لزوم توجه کاربردی و بنیادین به صحیفه سجادیه/ امام سجاد به بازسازی اخلاقی جامعه با دعا پرداخت

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی مسؤول گروه مبلغان قرآن دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان ، با تأکید بر کار کاربردی بر روی صحیفه سجادیه، گفت: رسانه ها و دیگر نهاد ها باید در شرح و تفسیر صحیفه سجادیه همت گماشته و معضلات جامعه بسیار را با آن درمان کینم.

 حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان ، در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، ثبت صحیفه سجادیه را یکی از کارهای اساسی امام سجاد (ع) برای شیعه عنوان و اظهار کرد: حضرت در غالب دعا تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی مورد نیاز آن زمان را بیان کردند.

وی به فضای خفقان زمان امام سجاد (ع) اشاره و تصریح کرد: بعد از واقعه عاشورا به اندازه انگشتان دست شیعه در زمین وجود نداشت، از طرفی حکومت بنی امیه نیز فضای خفقان شدیدی را برای حضرت ایجاد کرده بودند.

حجت الاسلام فیض آبادی در ادامه با بیان این که جامعه در زمان امام سجاد (ع) به انحطاط کامل رسیده بود، گفت: امام سجاد (ع) به بازسازی اخلاقی جامعه با دعا پرداخت و از طرفی با توجه به این که از نظر سیاسی تحت فشار بود که بهترین غالب دعا بود.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان  به کار رفتن صلوات بسیار را یکی از ویژگی های صحیفه سجادیه عنوان و بیان داشت: این صلوات ها در صحیفه سجادیه مبین این امر است که بعد از رسول خدا(ص) فقط آل محمد (ع) لیاقت رهبری و حکومت را دارند.

وی به دیگر اقدامات امام سجاد (ع) در دوران امامت این حضرت اشاره و خاطرنشان کرد: این حضرت با خریدن غلام و آموزش و تربیت آن ها و سپس آزاد کردن آن ها زمینه تربیت شیعیان را فراهم می کرد و آن ها با رفتن در بین مردم به ترویج دین می پرداختند و بسیاری از شیعیان از فرزندان همین غلام ها بودند.

حجت الاسلام فیض آبادی موضع گیری صریح امام سجاد (ع) در برابر علمای منحرف را از دیگر ویژگی بارز سیدالساجدین (ع) عنوان و بیان داشت: حضرت در برابر علمای منحرف موضع قوی را در پیش می گرفت.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در خصوص وظیفه مسلمانان در زنده نگه داشتن سیره امام سجاد (ع) گفت: باید اصول مبارزاتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در سیره حضرت استخراج کنیم و به عنوان معیار کار در دسترس متصدیان سیاسی، اجتماعی، اقتصای و فرهنگی قرار گیرد.

لزوم توجه کاربردی و بنیادین به صحیفه سجادیه

وی افزود: باید سیره امام سجاد (ع) به صورت تحلیلی و اصولی استخراج و در اختیار مردم قرار گیرد تا در زندگی مردم جریان یابد از جمله این که در دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مدارس و صدا و سیما از این گنجینه برای تربیت و آموزش مخاطبین خود بهره ببرند.

حجت الاسالم فیض آبادی به مهجوریت صحیفه سجادیه در این دوران اشاره و اظهار کرد: در کنار قران و نهج البلاغه، صیفه سجایه نیز در عرصه فرهنگ سازی مهجور مانده است و بسیاری از مردم از وجود صحیفه سجادیه اطلاعی ندارند.

عضو اتاق فکر  تبلیغ مقایسه و سند شناسی در خصوص صحیفه سجادیه را کاری بی نتیجه دانست و گفت: این مسائل دردی را درمان نمی کند و باید در پایان نامه ها و دیگر تحقیقات به صورت کاربردی به ان پرداخته شود.

وی با تأکید بر کار کاربردی بر روی صحیفه سجادیه، اظهار کرد: رسانه ها و دیگر نهاد ها باید در شرح و تفسیر صحیفه سجادیه همت گماشته و جامعه ای را که با معضلات بسیار از قبیل طلاق و روابط نامناسب درگیر است را درمان کینم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11