پزشکان رعایت حال طبقات ضعیف جامعه را بکنند/ طرح سلامت به تنهایی جوابگو نیست

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به هزینه های سنگین درمانی گفت: شاید مقداری از این سنگینی هزینه طبیعی باشد اما مقداری مربوط به سود جویان می شود که پزشکی را برای خود تبدیل به تجارت کرده اند تا سود بیشتر بگیرند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در دیدار جمعی از اعضای سازمان بسیج پزشکان استان یزد ایام عرفه، عید قربان و دهه ولایت و امامت را گرامی داشت و گفت: روز عرفه روزی بسیار مهم و شریف است.

وی افزود: انسان برای هر فعالیت اجتماعی باید سالم باشد، غالبا شخص بیمار از تمام فعالیت ها محروم است، امام سجاد(ع) در دعای روز پنجشنبه ۵ چیز از خداوند متعال تقاضا می کنند که نخستین آن، سلامت برای انجام طاعات و عبادات است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسأله سلامت حرف اول را در زندگی انسان می زند، اظهار داشت: کسانی که در این مسیر فعالیت می کنند کار بسیار مهمی دارند، عوامل مختلفی دست به دست هم داده که بیماری ها در زمان ما از گذشته بیشتر شده است.

وی ادامه داد: ارتباط کشورها با یکدیگر و اجناسی که کشورها برای یکدیگر می فرستند از جمله این عوامل بوده و این ها بسیاری از مواقع حامل بیماری هایی هستند، متأسفانه افرادی سودجو برای سود بیشتر مواد غذایی را آلوده می کنند که منشأ بیماری ها می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مشکلات مربوط به بهداشت و درمان در عصر ما بیشتر است، ابراز داشت: هم علم پزشکی پیشرفت و هم وسائل و تجهیزاتی امروز وجود دارد که در زمان های گذشته نبود، برخی کارهایی که در گذشته غیرممکن بود امروز در عالم پزشکی ممکن است.

وی عنوان کرد: به همان اندازه که مشکلات بیشتر شده گشایش ها هم افزایش پیدا کرده است، آسیب های متعددی وجود دارد که کار را مشکل می کند که یکی آن ها سنگینی هزینه های درمان است، شاید مقداری از این سنگینی هزینه طبیعی باشد اما مقداری مربوط به سود جویان می شود که پزشکی را برای خود تبدیل به تجارت کرده اند تا سود بیشتر بگیرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این مسأله باری بر دوش طبقات ضعیف جامعه است، پزشکان باید رعایت حال طبقات ضعیف جامعه را بکنند تا بتوانند هزینه درمان را داشته باشند، مسأله دیگری که باید درباره آن فعالیت شود آگاهی دادن در زمینه مسائل بهداشتی است.

وی اضافه کرد: باید به مردم آموزش داده شود که چگونه خود را حفظ کرده و از آلودگی ها دور بدارند، طب پیشگیری ارزان تر و آسان تر از درمان است که باید به جامعه آموزش داده شود، باید به مناطق محروم و روستاها رسیدگی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دولت با طرح سلامت کمک خوبی به این کار کرده است، گفت: این طرح تنها کافی و جوابگو نیست بلکه پزشکان باید دست به دست هم دهند تا به افراد ضعیف و ناتوان کمک شود.

وی افزود: اگر پزشکان متدین و با ایمان باشند از پزشکانی که بی تفاوت هستند بیشتر می توانند کمک کنند، همه مسؤولان باید واقعا مؤمن باشند و بدانند که خداوند حاضر و ناظر است، همانگونه که طب را آموزش می دهند باید آموزش اخلاق و ایمان نیز باید آموزش داده شود تا طبیبی مسؤول باشد؛ خداوند وعده داده که افراد با ایمان را یاری کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 6