آیت الله اشرفی شاهرودی: دشمن به دنبال ترویج خرافات و تهی کردن مجالس عزاداری از محتوای دین است

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: متأسفانه همواره در جریان مجالس عزاداری، به خاطر توجه زیاد به احساسات عامیانه از اهداف برگزاری این مجالس دور می شویم از همین رو گاهی مسائلی مانند خرافات در آن مطرح می شود.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در آستانه فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به بیان تذکراتی پیرامون ضرورت حفظ شأن جلسات عزاداری سیدالشهدا(ع) و نیز تأکید بر توجه آحاد عزاداران، مداحان و سخنرانان این مجالس به پیام های نهضت حسینی پرداخت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: متأسفانه همواره در جریان مجالس عزاداری، به خاطر توجه زیاد به احساسات عامیانه، از اهداف برگزاری این مجالس دور می شویم و از همین رو گاهی مسائلی مانند خرافات نیز در آن تظاهراتی که به صورت عزاداری برگزار شده، مطرح می شود که توجه انسان نسبت به عظمت موضوع قیام سیدالشهدا(ع) را کم می کند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای آلوده کردن مجالس عزاداری به خرافات و انحرافات، تصریح کرد: یکی از تئوری هایی که بنده در فلسفه مارکسیسم دیده ام، این است که می گوید «دین را از محتوا خالی کنید و فقط تظاهرات خرافی را در آن باقی بگذارید.»

آیت الله اشرفی شاهرودی ضمن تأکید بر لزوم انطباق مجالس عزاداری با شیوه های مورد تأیید علما و مراجع تقلید، افزود: من به رسانه ها گفته ام که اگر عزاداران واقعا به دنبال تعظیم شعائر هستند، شایسته است به نظر مراجع تقلید مراجعه کنند و در راستای ارتقای کیفیت این مجالس دینی از آن ها رهنمود بگیرند تا خدای ناکرده جریان این عزاداری ها به گونه ای نشود که در راستای خلاف آنچه هدف والای امام حسین(ع) بوده، مورد بهره برداری قرار گیرند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سؤالی پیرامون مهم ترین موضوعاتی که ضروری است طلاب و فضلا در منابر ماه محرم به آن اشاره کنند، گفت: طبعا بهترین بیان این است که اهداف مقدس امام حسین(ع) در قیام عاشورا تبیین شود. همانطور که خود سیدالشهدا(ع) فرمودند، آن حضرت برای اصلاح امت و احیای امر به معروف و نهی از منکر و برقرار شدن سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) قیام فرمودند و علما و فضلا باید به تبیین این اهداف بپردازند.

وی در پایان تأکید کرد: اهداف قیام سیدالشهدا(ع) به طور خلاصه شامل «اعلای کلمه حق» و «اجرای احکام و معارف دینی» بوده که یکی از مهم ترین مصادیق این اهداف، مبارزه با ظلم و ظالم بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14