آیت الله مکارم شیرازی: ازدواج ساده و قرآنی جامعه را سعادتمند می کند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که زمانی روی سعادت خواهیم دید که به ازدواج قرآنی برگردیم، گفت: ازدواج قرآنی مایه آرامش زن و شوهر در تمام عمر می شود، همه باید الهام بگیریم و توصیه به چنین ازدواجی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به کلام گوهربار امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه گفت: بحث ما به مسأله حجاب و ازدواج و تشکیل خانواده رسید.

وی با اشاره به ۲۱ سوره روم، این آیه را پایه اصلی تشکیل خانواده دانست و افزود: این آیه نشانه های خدا در عالم هستی را به عنوان درس توحید بیان می کند و می فرماید یکی از نشانه های خدا و درس توحید این است که خدا از جنس شما همسرانی برای انسان آفریده و در میان آن ها محبت ایجاد کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آفرینش همسر برای آرامش انسان است، اظهار داشت: انسان می تواند به وسیله ازدواج آرامش پیدا کند، علاقه زوجین با یکدیگر، مکمل بودن نسبت به یکدیگر و وجود آرامش در آن ها نشانه هایی از خدا برای اهل فکر و اندیشه است.

وی ادامه داد: اساس کار ازدواج از نظر قرآن آرامش است و هرچیزی که این آرامش را برهم بزند بر خلاف منطق قرآن است، آیا مهریه های سنگین آرامش بخش است یا آرامش ها را برهم می زند؟ قطعا این کار بر هم زننده آرامش است و چنین ازدواجی قرآنی محسوب نمی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که جهیزیه های سنگین آرامش زوجین را بر هم می زند، ابراز داشت: زندگی آرام بخشی که قرآن می فرماید در تشریفات مراسم های عروسی و ازدواج وجود ندارد، اگر چیزی آرامش را بر هم می زند ازدواج قرآنی محسوب نمی شود.

وی عنوان کرد: ازدواج قرآنی این است که توأم با آرامش بوده و مهریه ها سبک،  و جهیزیه ها و مراسمات ساده باشد، ازدواجی که دور از تشریفات کمر شکن باشد قرآنی به شمار می رود اما متأسفانه چشم و هم چشمی ها، رقابت های غلط، آداب و رسوم نادرست و تقلید های کورکورانه دست به دست هم داده و ازدواج آرام بخش قرآنی را تبدیل به یک ازدواج پر مخاطره تبدیل کرده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گاهی دیده می شود که زوج تا سال های زیاد زیر بار اقساط وام هایی است که برای تشریفات ازدواج و مهریه گرفته است، نه تنها شب ازدواج که باید شب آرامش باشد نا آرام است بلکه گاهی سال ها زیربار اقساط و مشکلات هستند.

وی اضافه کرد: گاهی ما وقت می کنیم و عقد برخی را می خوانیم و لذت می بریم که ازدواج ساده ای دارند، این سبب آرامش و آسایش می شود؛ خوش قدم و بد قدم بودن زن خرافات است و همه انسان های با ایمان خوش قدم هستند، کسی بد قدم آفریده نشده است، اسلام می فرماید زن بدقدم کسی است که مهریه آن سنگین باشد، زنی است که هزینه های او کمرشکن و سنگین باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که زن خوش قدم کسی است که مهریه سنگین نداشته و هزینه او معقولانه باشد، گفت: گاهی ازدواج ها برای تشکیل زندگانی است اما گاهی جنبه تجارتی دارد، مثلا پدر خانمی بسیار ثروتمند است از این رو فرد به امید این که در آینده صاحب ثروت شود با خانم ازدواج می کند.

وی افزود: گاهی ازدواج ها سیاسی است و فرد با دختر فلان شخصی که دارای مقام سیاسی مهم است ازدواج می کند که بتواند وارد مقام ها و برنامه هایی شود که این گونه ازدواج ها قرآنی نیست، متأسفانه امثال ازدواج های غیر حقیقی و غیر قرآنی در بین مردم زیاده شده است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که زمانی روی سعادت خواهیم دید که به ازدواج قرآنی برگردیم، اظهار داشت: ازدواج قرآنی مایه آرامش زن و شوهر در تمام عمر می شود، همه باید الهام بگیریم و توصیه به چنین ازدواجی کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 3 =