حجت الاسلام والمسلمین رئیسی: کرسی گفت و گوی بین ادیان امام رضا قابل ارائه به کل عالم است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام هشتم(ع) کرسی گفت و گوی بین ادیان را بنیان گذاشتند و در نتیجه امروز ما برای گفت و گوی دینی گفتمانی داریم که قابل ارائه به کل عالم است.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جشن بزرگ میلاد امام رضا(ع) که از عصر پنجشنبه تا واپسین ساعات شب میلاد آن امام همام در صحن جامع رضوی حرم مطهر برقرار بود، به بیان نکات مهمی پیرامون حقوق ائمه معصوم بر شیعیان پرداخت.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در زیارت جامعه کبیره که بهترین سند امام شناسی است، زائر پس از زیارت از محضر پروردگار این دعا را طلب می کند که «أَسْأَلُکَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَهِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَهِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِم» یعنی «خدایا به ما توفیق کسب معرفت نسبت به حجج الهی و حق آن ها عنایت فرما.» پس برای زائر امام هشتم(ع) مهم ترین نکته این است که ببیند در برابر امین الله، عمود دین و واسطه فیض پروردگار چه وظایفی دارد.

محبت به امام هشتم نخستین حق ایشان بر شیعیان است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: نخستین حق این است که وجود مقدس امام هشتم را بر حسب آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى» دوست داشته باشیم اما محبت و دلدادگی امری درونی است و پیش نیاز آن معرفت نسبت به محبوب است.

وی افزود: یکی از بزرگ ترین گام هایی که انسان سالک الی الله باید بردارد، معرفت است و به فرموده امام هشتم(ع)، «معرفت باب بندگی است.» از همین روست که مؤمنان پس از هر نماز خود از خداوند این معرفت را در قالب دعای «اللهم عرّفنی نَفسک» طلب می کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که معرفت شناسنامه ای نسبت به ذوات معصومین(ع) کافی نیست و معرفت نسبت به معصوم(ع) نیاز به شناخت برتری تحت عنوان «معرفت ولوی» دارد، تأکید کرد: ما باید بدانیم که امام(ع) مفترض الطاعه است؛ یعنی امر امام(ع)، امر خدا و نهی او نهی خداوند است. این همان معرفت نسبت به جایگاه ولایت است که امام جواد(ع) آن را لازمه پذیرش زیارت پدر بزرگوارشان معرفی فرموده اند.

امام رضا(ع) با هجرت به خراسان تمدن عظیمی را پایه گذاری کردند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اهل علم را دارای وظیفه ای مضاعف در برابر امام رضا(ع) دانست و گفت: حوزه های علمیه، دانشگاه ها و اهل قلم باید بدانند که در محضر عالم آل محمد(ص) وظیفه بزرگی بر عهده دارند و آن تلاش برای آشنایی مردم با کلام و سیره نورانی امام رضا(ع) است. باید بدانند که امام هشتم(ع) کرسی تقریب بین مذاهب و کرسی گفتگوی بین ادیان را بنیان گذاشتند و در نتیجه امروز ما برای گفتگوی دینی گفتمانی داریم که قابل ارائه به کل عالم است.

وی هجرت تاریخی امام رضا(ع) به خراسان را یک مهندسی الهی برای پایه گذاری تمدنی بزرگ قلمداد کرد و افزود: خود حضرت این تمدن سازی را آغاز فرمودند و یقین بدانید کسی که ایشان را بشناسد، دست از خانه ایشان برنخواهد داشت.

خدا محوری نخستین اصل در زندگی پیروان مکتب تشیع است

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم توجه زوار امام هشتم به جایگاه ولایی آن حضرت، اظهار کرد: زیارت سه رکن اصلی دارد؛ زائر، مزور و رابطه بین آن دو؛ و هرچه این رابطه قلبی عمیق تر باشد، زیارت پر مفهوم تری برای زائر رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی «تأسی شیعیان به امام رضا(ع)» را دومین حق آن امام همام بر پیروان مکتب تشیع خواند و گفت: انسان زائر باید بداند که امام هشتم(ع) در قله عبودیت پروردگار بوده اند و در نتیجه خدامحوری باید نخستین اصل در زندگی پیروان ایشان باشد.

وی ادامه داد: در پرتو عبودیت پروردگار، دگرخواهی حاصل خواهد شد؛ یعنی همان چیزی که امروز مدعیان بین المللی گوش عالم را با آن و تحت شعار «حقوق بشر» پر کرده اند. در سیره و زندگی ائمه ما توجه به دیگران موج می زند و مدعیان حقوق بشر باید این دگرخواهی در پرتو خداخواهی را از مکتب آن ها بیاموزند.

سازش با مستکبران در زندگی معصومان دیده نشد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که شهادت زائران به زندگی توحیدی امام هشتم(ع)، واسطه ای برای الگوگیری زائران از سیره رضوی است، تصریح کرد: امام رضا(ع) نیازی به گواهی ما مبنی بر اقامه نماز و ایتاء زکات ندارند و هدف از این گواهی دادن، پیروی زائران از آن حضرت است تا دیگر معروفی در برابر چشم آن ها ترک نشود و منکری به وقوع نپیوندد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در مکتب خود به ما آموخته اند که راه سعادت در همین مسیر بندگی خداست و زائر در محضر مقدس امام هشتم(ع) اعلام می کند که جایگاه رفیع ایشان را می شناسد و می خواهد تصمیم بگیرد رنگ ایشان را به خود بدهد.

«سفارش به الگوگیری سیاسی از سیره امام رضا(ع)» موضوع آخرین بخش از سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی بود و وی اظهار کرد: در سیره هیچ یک از ائمه معصوم(ع) سازش با مستکبران دیده نشد و مبارزه با ظلم و استکبار همواره به عنوان یک اصل قطعی در زندگی ایشان وجود داشت. این همان معرفتی است که ما باید از امام معصوم(ع) به دست آوریم./۸۲۰/پ۲۰۱/ب۱






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6