حوزه های علمیه برای شادی مردم الگوی مناسب ارائه دهند

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری از حوزه های علمیه و فعالان فرهنگی خواست که برای شادی مردم محور درست کنند و الگوی مناسبی در این زمینه ارائه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در همایش شعائری ایام غدیریه که عصر امروز در مجتمع فرهنگی و آموزشی امامزاده شاه سید علی(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه امام رضا(ع) فرمودند «نحن اهل بیتٍ لا یقاس بنا أحد، فینا نزّل القرآن و فینا معدن الرساله» گفت: محور تمام حقایق دین، ولایت است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اخلاق باید بر محور ولایت باشد، اخلاق ادبیاتی دارد و ادبیات اخلاقی که تدوین شده ادبیات با محور ولایت نیست، در زمینه سایر دانش های تخصصی همانند عرفان نیز ادبیات و محتوا باید بر محور ولایت باشد؛ این یک رسالت بر عهده حوزه های علمیه است که باید متون را از نو بر مدار امام معصوم(ع) بازنویسی کنند.

وی ادامه داد: این ولایت است که حرام ها و حلال ها را مشخص می کند؛ باید بدانیم که سیر در مبانی ائمه معصومین(ع) حلال و سیر در ائمه کفر و جور حرام است؛ به یقین اگر به ولایت نرسیم هیچگونه درکی از توحید نخواهیم داشت، یعنی خداوند توحید را بر قلب امام معصوم(ع) نازل کرده است تا ما با شناخت ایشان به حقیقت توحید دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه جریان سقیفه با مورد هجمه قرار دادن ولایت جلوی همه خیرها و برکات را گرفت، ابراز داشت: این جریان به خوبی می دانست که همه فضائل از جریان ولایت نشأت می گیرد، برای همین هم مستقیماً دست روی این مبنای عظیم دینی گذاشت؛ دین بدون ولایت یک پوسته توخالی است که اگر انسان در این دین بین رکن و مقام، هزار سال هم عبادت کند، حتی یک گام هم انسان را به جلو نمی برد؛ جریان سقیفه که تلاش کرده موضوع ولایت را به مسأله جزئی تبدیل کند به یک معنا در حوزه فرهنگ شیعه هم اثرگذار شده و مفهوم ولایت جایگاه حقیقی خود را از دست داده است، این موضوع نیازمند کاری جدی در حوزه است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه برخی مفهوم ولایت را به مفهومی نازل تبدیل کردند که جایگاه حقیقی خود را ندارد، افزود: نجات دادن حقیقت بحث ولایت در فرهنگ شیعه از آنچه که دچار تقصیر در طول قرن ها شده و ریشه آن مخالفان بوده اند، انجام کاری جدی در حوزه است، اگر کاری جدی در حوزه صورت نگیرد نمی توان تقصیری که در طول قرن ها تحمیل شده است را برطرف کرد.

وی با تأکید بر این که باید انواع شادی فاخر را در جامعه شناخته و ترویج دهیم، گفت: اگر اعیاد اسلامی بر محور غدیر احیا شود و مناسک اعیاد را به مناسکی که از دل آن شادی و نظام اجتماعی حاصل شود تبدیل کنیم اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه جامعه ای که حرکت قلبی اش از مدار امام معصوم(ع) خارج شود، مناسک دینی‌اش هم از مدار ولایت خارج می شود، گفت: شیطان و احزابش امروزه توانسته اند نسبت به غدیر، اعیادی درست کنند تا مردم با آن فریب بخورند، همه مردم باید بدانند، این شیطان است که با فریب هایش آنها را دچار حزن و اندوه می کند؛ جامعه ای که به امام معصوم(ع) برسد، همه روزهایش عید خواهد بود.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حوزه های علمیه و فعالان فرهنگی باید برای شادی مردم محور درست کنند و الگویی ارائه دهند که همه شادی های لغو دیگر در برابرش کودکانه باشد و مردم از رعایت نکردن این الگوی فاخر شرم‌زده شوند.

وی در پایان یادآور شد: اگر بتوانیم فرهنگ عید غدیر را میان جامعه نهادینه کنیم با گذشت مدت کوتاهی این فرهنگ تثبیت می شود و جایی برای چون و چرا و ایجاد تردید در ولایت امام علی(ع) باقی نمی ماند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 15