عضو اتاق تبلیغ خراسان : نهی از منکر باید با زبان محبت آمیز انجام شود

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: یکی از حقوقی که همراهان انسان مؤمن بر گردن او دارند، این است که در هنگام گناه آن ها را از معصیت بازدارد و این کار باید با زبان محبت آمیز انجام شود.

حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه یکشنبه در پنجمین شب از مراسم سوگواری سیدالشهدا در دهه سوم محرم که در خیابان خسروی مشهد برگزار می شود، به بیان ادامه بحث خود پیرامون ویژگی های شیعیان اهلبیت(ع) بر اساس روایات معصومان(ع) پرداخت و اظهار کرد: همه کسانی که ولایت امیرمؤنان(ع) را پذیرفته باشند، به عنوان شیعه از آن ها یاد می شود اما این افراد درجات و رتبه های مختلفی دارند و از همین رو باید همواره در تلاش برای رشد و کمال باشند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: انسان نباید به حداقل ها اکتفا کند و بگوید «همین که واجبات را انجام می دهم و از محرمات دوری می کنم، کافی است.» بلکه باید تلاش کند که به فرموده امام سجاد(ع)، به آن چیزهایی که خدا راضی تر است دست پیدا کند و در این مسیر متوقف نشود.

غضب عقل انسان را از بین می برد

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند «هرکس نتواند در هنگام عصبانیت خود را کنترل کند، از ما نیست»، خاطرنشان کرد: این که حضرت می فرمایند چنینی شخصی از اهلبیت(ع) نیست به این معناست که آن شخص هنوز به حد شیعه کامل نرسیده است چون در اثر خشم، گناهانی از انسان سر می زند که انسان را به سقوط می کشاند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات، غضب عقل را از بین می برد و اگر انسان در تمام لحظات زندگی همراه تفکر و تعقل باشد، خود را از بسیاری از خطاها و گناهان حفظ کرده است.

لزوم توجه شیعیان به حقوق همراهان عرصه های مختلف زندگی

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به فراز بعدی این روایت که می فرماید «کسی که همراهی با مصاحب خود را نیکو نسازد، از ما نیست»، گفت: مفهوم این روایت این است که اگر انسان شیعه با فرد همراه خود در یک بازه زمانی کوتاه یا بلند، رفتار نیک نداشته باشد، به حد شیعه کامل نرسیده است. نتیجه این دو فراز روایت مذکور، این است که انسان شیعه باید در رفتارهای خود بر اساس حق عمل کند تا ظلمی در حق دیگران مرتکب نشود.

حجت الاسلام اسلامی فر اظهار کرد: در روایت دیگری از امام صادق، سه گروه از افراد، نزدیک ترین انسان ها در روز قیامت به پروردگار متعال معرفی شده اند؛ اولا کسی که خشم و عصبانیت او را به سوی ظلم به زیردستانش نکشاند؛ دوم کسی که در وساطت بین اشخاص حتی به اندازه یک دانه جو به سوی یکی از آن ها تمایل پیدا نکند و سوم کسی که همواره انصاف را رعایت کند.

وی در شرح این حدیث خاطرنشان کرد: معمولا انسان وقتی خشمگین می شود، ناراحتی خود را بر سر افراد ضعیف تر از خود می کوبد. برای نمونه وقتی انسان در یک جمع از شخصی ناراحت شده باشد، سخن گزاف خود را نثار کسی که سن و سال کمتری دارد می کند. نمونه دیگر مردی است که عصبانیتش را بر سر اهالی خانه اش خالی کند. چنین اشخاصی نتوانسته اند عصبانیت خود را کنترل کنند.

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد افزود: شیعه کامل عادلانه زندگی کرده و همواره سعی دارد عدالت را برقرار کند که البته این کار خیلی سخت است چرا که معمولا در قلب انسان کشش به یک سمت وجود دارد و این نشان می دهد که اگر کسی در وساطت عادلانه رفتار نکند، هنوز به آن کمالی که اهلبیت(ع) انتظار دارند، دست نیافته است.

حجت الاسلام اسلامی فر در تبیین سومین ویژگی مؤمنان نزدیک به پروردگار در روز قیامت، اظهار کرد: اگر می خواهیم به کسی ظلم نکنیم و همواره پیرو حق باشیم، یکی از راه هایش این است که انصاف داشته باشیم یعنی خود را جای دیگران قرار دهیم و ببینیم در آن شایط دوست داشتیم دیگران چگونه با ما برخورد کنند.

نهی از منکر باید با زبان محبت آمیز انجام شود

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه شیعیان به همراهانشان در عرصه های مختلف زندگی، یادآور شد: مفضل نقل می کند که وارد مدینه شدم و خدمت امام صادق(ع) رسیدم. ایشان از من پرسیدند «چه کسی در سفر همراه تو بود و اکنون چه می کند؟» گفتم «همراه یکی از برادران مؤمن بودم و از او خبر ندارم.» حضرت با تعجب پرسیدند «از او خبر نداری؟!» سپس گفتند «اگر کسی ۴۰ قدم با یک مؤمن همراه شود، خداوند از او درباره آن مؤمن در روز قیامت سؤال خواهد کرد.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: یکی از حقوقی که همراهان انسان مؤمن بر گردن او دارند، این است که در هنگام گناه آن ها را از معصیت بازدارد و این کار باید با زبان محبت آمیز انجام شود چون اگر ما شیعه امیرمؤمنان(ع) هستیم، وظیفه داریم اخلاق، منش و رفتارمان را در کامل ترین نوع آن قرار دهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 16