سرمایه گذاری در ورزش قهرمانی از ضرورت های نظام اسلامی است

سرمایه گذاری در ورزش قهرمانی از ضرورت های نظام اسلامی است
امام جمعه مشهد گفت: این که عده ای معتقد هستند نباید بودجه را صرف ورزش قهرمانی کرد، درست نیست چرا که ورزش قهرمانی یک ضرورت در ترویج ارزش های نظام اسلامی است.

آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه دوشنبه در جریان بازدید از مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی که همزمان با روز مقاومت اسلامی و بزرگداشت شهدای مدافع حرم برگزار شد، قهرمانان ورزشی کشور را نماد مقاومت در برابر زورگویان دانست و گفت: فرهنگ و ورزش همواره دو جریان آمیخته با یکدیگر بودند و در واقع ورزش مولد فرهنگ است و بسیاری از حرکت های فرهنگی که در کشور ما نهادینه شده، با قدرت ورزش میسر شده است.

ورزش باستانی نماد دفاع شیعیان از اهل بیت است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت توجه به ورزش باستانی به عنوان ورزش متکی به آموزه های دینی، خاطرنشان کرد: ورزش باستانی فقط متعلق به ایران نیست؛ بلکه یک ورزش اسلامی است و علت انتساب آن به ایران، عشق و ارادت ایرانی ها به اهلبیت(ع) بوده است.

وی افزود: آنچه در تاریخ قبل از اسلام به عنوان ورزش در ایران مطرح بود، عمدتا شامل اسب سواری، تیراندازی و چوگان و این قبیل ورزش های متداول بود و ورزش باستانی از قرن سوم و چهارم هجری در ایران پس از اسلام مطرح شد و در طی مدت هزار سال نماد دفاع از حریم اهلبیت(ع) بوده است.

تأسیس زورخانه از سوی شیعیان افزون بر اهداف ورزشی، اهداف سیاسی هم داشت

آیت الله علم الهدی ادامه داد: زمانی که شیعیان در تقیه و به دنبال خاتمه دادن به مظلومیت امیرمؤمنان(ع) بودند، در مراکزی به نام زورخانه تجمع می کردند و از همین رو معروف شده است که زورخانه، خانه امیرمؤمنان(ع) است. در واقع با توجه به این که خانه امیرمؤمنان(ع) که ایشان برای حضرت زهرا(س) ساخته بودند، در جریان شهادت حضرت زهرا(س) تبدیل به قتلگاه آن حضرت شد، شیعیان زورخانه را برای جبران آن اتفاق ساختند و با تجمع در آن به تمرین ورزش هایی پرداختند که آن ها را در دفاع از مظلومیت اهلبیت(ع) تقویت کند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که بیشتر حرکات ورزش باستانی، تمریناتی برای ورزیدگی بدن در میدان رزم است، تجمع شیعیان در زورخانه را دارای ابعاد سیاسی و ورزشی قلمداد کرد و یادآور شد: بیشتر مجامع سیاسی شیعه در زورخانه تشکیل می شد و جوانان شیعه در این محافل به دور از توجه نیروهای طاغوتی، حرکتی سیاسی آمیخته با ورزش باستانی را برای دفاع از مظلومیت اهلبیت(ع) و نشر معارف ایشان انجام می دادند.

وی خاطرنشان کرد: ورزش باستانی مولد یک فرهنگ دفاعی برای جوانان شیعه است که در دفاع از دین و مذهب خود نقش آفرینی کنند.

قهرمانان ورزشی نماد عزت نظام اسلامی هستند

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود موفقیت قهرمانان ایرانی در عرصه های گوناگون را نماد عزت نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما امروز در شرایطی هستیم که قهرمانان ما ستارگان درخشنده عزت نظامی هستند که تنها نظام وابسته به اهلبیت(ع) روی کره زمین است و همین ولایی بودنِ نظام ما علت اصلی تلاش قدرت های الحادی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: کفار از روز رحلت پیامبر(ص)  نسبت به این مسأله که مسلمانان در کانون قدرت سیاسی قرار گیرند، وحشت داشتند چرا که در این کانون نسل جوان با معارف اسلامی آشنا می شود. این اتفاق در نظام جمهوری اسلامی محقق شد و در واقع خار چشمی در دیدگان کفر جهانی محسوب می شود.

سرمایه گذاری در عرصه ورزش قهرمانی از ضرورت های نظام اسلامی است

وی سرمایه گذاری برای عرصه های ورزشی را یکی از ضرورت های نظام اسلامی قلمداد کرد و گفت: عرصه ورزش هم مانند سایر عرصه ها فراز و نشیب هایی دارد  اما این که عده ای معتقد هستند نباید بودجه را صرف ورزش قهرمانی کرد، درست نیست چرا که ورزش قهرمانی یک ضرورت در ترویج ارزش های نظام اسلامی است؛ به خصوص ورزش باستانی که فرهنگ ساز هزار ساله دفاع از اهل بیت(ع) بوده است.

آیت الله علم الهدی با بیان این که لازمه ترویج ارزش های اسلامی در ورزش قهرمانی، رعایت این ارزش ها از سوی ورزشکاران است، خاطرنشان کرد: این که یک قهرمان وزنه بردار روی سینه خود شعار دینی را می نویسد و وزنه را بلند می کند و یا این که یک قهرمان پیروز سر به سجده می گذارد، نمایش عبودیت در برابر پروردگار، از ناحیه یک نیروی برجسته مقاومت است که با صلابت در برابر کفر جهانی ایستاده است. این مسائل بالاترین ارزش برای ماست و نشانه پیروزی اسلام در عرصه های جهانی است.

امام جمعه مشهد مقدس در بخش پایانی سخنان خود ضمن آرزوی غفران الهی برای مرحوم آیت الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی که در بنای مجموعه ورزشی آستان قدس نقش آفرینی ویژه ای داشت، ایراز امیدواری کرد ورزش باستانی به عنوان یک ورزش موروثی استان خراسان در شهرستان ها و حتی روستاهای این استان مورد توجه بیشتر علاقمندان و مسؤولان قرار گیرد.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    6 + 1 =