عضو اتاق تبلیغ خراسان :تلاوت قرآن از مهمترین و با فضیلت ترین عبادات در ماه رمضان است

حجت الاسلام تقوی با تاکید بر اینکه قرائت و تلاوت قرآن از مهمترین و با فضیلت ترین عبادات در ماه رمضان است، گفت: تلاوت قرآن سبب دور شدن شیطان از خانه ها است.
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی رئیس مرکز فقهی جواد الائمه پیش از ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان با بیان اینکه ماه رمضان دارای اثار و برکات زیادی است و همه اعمال انسان ها در این ماه مورد رضایت حق تعالی و پسندیده است، گفت: تمامی عبادات در این ماه از جمله صدقه دادن، زکات و خیرات با سایر ماه های سال از افضلیت و ارجحیت بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام تقوی در ادامه با بیان اینکه در این ماه نسبت به خواندن قرآن و تلاوت کلام الله مجید تاکید شده است، به حدیث رسول گرامی اسلام (ص): «و من تلافیه آیه من القرآن، کان له مثل اجر من ختم القرآن فی غیره من الشهور» اشاره کرد و افزود: کسی که در ماه مبارک رمضان یک آیه از قرآن کریم تلاوت کند پاداش او همانند کسی است که قرآن را در ماههای دیگر ختم کرده است.

تلاوت قرآن از مهمترین و با فضیلت ترین عبادات در ماه رمضان است

وی با اشاره به اینکه در برخی از روایات و احادیث بر فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان توصیه و تاکید هم شده است، گفت: تلاوت قرآن زمینه ساز نورانی شدن قلب، خانه و ایمان انسان است.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه با تاکید بر اینکه قرائت و تلاوت قرآن از مهمترین و با فضیلت ترین عبادات در ماه رمضان است و در این زمینه آیات و روایات متعدّدی وجود دارد، به روایت پیامبر گرامی اسلام(ص): «نوّروا بیوتکم بتلاوه القرآن» اشاره کرد و ابراز داشت: تلاوت قرآن سبب دور شدن شیطان از خانه ها است.

وی با تاکید بر نورانیت خانه با تلاوت قرآن، ادامه داد: در خانه ای که قرآن تلاوت شود شیطان ورود پیدا نمی کند و وقتی شیطان ورود پیدا نکند کینه، حصد، غیبت، دروغ و تهمت در آن خانه ورود پیدا نمی کند.

حجت الاسلام تقوی تصریح کرد: در خانه ای که قرآن تلاوت شود شیطان اجازه ورود ندارد، وقتی شیطان اجازه ورود نداشت غذای حرام وارد آن خانه نمی شود ودر آن خانه فعل حرامی انجام نمی گیرد.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) از کتاب کافی که می فرمایند: «لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» هر سالی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است، ادامه داد: اینکه ائمه معصومین(ع) و پیامبران به تلاوت قرآن در ماه رمضان  توصیه داشته اند به تدبر، تحقق و تعقل در قرآن هم نیز تاکید کرده اند.

استغفار و دعا سبب بخشیده شدن گناهان و دفع بلا است

رییس مرکز فقهی جواد الائمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطبه پیامبر اکرم (ص) در آستانه ماه رمضان به زیادی دعا و استغفار در این ماه تاکید کرد و افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:  اوقات نماز بهترین ساعات برای دعا کردن و یکی از ساعات خوبی است که دعای بنده قرین اجابت است، در موقع نماز دستها را بلند کنید و از خداوند متعال طلب مغفرت و استغفار کنید.

وی با بیان اینکه با توجه به فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) استغفار و طلب مغفرت سبب آزادی روح، تن و جان انسان است، به حدیث حضرت علی (ع): «عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَهِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ  فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیُدْفَعُ بِهِ عَنْکُمُ الْبَلَاءُ وَ أَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَیَمْحَى ذُنُوبَکُمْ» اشاره کرد و اظهار داشت: زیادی استغفار و دعا سبب بخشیده شدن گناهان و دفع بلا است.

استغفار سبب ازدیاد رزق و روزی است

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه در بسیاری از روایات خواص استغفار نیز تبیین شده است، حتی کسانی که گناهی نکردند و گناهی هم ندارند باید استغفار کنند، ادامه داد: استغفار سبب ازدیاد رزق و روزی، کم کردن دشمنان و زیادی دوستان و محبوب القلوب کردن انسان است.

وی در پایان با بیان اینکه استغفار سبب آرامش و آسایش شب اول قبر، زمینه ساز راحت عبور کردن از پل صراط، نجات از تشنگی فردای قیامت، خیر و برکت در زندگی انسان و ازدیاد عمر است، گفت: اینها گوشه هایی از روایاتی است که در همه ایام و همه سال به ویژه ماه مبارک رمضان که ماه استجابت دعا است بیان شده است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 6 =