دبیر اتاق تبلیغ خراسان : در حوزه فرهنگ‌سازی برای غدیر، کم‌کاری می‌شود

حجت الاسلام مشیری

غدیر که روز ابلاغ ولایت ائمه است در قرآن کریم برابر با اصل رسالت دانسته شده، آنجا که خداوند می‌فرماید: «ای رسول ما آنچه بر تو نازل شد از سوی پروردگارت ابلاغ کن که اگر انجام ندهی مثل این است که اصل رسالت را انجام نداده‌ای.» بنابراین توجه به غدیر توجه به اسلام ناب محمدی(ص) است.
اما اینکه چرا غدیر را اساسی‌ترین برنامه پیامبر(ص) برای دوام، عزت و شکوه اسلام بیان می‌کنند و اهمیت رساندن پیام این رویداد بزرگ چیست و چگونه باید آن را به سرانجام رساند،
یا اینکه با وجود قطعیت واقعه بزرگ غدیر چه چیزی محل اختلاف اهل تسنن با شیعه در این زمینه شده، نکاتی است که در گفتگو با حجت‌الاسلام «محمدهادی مشیری» دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان و استاد حوزه و دانشگاه به آن
می‌پردازیم.

غدیر خطبه‌ای مفصل است که وحدت را بیان می‌کند
او با بیان اینکه واقعه غدیر ماموریتی الهی به پیامبر بوده است، می‌گوید: «کامل کردن دین با این ماموریت، تمام کردن نعمت با این ماموریت، راضی شدن خدا از دین شما به عنوان اسلام و مایوس شدن کفار از دین شما، چهار ویژگی است که قرآن برای نشان دادن اهمیت این ماموریت بیان
کرده است.»
نکته دیگری که این استاد حوزه و دانشگاه به آن گریز می‌زند، مواردی مطرح شده در خطبه غدیر توسط پیامبر(ص) است: «غدیر خطبه‌ای مفصل است که علاوه بر بیان توحید و مدح خدا و ایمان به ربوبیت الهی و شهادت به وحدت خداوند، پیامبر(ص) فضایل حضرت علی(ع) در قرآن و از نظر خودشان را بیان
می‌کنند.»
او همچنین در اهمیت واقعه غدیر توضیح می‌دهد: «گاهی خداوند برخی ماموریت‌ها را به پیغمبر تاکید می‌کند و وقتی چیزی را به او تاکید کرد، ما هم باید بر همان اساس
و مبنا تاکید و دقتمان بیشتر باشد حال این سوال پیش می‌آید خداوند در کدام یکی از ماموریت‌های پیغمبر گفته که اگر آن را انجام ندهی انگار هیچ کاری نکرده‌ای؟
پس این مسئله اهمیت وجودی ماموریت غدیر را نشان می‌دهد.»
البته این استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه به شان نزول آیات ابتدایی سوره معارج که حتی بزرگان اهل سنت همچون احمد هنبل و شافعی آن را تایید کرده‌اند، اشاره می‌کند: «عربی نزد پیامبر شک خود را نسبت به اینکه واقعه غدیر دستور خداوند بوده است، بیان کرد و حتی زمانی که از جانب ایشان مطمئن شد، خطاب به خداوند گفت اگر واقعا دستور تو به پیامبر بوده،
من را هلاک کن، زمانی که او از خیمه بیرون آمد و سوار شتر شد، سنگ ریزه‌ای از آسمان آمد و او و شترش را هلاک کرد و پس از آن نیز آیات ابتدایی سوره معارج نازل شد.»
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان و استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تاکید بر اینکه غدیر از جمله امور مسلمی است که علما و اندیشمندان اهل تسنن نیز آن را منکر نمی‌شوند، درباره
منشا اختلاف نظر بین شیعه و سنی بر سر واقعه غدیر، می‌گوید: «بخش‌هایی از خطبه که از حضرت علی(ع) به عنوان امام و امیرالمومنین و خلیفه پیامبر و… بیان شده را بزرگان تسنن در گذشته نقل نکرده‌اند، بنابراین آن بخش‌ها منشا اختلاف شده است و موجب شده که آن‌ها قضیه را به‌عنوان عملی قطعی و یقینی
نگاه نکنند.»
حجت‌الاسلام مشیری همچنین در توضیح اینکه چگونه می‌شود پیام غدیر را به همان صراحت حفظ و منتقل کرد، اظهار می‌کند: «اول از همه باید خطبه غدیر که در بین اهل تسنن
و تشیع منابع فراوانی دارد و قطعیت بر سر آن قطعی است را بین مردم، شیعیان و مسلمانان نشر بدهیم؛ باید مردم را وادار به تفکر کرد
زیرا وقتی جامعه اهل تفکر شود، دنبال جواب سوالاتش می‌رود که باید روحانی‌ها
و اندیشمندان به آن‌ها پاسخ دهند.بنابراین باید به دنبال ایجاد چنین رویکردی باشیم و در کنار آن نخبگان جامعه را وادار به نشر معارف در جامعه کنیم اما در این حوزه کوتاهی
کرده‌ایم.»

متولیان امر باور کنند که در حوزه غدیر مسئولیت دارند
نکته دیگری که او به آن تاکید می‌کند، این است که متولیان امر باور کنند که در حوزه غدیر مسئولیت دارند.
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان و استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنانش تاکید می‌کند: مسئول فرهنگسازی و انتقال پیام غدیرمتولیان فرهنگی هستند.باید روی این مسئله هزینه کنند و وقت بگذارند.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 13