: در صدر خواسته ها باز شدن دربهای بهشت است در این جا یک نکته می شود برداشت کرد که چرا نگفته درب بهشت و از ابواب استفاده شده و دربهای بهشت عنوان شده است خوب کفایت می کند که انسان دربی بر رویش گشوده شود و وارد بهشت شود این پر روئی بنده را می رساند که بخواهد همه دربهای بهشت بر روی باز باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه بیان داشت: در اینجا چند مطلب است اولا طبق روایات بهشت دربهای متعددی دارد و بنده گشوده شدن همه را می خواهد ممکن است درجات مختلف بهشت که در روایات آمده است ورودش از درهای مختلف باشد یا می تواند اصل درهای ورودی بهشت فراوان باشد و مختلف برای افراد گوناگون و یا هم می تواند در داخل بهشت باز دربهائی باشد که همه اجازه ورود به بعضی مکان ها را نداشته باشند.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: در این عبارت دعا خواسته می شود که همه درها که برای همه درجات گشوده است بر روی من هم باز باشد اگر چه درخواست بزرگ است مثلا بنده از همان دری وارد شوم که شهدای کربلا وارد می شوند یا وجود مقدس مولی امیر مؤمنان علی (ع) وارد می شود این توقع بزرگی است اما شدنی است خدا قادر است رحمان و رحیم است از بزرگان باید خواسته بزرگ داشت. اگر او بخواهد این امکان دارد.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: لازم است توجه کنیم که این بهشت با این خصوصیت که همه دربهای آن باز باشد در اختیار چه کسانی است قطعا همه بهشتیان از چنین جایگاهی نمی توانند برخورد باشند. « ان فی الجنه نهرا من لبن لعلی و لزهرا و حسین و حسن‌کل من کان محبا لهم یدخل الجنه من غیر حزن» فقط پیروان اهل بیت می توانند بدون حزن و اندوهی وارد بهشت شدند. « إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِن کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا »بعضی از خوراکی های بهشت مخصوص نیکان است. در بهشت و در حوض کوثر بهشتیان را سیراب می کنند با ظروفهائی از طلا آنهم با دست مبارک امیر المؤمنان (ع) اما حضرت علی(ع) میان دو دست خودشان را پر از آب می کنند و به علامه امینی می فرمایند از دستان من بنوش چرا چون کتاب شریف الغدیر را نوشته است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: مگر همه بهشتیان این گونه سیراب می شوند قطعا خیر چنین نیست پس خدایا توقع من این است که در روزه این ماه بتوانم از همه آنچه در جنات عدن برای صالحان مقرر کرده ای بهره مند شوم.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان وعضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه با اشاره به فراز دوم دعا پیرامون در خواست بسته شدن دربهای جهنم بیان داشت: همانطور که تقاضای باز شدن ابواب بهشت را داریم همین طور در مورد جهنم تقاضای بسته شدن دربهای جهنم را داریم عذاب هم متفاوت است روایات بیان گر این است که  فقط آتش نیست بلکه سردی زیاد هم عذاب است که ظاهرا زمحریر یا سقر این گونه است. یعنی مکانی کاملا خنک و عذاب آور است.

عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: قرآن می فرماید عذاب ها گوناگون است. آیه ۳۰ سوره حاقه « خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿۳۰﴾ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ ﴿۳۱﴾ ثُمَّ فِی سِلْسِلَهٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُکُوهُ (۳۲) آتش هست قل و زنجیر هست عذاب روح هست خنکی هست آبروبری هست « وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِینٍ ﴿۳۶﴾» و« لَّیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِیعٍ ﴿۶﴾» خوراک چرک و خون و خارخشک و خلاصه انواع عذابها که در قرآن و روایات آمده است برای اهل جهنم وجود دارد.

تلاوت همراه با فهم و  عمل به قرآن ضامن بهشت است

عضو اتاق فکر تبلیغ  بیان داشت: خدایا همه درهای عذاب را بر رویم ببند و توفیقم ده در تلاوت قرآن که اگر تلاوت و فهم و عمل به قرآن حاصل شود برای رسیدن به دو خواسته قبلی موفقم چون قرآن راه ورود به بهشت را نشان می دهد. از یک سو ایاتی داریم «مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ، قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ، وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ، وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ، وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ» و از سویی دیگر آیات «‌إِنِّی ظَنَنتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیهْ» از سوره حاقه، عوامل ورود به جهنم و اعمال تضمین کننده بهشت و آنچه به  عنوان خواسته در این دعا مطرح شده بس عظیم است و سنگین نیاز به صبر و حوصله و سکون دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ در پایان افزود: در جنگ بدر فشار بر مسلمین زیاد بود شرایط سنگین بود در کندن خندق شرایط ویژه بود خداوند صبر و سکینه را بر مسلمین فرستاد تا موفق شدند. برای دو خواسته قبلی حتما نیاز به صبر و سکینه است که آن را غیر از خدا نمی تواند تامین کند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 6 =