عضو اتاق تبلیغ خراسان: تشویق فرزندان به اقامه نماز نوعی عبادت برای والدین محسوب می شود

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه گفت: اگر فرزندانمان را نمازگزار بار آوردیم و آن ها را به روزه تشویق کردیم و اگر به فرزندانمان آموزش دادیم که دروغ نگویند، غیبت نکنند و مال حرام نخورند این یک نوع عمل عبادی است.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی در گفت‌وگو با صدای خراسان رضوی به تبیین اهمیت توجه به اعمالی پرداخت که در افزایش ثواب اقامه نماز نقش دارند و گفت: در این که نماز از عبادات مورد توجه ذات حضرت حق تعالی است هیچ تردیدی وجود ندارد. نماز عبادتی است که اگر قبول نشود همه اعمال ما زیر سوال است و پذیرفته نخواهد شد؛ در نتیجه تردیدی نداریم که نماز زمینه قبولی سایر اعمال را فراهم می کند و سرلوحه عبادتِ عبادت کنندگان است.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) افزود: در روایات آمده است که «یک رکعت یا دو رکعت نمازی که انسان متاهل بخواند برابر با ۷۰ رکعت نماز فردی است که ازدواج نکرده.» اگر امکانات ازدواج فراهم باشد و بهانه گیری های غیر معمول و غیر متداول صورت نگیرد، ازدواج یکی از راهکارهایی است که نماز را به عرش می برد و به اوج می رساند. در روایات متعددی اشاره شده است به این که اعمال کسانی که ازدواج کرده اند و کسانی که مجرد هستند ثوابشان قابل مقایسه نیست.

عضو اتاق تبلیغ خراسان ضمن تأکید بر  پذیرش نماز و سایر عبادات افراد متأهل خاطرنشان کرد: عبادات به مثابه دعوت پروردگار هستند و اما در این دعوت انسان همراه با همسرش عزت و اعتبار و احترام دارد.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به آیه شریفه «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاَهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ»، اظهار کرد: حضرت لقمان فرزندانشان را توصیه به نماز فرمودند. در آیه دیگری نیز  وقتی خداوند سبحان در قرآن کریم می خواهد از حضرت اسماعیل(ع) تعریف کند و وی را ستایش کند این گونه بیان می کند که «وَ کَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاَه» یعنی اعضای خانواده و فرزندان خویش را دعوت به نماز می کرد.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) یادآور شد: خداوند پیامبر(ص) را نیز اینگونه توصیه می فرماید که اهل و عیال خود را به نماز دستور دهد و خود آن حضرت هم در بر پاداشتن و اقامه نماز جدیت نماید. در بیان دیگری از امام باقر(ع) آمده است که «یکی از وظایف پدر و مادر مسلمان این است که افراد خانواده و اهل و عیال خود را تشویق به نماز کند.»

وی با تأکید بر لزوم توجه والدین به تربیت دینی فرزندان و تشویق آن ها به اقامه نماز گفت: یکی از وظایف ما این است که فرزندانمان را در دوران کودکی به سمت معارف دینی آموزش دهیم تا در بزرگی دچار مشکل نشویم. اگر ما در دوران کودکی و نوجوانی آن ها را درست ترببت کنیم، در بزرگی ثمره و میوه خوبی عاید ما می شود اما اگر در آن دوران کوتاهی کنیم و تربیت درستی انجام ندهیم،  آنچه کاشته ایم، همان را درو می کنیم.

حجت الاسلام تقوی افزود: به فرموده امام صادق(ع) اگر کسی را به امر عبادی تشویق کنیم، تا هر زمانی که آن فرد عمل مذکور را انجام می دهد ما در ثواب او شریک هستیم یعنی اگر فرزندانمان را نمازگزار بار آوردیم و آن ها را به روزه تشویق کردیم و اگر به فرزندانمان آموزش دادیم که دروغ نگویند، غیبت نکنند و مال حرام نخورند این یک نوع عمل عبادی است و ما هم در ثواب اعمال آن ها شریک هستیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6