عضو اتاق تبلیغ خراسان:اخلاق تضمین کننده سلامت دل است

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی اخلاق را تضمین کننده سلامت دل دانست و گفت: آنچه مردم در وهله اول از ما می بینند رفتار و اخلاق است و اگر فردی دارای ایمان خوب بوده اما اخلاق و رفتار نامناسبی باشد مردم از وی فاصله خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین علی اخلاقی ظهر امروز در جلسه ای که به مناسبت ایام محرم در مدرسه عالی برادران جامعه المصطفی برگزار شد گفت: شخصیت انسان معدلی از چهار عنصر است که اسلام برای هر کدام از اینها نکاتی را یادآور شده است. وراثت، تغذیه، محیط خانواده و محیط جامعه که عناصر شکل دهنده شخصیت آدمی هستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با برشمردن عامل وراثت به عنوان اولین مولفه شکل دهنده شخصیت افزود: این عامل اختیاری نیست اما می توان آن را تغییر داد که البته این تغییر دادن پر زحمت و دارای پیچیدگی هایی است. در روایات با وجود اینکه اخلاق در ذیل دین و خاص آن تعریف می شود اما بر دین مقدم شده است. زیرا آنچه مردم در وهله اول از ما می بینند رفتار و اخلاق است و اگر فردی دارای ایمان خوب اما اخلاق و رفتار نامناسبی باشد مردم از وی فاصله خواهند گرفت. اخلاق تضمین کننده سلامت دل است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان تغذیه را دیگر عامل شکل دهنده شخصیت آدمی دانست و خاطرنشان کرد: هر آنچه در روح تاثیر گذارد در جسم نیز تاثیر گذار خواهد بود و بالعکس. لقمه حرام در تک تک سلول های بدن اثرات خود را بر جای خواهد گذاشت و فرد در آن هنگام دیگر اعضایش نمی تواند در مسیر حق فهم و حرکت کند. علت هلهله یزیدیان در هنگام سخنان امام حسین(ع) در روز عاشورا به فرموده ایشان همین لقمه های حرام بود که بر سلول های زبان و دستشان سرایت کرده بود. در موضوع تغذیه از ما سه چیز را طلب کردند: چه چیزی را بخوریم، چه مقدار بخوریم و چگونه بخوریم.

حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی با اشاره به نقش محیط خانواده در شکل دهی شخصیت گفت: باید توجه داشت که در این مولفه بر «محیط» خانواده تاکید می شود و اهمیت افراد نزدیک به آدمی را از والدین به دیگران مانند برادر، خواهر، اتفاقات رخ دهنده و حتی چیدمان منزل بسط می دهد. زوجی برای طلاق به امیرمؤمنان(ع) مراجعه کردند و علت طلاق را مرد متفاوت بودن رنگ پوست فرزندشان با خود و همسرش بیان کرد. امیرمؤمنان(ع) علت این رنگ متفاوت پوست طفل را مشاهده کردن تابلویی بر دیوار خانه که در آن نقشی سیاه رنگ تصویر شده بود در هنگام انعقاد نطفه دانستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی محیط جامعه را به عنوان چهارمین عنصر دخیل در شخصیت دانست و افزود: محیط جامعه و محله ای که فرد در آن زندگی می کند در شکل گرفتن شخصیت آدمی بسیار مهم است. در روایت آمده است که مستحب است انسان در محله ای که اعضا و همسایگان آن به نماز جماعت نمی روند سکونت نگزیند.

وی خاطر نشان کرد: از چهار مولفه یاد شده عنصر خانواده و محیط آن از دیگر عوامل مهم تر است؛ چرا که وراثت و تغذیه را خانواده شکل می دهد و اصلاح می کند و جامعه نیز از خانواده ها تشکیل شده است./






اخبار مرتبط

  • عضو اتاق تبلیغ خراسان:مدارا اصلی مهم در خانواده اسلامی است
  • عضو اتاق تبلیغ خراسان:اخلاق تضمین کننده سلامت دل است
  • عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان : مسؤولان در تصمیم گیری ها اقتضائات مشهد را رعایت کنند
  • معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه مشهد: کربلا ظرفیت بزرگی برای بازسازی جامعه اسلامی در ابعاد مختلف دارد
  • زندگی سالم بر پایه ارزش‌های دینی محقق می‌شود
  • نامه ۳۱ نهج البلاغه بهترین منشور تربیت کودکان است
  • رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد: رسانه‌ها در انتقال پیام‌‌های قرآنی به مردم مؤثر هستند و در مقابل مردم هم تشنه دریافت پیام‌های قرآنی هستند.
  • نمایشگاه «مؤلفه‌های شهر اسلامی» در مشهد برگزار می‌شود
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    9 + = 10