وظیفه روحانیت و علمای شیعه ایستادگی در برابر انحرافات است

پیام آیت الله اشرفی شاهرودی به پویش حمایت از مبلغان دینی:
وظیفه روحانیت و علمای شیعه ایستادگی در برابر انحرافات است
 آیت الله اشرفی شاهرودی سوز برای مذهب تشیع، تجهیز به علم و یکی بودن حرف و عمل مبلغان را در کنار نیت الهی و غیر مادی از اسباب موفقیت در تبلیغ دین دانست.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد خارج فقه و اصول و از علمای بزرگ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در پیامی به پویش حمایت از مبلغان دینی، رعایت چند نکته را برای مبلغان بر اساس تجارب ارزنده خود یادآور شد.

ثقل تبلیغ و نشر دین

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: از ابتدای تاسیس روحانیت که این ثقل و امانت سنگین نشر و تبلیغ دین را بر عهده گرفت تا امروز که نسلی بعد از نسل دیگر این امانت الهی را حفظ کردند تا به دست ما رساندند زحمات فراوانی کشیده شد.

وی افزود: یادم هست اوایلی که به مشهد آمده بودیم شبهات و انحرافات خیلی کم بود از نظر جو سیاسی هم مخالفت هایی بود و کسی هم مجال طعنه زدن به مظاهر مذهبی نداشت اما بعد پیروزی انقلاب در دنیایی که ابرقدرتها و زورمداران خود را صاحب اختیار و بزرگ می دانستند و آن هم با شعارهایی که امام پرچمداری می کرد منافع خود را در خطر دیدند و به معارضه با نظام و انقلاب پرداختند.

وی ادامه داد: در ابتدا با جنگ و ترور و ایجاد مشکلات مانع می شدند و اکنون به جنگ سرد روی آورده و با ایجاد گروه های منحرف و پشتیبانی از آنها در پی سستی اعتقادات شیعه و کم تفاوتی یا بی تفاوتی مردم نسبت به مسائل مذهبی که رمز مقاومت و ایستادگی در برابر آنها بوده، هستند.

دولت هم جلوی برخی از معارضات با مکتب را بگیرد

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اگر می خواهیم دنیا خوش باشیم باید پیوسته مطیع غرب بود و مثل سابق از آنها الگو گرفت اما اگر دین اهمیت دارد و آخرت مهم است باید با دشمن مبارزه کرد.

وی بیان داشت: الان تکلیف روحانیت نسبت به زمانی که ما طلبه بودیم شاید ۵۰  برابر شده است آنقدر معارضات از داخل و خارج و هجمات به ویژه به مذهب شیعه زیاد شده که انسان متحیر می شود؛ مقداری هم قصور از دولت ما است باید جلوی برخی از فعالیت ها گرفته شود معارضات با مذهب بسیار زیاد شده است.

مراودین لقب امام صادق(ع) به مبلغین

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: امام صادق(ع) به ما طلبه ها لقب مراودین دین داد یعنی کسانی که ضعفای شیعه را از ابطال مبطلین مکتب و دین حفظ می کنند این وظیفه خطیر را بر عهده روحانیت قرار داد که راوی حدیث و خلفای پیامبر هستند. این وظیفه خطیر بر عهده حوزه های علمیه و طلاب هست این وظیفه متوجه بقالها و دانشگاهیان نیست و این وظیفه بر عهده روحانیت شیعه است که بتواند از این اختلافات و تشددات و دزدان مذهب جلوگیری کند.

وی افزود: بنابراین وظیفه سنگین و مشکل شده است مخالفین شیعه از داخل شیعه و مذهب شیعه شروع به ایجاد انحراف کردند اینها بچه های ما را به سمت احمد الحسن یمانی می کشند وظیفه روحانیت و علمای شیعه است که در مقابل انحرافات ایستادگی کنند، از سوی دیگر هم مثل منافقین نخستین تاکتیکشان این بوده که مردم را نسبت به روحانیت بدبین کنند که باید مراقبت کنیم.

تا سوز برای مکتب نباشد کار پیش نمی رود

این عالم بزرگ خراسان در ادامه بیان داشت: وقتی صدام دستور انحلال حوزه نجف را داد و از علمای ایران خواست به کشور خود برگردند آیت الله العظمی خویی گفت هزار سال است نجف پایه ریزی شده و شیخ طوسی با سهم امام و زحمات فراوان این حوزه را ایجاد کرده تا حالا که به ما رسیده است در زمانی قرار گرفتیم که دولت بعثی قصد از بین بردن شیعه را دارد من اینجا می مانم و چاره ای جز صبر نیست، پسر  و دامادش را کشتند اما صبر کرد و گفت می مانم چون وظیفه ما این است.

وی افزود: الان هم موقعیتی است که تا سوز نباشد کار پیش نمی رود و باید برای دین و مکتب شیعه سوز داشته باشید و الا دشمن تا براندازی شیعه پیش می رود.

وی گفت: بعثی ها در پی حذف شعار «لا اله الا الله» از عراق بودند که آیه الله العظمی خویی گفتند اینها قصد دارند قبور ائمه را از بین ببرند و نظام شیعه را به هم بزنند این مساله قطعی و مسلم است که همه هجمه ها به منظور براندازی نظام و مذهب شیعه است. می خواهند مخالفیان از توحید گرفته تا امامت را براندازند. حال از داخل خود مذهب شیعه این گروه های منحرف را تشکیل دادند که در مقام معارضه با نظام شیعی به براندازی شیعه اثنی عشری برسند.

