حوزه و طلاب باید انقلابی بمانند/ حوزه باید برای نظام نیرو تربیت کند و به آن اهتمام داشته باشد

حضرت آیت‌الله نوری همدانی،تربیت نیروی انسانی برای نظام را از وظایف حوزه‌های علمیه خواند و تحقق این مهم را به شرط انقلابی ماندن طلاب و حوزه های علمیه دانست.

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، لحظاتی پیش در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۶ ـ ۹۷ حوزه های علمیه در مدرسه علمیه فیضیه قم گفت: در قرآن برای نشر اسلام و جلوگیری از توطئه دشمن آمده که مجاهدان و مبلغان باید هجرت داشته باشند تا اسلام را گسترش دهند.

حوزه های شیعه برای این است که امر اهل بیت را احیا کنند

وی افزود: کسانی که در راه تفقه دین قدم بر می دارند جایگاه ویژه ای دارند؛ زیرا علم فقه چند ویژگی دارد، اولین امتیاز این است که فقه ما به وحی الهی باز می گردد و تمام احادیث اهل بیت همانند قرآن به وحی الهی می رسد و امتیاز فقه ما همین  اتصال به وحی است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علم صحیح، جنبه الهی و قداست دارد و مربوط به اهل بیت است، افزود: حوزه های شیعه برای این است که امر اهل بیت را احیا کنند و معارف دین را به مردم برسانند، اگر مردم مزایای قانون اسلام و اهل بیت را بدانند به آن عمل می کنند چون امروز مردم تشنه معارف هستند.

 

اساتید و طلاب با دید و بینش و همت بلند و جدیت در راه نشر معارف گام بردارند

حضرت آیت‌الله نوری همدانی خاطر نشان کرد: اساتید و طلاب با این دید و بینش و همت بلند و جدیت در راه نشر معارف گام بردارند، هیچ شغلی از طلبگی شریف تر نیست چون می خواهیم فقه اهل بیت را یاد گرفته و به گوش جامعه و جهان برسانیم. تفقه در دین بسیار شریف است و طلبگی بسیار پر فضیلت و با اهمیت است.

تبعیت و تقلید و هچنین قضاوت در گرو فقاهت است

وی افزود: از دانشگاه ها هر سال هزاران دکتر و مهندس داریم؛ اما از حوزه هر چند سال یک بار خواهد بود، چون این علم بسیار مهم است .دین برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه دارد و فقیه باید این مسائل را برای جامعه تبیین کند.

حوزه ها باید به مساله ولایت فقیه توجه ویژه داشته باشند

مدرس برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: طلاب باید متخصص بوده و مهارت داشته باشند که خوشبختانه بسیاری اینگونه هستند، حوزه ها باید به مساله ولایت فقیه توجه ویژه داشته باشند، اداره جامعه در تمام ابعاد از مسائلی است که اسلام برای آن برنامه کامل و جامع دارد.

وی با بیان اینکه تبعیت و تقلید و هچنین قضاوت در گرو فقاهت است، افزود: باید به هنر دینی در حوزه های علمیه توجه لازم وجود داشته باشد، لازم است با اخلاص تحمل سختی ها جدیت استوار در این مسیر گام برداریم.

دنیا باید پویایی و به روز بودن فقه اهل بیت را بدانند

این مرجع تقلید با بیان اینکه تفقه در دین را باید به دنیا نشان دهیم، دنیا باید پویایی و به روز بودن فقه اهل بیت را بدانند، اظهار داشت: مردم در جوامع اسلامی نقش مهمی دارند و حضرت امام با تکیه بر همین مردم انقلاب را به پیروزی رساند.

وی افزود: این مردم بودند که در تمامی میدان های جامعه حضور پیدا کردند و مقابل دشمن ایستادند، متاسفانه امروز شهرها از علما خالی شده و طلاب باید در کنار مردم بوده و پناهگاه آنها باشند.

حوزه باید برای نظام نیرو تربیت کند و به آن اهتمام داشته باشد

حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفت: امروز لازم است که طلاب و علما در شهرها حضور پیدا کنند، حوزه باید برای نظام نیرو مانند قضاوت و امام جمعه تربیت کند و به آن اهتمام داشته باشد ، در هر شهری باید فقیهی حضور پیدا کند که به اوضاع زمان آگاه باشد.

وی با بیان اینکه ما مسئول هستیم و باید فعالیت جدی برای نشر معارف و فرهنگ اهل بیت داشته باشیم، تصریح کرد: مردم به اخلاق طلاب نگاه می کنند و نه این که گفتار را ببیند از این رو تزکیه نفس و اخلاق بسیار اهمیت دارد، باید خود را بسازیم تا بتوانیم در جهت ساختن جامعه گام برداریم.

حوزه و طلاب باید انقلابی بمانند

این مرجع تقلید از خدمات مدیران سابق و فعلی آیات اعرافی و بوشهری جهت ارائه خدمات به طلاب قدردانی کرد و گفت: طلاب و حوزه باید زمان را درک کرده و انقلابی بمانند و خوشبختانه حوزه انقلابی است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که حوزه باید انقلابی باشد. کار حوزه تنها درس خواندن نیست بلکه باید به مردم خدمت کرده و با توطئه های دشمن مقابله کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 1 =