آیت الله سبحانی: شهرها از مبلغ و علما خالی شده است/ خلأ حضور مبلغان سبب سوء استفاده دشمن می شود

حضرت آیت الله سبحانی گفت: مدیریت حوزه باید برنامه ای بریزد تا طلابی که در قم هستند را به دیگر شهرها اعزام و خلأ موجود را پر کنند، وگرنه دشمن متوجه این مسأله شده و درصدد پر کردن این خلأ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در درس تفسیر سوره صف که در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) قم برگزار شد، اظهار داشت: در عالم بشریت دو نوع مصلح داریم گروهی از مصلحان بشری برنامه ای برای اصلاح بشر دارند اما خود را نماینده خدا نمی دانند که افلاطون و سقراط از این قبیل هستند و اینها وظیفه دارند که برنامه بنویسند و در اختیار مردم قرار دهند و مأموریتی برای اجرا ندارند، اما استادان اخلاقی از جانب خدا داریم که برنامه الهی را ارائه و اجرا کنند، بنابراین در گروه اولی، جهاد نیست اما در دومی وجود دارد؛ نباید تعجب کنیم که این همه عنایت بر جهاد است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: می توانید مثل های قرآن را جمع کنید و اشارات و نکات بسیار است اما مثل های قرآن با مثل های فارسی و عربی متفاوت بوده و مثل قرآن تشبیهات، تمثیلات، استعاره ها و کنایه ها است؛ در قرآن ۵۵ مثل به این معنا وجود دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: پیشنهاد می شود که فقها و علمای مدرسه حجتیه مثل هایی قرآنی را به صورت یک ماده درسی قرار دهند چرا که هم جنبه قرآنی و هم جنبه تبلیغی دارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: از نعمت هایی که خدا به حوزه علمیه و مدیریت آن داده، آیت الله اعرافی است که سالیان درازی مدیریت کرده که سابقه مدیریت، خود سرمایه است و کشورها و دانشگاه های دنیا را دیده و تجربه هایی دارد که ان شاءالله آنها را در حوزه پیاده کرده و خواهد کرد.

وی خطاب به مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز شهرهای ما از مبلغ و علما خالی است، اگر مشهد و اصفهان را در این قضیه استثنا کنیم، سایر شهرها فقر علمی و تبلیغی دارند اما در حوزه های علمیه کسانی هستند که می تواند جنبه علمی و تبلیغی را داشته باشند که مدیریت حوزه باید برنامه ای بریزند تا طلابی که در قم هستند را به دیگر شهرها اعزام کرده و خلأ موجود را پر کنند، وگرنه دشمن متوجه این مسأله شده و می خواهد وارد شهرها شود و این خلأ را پر کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مراجع و حوزه نیز شهریه ای را به مدت یکی دو سال به این مبلغان بدهند برای تبلیغ به دیگر شهرها بروند؛ برنامه هایی در حوزه در این راستا وجود دارد، اما باید بنیادین باشد و عملیاتی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: جهاد در اسلام زیاد و قتال کمتر است؛ یکی از شیرینی های قرآن و اسلام الجهاد فی سبیل الله است؛ جهد همان سعی و کوشش است و در واقع ما انسان های مجاهد و کوشا هستیم که موانع را برداریم تا بشریت برگردد و راه سعادت را پیدا کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 4 =