چند نکته تبلیغی؛ اخلاص عمل

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: تبلیغ و ترویج دین قدم بسیار ارزنده ای است که انشاالله به تایید امام عصر(عج) برسد اما خوب به نکاتی که می گویم توجه داشته باشید اینها تجربه و بررسی هشتاد ساله است.

وی افزود: نخستین مساله این است که تعارف ندارد اگر در کارتان خدا و اخلاص نباشد کار پیش نمی رود باید برای خدا قدم برداشت و وقتی انسان برای خدا قدم برمی دارد دیگر از مردم امید و توقع کمک ندارد چون انسان که برای خدا قدم برداشت مطمئن است اجرش محفوظ و زحمتش از بین نمی رود.

وی ادامه داد: دوم آنکه چون می داند کار برای خدا است هر چه قدر هم زخم زبان بشنود و مکافات ببیند بازهم دلگرم است و می گوید ما که برای اینها کار نکردیم هر چه می خواهند بگویند و جسارت کنند ما هم مثل پیامبر خدا که قدم برای خدا بر می داشت و بعد می فرمود «اللهم اهد قوم ان قومی لا یعلمون»کار می کنیم.

رضای الهی، تجهیز به علم و دانش

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: پس شرط این است که عمل برای خدا و رضای الهی باشد و بگویید «لاحول و لا قوه الا بالله» خدایا ما یک مقدار معارف دین را یاد گرفتیم فقط برای تو، دفاع از دین و مذهب تو را وظیفه خود می دانیم. این مساله خیلی به انسان روحیه می دهد و ناملایمات برای او آسان می شود.

وی افزود: باید مجهز شد تا به علم مجهز نشوید نمی توانید درست پاسخ دهید عجله نکنید و بار علمی و شناخت خود را نسبت به مسائل انحرافی بیشتر کنید و بعد راههای گریز و جوابها را مطلع شده و بعد وارد گود شوید. نکند بدون علم وارد شوید و خدای و نخواسته با دو شبهه مواجه شوید و نتوانید پاسخ دهید که ضررش برای دین به مراتب بیشتر است.

حرف و عملمان را یکی کنیم/ با مردم دوستی کنیم

آیت الله اشرفی در بیان تجارب و نکات تبلیغی گفت: سومین چیز که می خواهم عرض کنم این است که با سیره عملی مردم را به طرف دین سوق دهید و حرف و عملمان را یکی کنیم. شنیدم حقه بازهایی عبریق و مقداری نان خشک بر می دارند و به روستاها می روند  و در مسجد نان خشک به آب می زنند و می خورند و خود را به مردم زاهد و عابد نشان می دهند اما در خفا چکهای سفید امضا دریافت می کنند آنها از این تدلیس استفاده می کنند تا به مقصد خود برسند.

وی افزود: با مردم دوست شوید حتی در مناسبتها در کارها کمکشان کنید خودتان را دوست و رفیق مردم حساب کنید نه آقا بالاسری، چون وقتی اینگونه رفتار کردید حرف تاثیر چندانی نخواهد داشت و فایده هم ندارد. در این مجامع با مردم دوست شوید خانمهای مبلغ با خانمهای آنها دوست شوند که آنها احساس کنند واقعا به عنوان چند خواهر صمیمی آمدند درد آنها را دوا کنند.

مادیات در نظر نباشد/ در اختلافات مردمی وارد نشوید

این عالم بزرگ خراسان در بخشی از بیان خود خطاب به گروهای تبلیغی جهادی گفت: اگر جمعی به تبلیغ می روید جمعیتی که می روند طوری رفتار کنند که مخاطبان بدانند که برای مسائل مادی نیامدند بلکه می خواهند مشکلات آنها را حل کنند. پول هم اصلا در نظرتان نباشد از آنها نمی خواهد پول بگیرید گوشت و پوست شما از امام زمان(عج) تغذیه شده حالا هم بروید و برای خدا و امام زمان(عج) کار کنید از مردم توقع مادی نداشته باشید و شخصیت روحانی خود را حفظ کنید.

وی افزود: با مردم دوست و صمیمی بشوید اما بیدار هم باشید که معمولا در دهات اختلاف هست و در یک طرف اختلافات وارد نشوید که به جای اینکه نتیجه بخش باشد در طرف مقابل آن اثر معکوس ایجاد می کند، سعی کنید در روستاها با اختلافات افراد کار نداشته باشید اگر نمی توانید صلح ایجاد کنید بگویید ما روحانی هستیم و به کار شخصی شما کاری نداریم، آمدیم چند کلام از روایات ائمه(ع) را برسانیم و شما را از خطرهای دشمنان آگاه کنیم و هشدار دهیم و حفاظت کنیم.

گفتنی است، پویش مجازی حمایت از مبلغان دینی از ابتدای ماه مبارک رمضان به همت خبرگزاری رسا و به همت جمعی از طلاب و مبلغان دینی و با همکاری و همفکری اساتید حوزوی راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان برای پیوستن به این پویش می‌توانند به نشانی https://t.me/joinchat/AAAAAEPaoUV1RI0n0snpTw مراجعه کنند.

تاکنون شماری از علما و شخصیت‌های برجسته حمایت خود را از راه‌اندازی این پویش در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 2 =