حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد: ضرورت اهمیت دادن حوزه علمیه به دروس تفسیر

رییس ستاد اقامه نماز گفت: همانطور که حوزه های علمیه در جهت تربیت فقیه، دروس خارج برگزار می کنند برای دروس تفسیری هم اهمیت قائل شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی عصر امروز در نوزدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی قرآن کریم که به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب به صورت جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد، در پاسخ به اعضای شرکت کننده حاضر در این جلسه نسبت به شروع مباحث تفسیری در حوزه علمیه گفت: تفسیر باید از سوره های کوچک قرآن آغاز شود.

تفسیر نمونه، روانترین تفسیر برای فهم قرآن

وی با بیان اینکه تفسیر نمونه، روانترین تفسیر برای فهم قرآن و یکی از بهترین تفاسیر در مباحث کلاس داری است، ابراز داشت: بهترین تفسیر برای ادبیات تفسیرکشاف، بهترین تفسیر برای قرآن به قرآن تفسیر المیزان و بهترین تفسیر برای احتمالات تفسیر فخر رازی است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه یک دور تفسیر انجام دادن مانند نجاری است که انبار چوبی بزرگی دارد، ادامه داد: نجاری که انباری پر از چوب داشته باشد برای ساختن هر چیز از جمله نردبان و… از آن استفاده می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بعضی از آیاتی که در قرآن نسبت به آن عمل شده آیات «کلوا» (خوردن) می باشد و یکی از آیات قرآنی که کمتر نسبت به آن عمل شده آیه «خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ » است که دو مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است، ادامه داد: کتاب آسمانی از سوی بعضی بزگان جدی گرفته نشده است.

اهمیت دادن حوزه های علمیه نسبت به دروس تفسیر 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در برخی تفاسیر دو علم است که با توبیخ بیان شده است یکی  فقه(لولا نفر من کل فرقه لیتفقهوا) و دیگری تدبر که دارای دو توبیخ «افلا یتدبرون فی القرآن» و «ام علی قلوب اغفالها» است، گفت: همانطور که حوزه های علمیه در جهت تربیت فقیه، دروس خارج برگزار می کنند به دروس تفسیری هم اهمیت قائل شوند.

راه های جذب جوانان و نوجوانان در مساجد

وی در ادامه در پاسخ یکی دیگر از اعضای شرکت کننده نسبت به راه های جذب جوانان و نوجوانان در مساجد، اظهار داشت: میزبان بودن خود جوانان و نوجوانان، باعث احساس شخصیت و سبب جذب دوستان است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تنوع، نوع آوری جلسات، گفتن مسائل مورد نیاز و قصه های قرآنی را از دیگر راه های مبلغان در جهت جذب جوانان و نوجوانان به مساجد دانست و گفت: قران کریم باید به گونه ای تفسیر شود که جوانان و نوجوانان احساس کنند که خداوند با آنان صحبت می کند.

رییس ستاد اقامه نماز اظهار رفاقت و برادری بودن را از دیگر راه های جذب جوانان به مساجد دانست و بیان داشت: تحمیل کردن مسائل، سبب عدم جذب جوانان است، جوانان و نوجوانان باید در جلسات احساس رفاقت و دوستی کنند نه احساس پادگانی و…

وی در بخش دیگری از سخنان خود رعایت چند اصل را در تبلیغ ضروری دانست و ابراز داشت: گفتن مسائل روز و مورد نیاز، توجه به نسل جوان، تبلیغ چره به چهره و فرد به فرد از نکات مهمی است که در تبلیغ باید رعایت شود.

رییس ستاد اقامه نماز کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: یکی ازمسائل مهمی که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه قرار بگیرد تاثیر گزاری کلام است.

وی تصریح کرد: اگر اطرافیان منکری را انجام دهند و روزه خواری کنند اگر کلام تاثیر گذار است خود شخص باید بگوید ولی اگر تاثیر گذار نیست به کسی باید گفته شود که کلامش موثرتر است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: سور دادن، اخلاق، لحن و مقدار تشخیص نفوذ کلام باید در امر به معروف و نهی از منکر لحاظ و مورد توجه قرار بگیرد.

آشنا نبودن با قرآن و نهج البلاغه سبب تخریب حوزه های علمیه است

وی در پایان با تاکید بر اینکه بسیاری از پژوهش های امروزی حوزه لغو و بیهوده است و باید پژوهش های کاربردی نگارش شود، گفت: مدرک گرایی، آشنا نبودن با قرآن و نهج البلاغه سبب تخریب حوزه های علمیه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 3 =